آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

علل افزایش قیمت دلار بررسی شد



اخبار,اخبار اقتصادی, قیمت دلار

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: نوسانات نرخ ارز، کوتاه مدت است و پیش بینی می کنیم عواملی که تقاضای ارز را تقویت کرد با افزایش عرضه آن و اقدامات بانک مرکزی، قیمت ارز به نقطه تعادلی خود بر گردد.

 صمد کریمی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شنبه شب با بیان اینکه یکی از علت های روند افزایش نرخ ارز، تغییرات نرخ بهره وری ارزهای خارجی است، گفت: رابطه یورو و دلار فرق کرده و افزایش تقاضای ارز، کاهش قیمت نفت و کاهش قیمت طلا هم مؤثر است زیرا کسانی که طلا دارند طلاهای خود را تبدیل به ارز می کنند.

وی ادامه داد: نقطه تعادلی نرخ ارز پایین تر از قیمت فعلی خواهد بود.

مرتضی الله داد کارشناس مسائل اقتصادی نیز درباره قیمت دلار گفت: در سال 91 نرخ ارز 3800 و در سال 92 متوسط حدود 3500 تومان بود و در انتهای سال 92 پس از انتخابات ریاست جمهوری به کمتر از سه هزار تومان هم رسید.

وی افزود: با توجه به سود بانکی 22 درصد، نرخ ارز از ابتدای سال 94 تاکنون هفت و نیم درصد افزایش یافت که سه و نیم درصد آن در ماه آبان بود اما هنوز با نرخ حقیقی که در سال 92 بود فاصله زیادی دارد.

الله داد گفت: هر گاه درآمدهای نفتی ما کاهش یافت نرخ ارز بالا رفت و این روند در طول 35 سال به طور مرتب اتفاق افتاده و این سیاست از دست بانک مرکزی خارج است.


وی افزود: نرخ تعادلی از 3600 تومان بالاتر است زیرا تعادل با توجه به تقاضا حرکت می کند.


الله داد گفت: نباید اصرار به نرخ پایین ارز کنیم زیرا در این صورت واردات، تسهیل و بر صادرات پیشی می گیرد و اشتغال را تحت تأثیر قرار می دهد.

در ادامه جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: دولت هم تقاضا کننده ارز است و ممکن است از افزایش قیمت ارز، درآمد دولت افزایش یابد اما مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و این مشکلات دامن گیر دولت هم خواهد شد.

وی افزود: کاهش قیمت طلا و مجموعه انتقال ها به بازار ارز نیز موجب افزایش قیمت ارز شده است.
قادری ادامه داد: اینکه دولت بخواهد از نرخ پایین دفاع کند اشکال دارد.
وی گفت: نرخ تعادلی ارز به میزان تقاضا و عرضه ارز در آینده بستگی دارد.

در ادامه الله داد کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تقاضا برای ارز هم سوداگرانه و هم واقعی است گفت: در شرایط پساتحریم بسیاری از کارخانه ها که به فنآوری جدید نیاز دارند متقاضی ارز هستند.

در ادامه کریمی گفت: تقاضای مسافرتی و زیارتی ارز ، کاهش قیمت طلا و کاهش قیمت نفت آثار خود را گذاشته و پیش بینی می کنیم این عوامل در آینده نزدیک در بازار نباشد بنا براین پیش بینی می کنیم نرخ ارز کاهش یابد.

الله داد هم گفت: سیاست های تزریق ارز، اثر کوتاه مدت دارد.

قادری نماینده مجلس هم گفت: در بودجه سال 94 نرخ دلار حدود 2850 تومان پیش بینی شده و آنچه که مبنای عمل بانک مرکزی قرار می گیرد، بازار است.

وی افزود: در شرایط فعلی سخن گفتن از ارز تک نرخی قابل قبول نیست و تا زمانی که درآمدهای ارزی و نفتی ثبات پیدا نکند نمی توانیم نظام ارزی تک نرخی داشته باشیم.

الله داد نیز گفت: بانک مرکزی باید به این سیاست بپردازد که ارز به سمت سوداگری نرود و اشکالی ندارد ارز، نرخ واقعی خود را پیدا کند.
وی افزود: برخی تقاضاها، تقاضای واقعی نیست و سوداگری است.

الله داد ادامه داد: در دولت های نهم و دهم حدود 800 میلیارد دلار درآمد داشتیم به همین علت بانک مرکزی ارز کافی برای تزریق به بازار داشت و همیشه اصرار داشت نرخ ارز را ثابت نگه دارد و با توجه به تورم، نرخ ارز افزایش نمی یافت و این اقدام نادرست بود.

کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی هم گفت : بانک مرکزی به هیچ عنوان درصدد تضعیف نرخ ارز نیست و سیاست ثبات در نرخ ارز را ندارد و معتقد به شناور بودن قیمت آن است.
وی افزود: پیش بینی می کنیم پس از آغاز سال میلادی جدید، عرضه ارز افزایش یابد و عوامل غیربنیادین افزایش نرخ ارز از میان برود.

کریمی ادامه داد: در ماه‌های باقیمانده عرضه ارز افزایش می یابد و به رغم افزایش تقاضا به نرخ های واقعی و متعادل تر در قیمت ارز می رسیم.
وی تاکید کرد: نرخ های کنونی ،‌ واقعی نیست و در ماههای آخر امسال نوسانات شدید نرخ ارز را نخواهیم داشت.

در ادامه قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: تعیین نرخ ارز در قیمت بالا، اشتباه است و باید با توجه به وضعیت موجود بازار قیمت را تعیین کنیم و تعیین قیمت باید متعادل باشد و نباید بگونه ای باشد که بازار سفته بازی را افزایش دهد.

الله داد در ادامه گفت: پیش بینی نرخ ارز برای تولید کننده مهم است و باید سیاست هایی باشد که تولید کننده بتواند قیمت ارز را پیش بینی کند.


  اخبار اقتصادی  - صداوسیما 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------