قیمت اوراق تسهیلات مسکن افت کرد



اخبار,اخبار اقتصادی,معاملات مسکن

قیمت اوراق تسهیلات مسکن که در هفته گذشته در قیمت‌های بالای 70 هزار تومان معامله می‌شد، روند نزولی به خود گرفت و مجددا به کمتر از 70 هزار تومان رسید.

اوراق تسهیلات مسکن که در ماه‌های گذشته دچار نزول شده و تا محدوده 60 هزار تومان افت کرده بود، با مطرح شدن موضوع افزایش وام مسکن جان دوباره گرفت و به قیمت‌های بالای 70 هزار تومان رسید.

البته انتشار این خبر در طولانی مدت تاثیر چندانی بر روند حرکتی این اوراق نداشت و قیمت اوراق بعد از فروکش کردن هیجان ناشی از افزایش میزان وام، به کمتر از 70 هزار تومان رسید که علت آن ابلاغ نکردن رسمی وام مسکن از سوی بانک مرکزی و ابهام در شرایط جدید اوراق تسهیلات مسکن بود.

در این میان انتشار خبرهایی مبنی بر ابلاغ وام مسکن 60 میلیون تومانی از سوی بانک مرکزی به بانک مسکن در روزهای ابتدایی آذر ماه، تحرکاتی را در قیمت این اوراق ایجاد کرد و قیمت برخی قراردادها را به 75 هزار تومان رساند، اما این روند نیز دوام چندانی نداشت و منجر به تقویت سمت عرضه و بازگشت قیمت به سطح 71 هزار تومان شد به طوری که ادامه این روند در هفته جاری موجب قرار گرفتن قیمت اوراق در سطح 68 هزار تومان شد.

بر این اساس در حال حاضر تسه های شهریور و مهرماه از قیمت های 72 هزار تومان فاصله گرفته و در محدوده 69 هزار تومان در حال معامله هستند. تسه اردیبهشت در قیمت 67 هزار تومان و تسه مرداد در قیمت 68 هزار تومان معامله می‌شود.تسه های اسفند 1393 نیز که هفته گذشته در قیمت‌های 75 هزار تومان داد و ستد می شد، اکنون به 69 هزار تومان رسیده و تسه دی ماه بر خلاف هفته گذشته در قیمت 66 هزار تومان داد و ستد می شود.

تسه مهر و آبان نیز همانند سایر قراردادها روند نزولی به خود گرفتند و تا سطح 68 هزار تومان افت کردند.تسه مرداد و شهریور به قیمت 70 هزار تومان و تسه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد نیز به ترتیب در قیمت‌های 69 ، 68 و 67 هزار تومان معامله می شوند.

در حالی که به گفته فرابورس هنوز ابلاغیه رسمی بانک مرکزی در خصوص افزایش مبلغ وام مسکن به فرابورس ابلاغ نشده و هنوز مشخص نیست که اوراق تسهیلات مسکن با چه شرایطی قرار است به فروش برسد که طبق ابلاغ رسمی بانک مرکزی،تسهیلات جدید مسکن تا سقف 60 میلیون تومان به روال وام 35 میلیون تومانی از طریق خرید اوراق در فرابورس انجام خواهد شد. اما بانک مرکزی برای خرید اوراق برای وام های جدید یک تبصره تعیین کرده است به این شرح که "برخورداری از سقف جدید تسهیلات منوط به تدارک اوراق گواهی حق تقدم صادر شده از تاریخ ابلاغ این مصوبه است. دارندگان اوراق قبلی بانک مسکن ضمن برخورداری از سقف قبلی تسهیلات در صورت تمایل می توانند به صورت استفاده همزمان (از طریق اوراق جدید به میزان مابه التفاوت مبلغ سقف جدید با سقف قبلی تسهیلات) از سقف جدید تسهیلات بهره‌مند شوند".

بنابراین در این شرایط کسانی که از قبل اوراق مسکن برای وام 35 میلیون تومانی با نماد قبلی خریداری کرده‌اند اکنون ضمن فرصت برای دریافت وام 35 میلیون تومانی این مزیت را نیز دارند که برای دریافت وام جدید هم از همان اوراق قبلی خریداری شده استفاده کنند و میزان تفاوت تا سقف اوراق لازم برای وام جدید را مجدد با شرایط تازه خریداری کنند.

روندی که موجبات افزایش تقاضا برای این اوراق و رشد قیمت اوراق تا سطح 75 هزار تومان را در هفته ابتدایی آذر ماه فراهم کرد، اما همچنان جزئیات آن از سوی فرابورس اعلام نشده و اغلب معامله‌گران در انتظار ابلاغ رسمی این بخشنامه به بانک مسکن و به تبع آن نحوه اجرایی شدن آن در فرابورس هستند.


اخباراقتصادی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------