آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

جزئیات طرح پرداخت مرحله‌ای وام کالا



اخبار,اخبار اقتصاد ی,وام  کالا

نمایندگان کارگران می‌گویند جمع‌بندی پیشنهادات خود درباره نحوه استفاده مشمولان قانون کار از وام ۱۰ میلیونی خرید کالا را به وزارت کار ارائه می‌دهند.

در هفته های گذشته که پرداخت وام خرید کالای ایرانی مطرح و پس از آن امکان خرید کالای خارجی نیز مطرح شد، نمایندگان کارگران عنوان کردند اگر دولت واقعا قصد ایجاد رونق در بازار فروش تولیدات و همچنین افزایش توان خرید متقاضیان دارد، چرا این امکان از میلیون ها کارگر سلب می شود و دولت آنها را از امکان استفاده این بسته حمایتی فراموش کرده است.

به گزارش مهر حرف اصلی کارگران این است که آیا وام‌های خُرد و کوچک برای اقشاری غیر از کارگران و گروه های کم درآمد جالب توجه است و یا این طبقات کم درآمد جامعه هستند که از اینگونه حرکات دولت‌ها حمایت و درصدد برخورداری از آن هستند؟ اگر دولت می خواهد چنین وام‌هایی را پرداخت کند، باید امکان استفاده گروه های کم درآمد و چگونگی تامین تضامین آن را هم به نفع گروه های ضعیف ببیند.

چه کسانی واقعا مشمول دریافت وام کالا هستند؟
نمایندگان کارگران می پرسند آیا دولت به قصد تبلیغات چنین موضوعی را مطرح کرده است؟ اگر هدف غیر از این است که باید بداند گروه های با درآمد بالا و بعضا عالی هرگز به فکر استفاده از این وام‌ها نخواهند بود و ۱۰ میلیون تومان برای آنها جذابیت لازم جهت طی کردن هفت خوان بانک‌ها را ندارد؛ بنابراین جامعه هدف همانا اقشار کم درآمد، گروه های میلیونی کارگران و نهایتا کارمندان هستند.

مقامات بانک مرکزی اعلام کرده اند تنها افرادی می توانند از وام خرید کالا بهره مند شوند که بتوانند تضامین بازپرداخت اقساط و گواهی کسر از حقوق ارائه کنند که به زعم آنها تنها کارمندان و بازنشسته ها از چنین امکانی برخوردار هستند.

با این وجود، مسئولان کارگری کشور از برگزاری نشست‌هایی با معاون رفاهی وزارت کار پیرامون برنامه ریزی برای فراهم شدن امکان استفاده کارگران از اینگونه وام‌ها خبر داده اند، همچنین علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرده نامه ای به کارفرمایان می نویسد و از آنها می خواهد تا در صورت درخواست کارگران، گواهی های کسر از حقوق مورد نیاز بانک ها را به آنها ارائه کنند.

البته کارفرمایان نیز می گویند تنها می توانند کارگران را به میزان دوره قرارداد گواهی کنند و بیشتر از آن امکانپذیر نیست و اساسا نمی توان فردی که مدت ۶ ماه از قرارداد کاری اش باقی مانده را به مدت بیش از آن تضمین کرد. آنها همچنین تاکید کرده اند که این کار در حال حاضر نیز برای کارگران انجام می شود و کارفرمایان بسیاری برای رفع نیازهای کارگران و نیروهای خود، اقدام به صدور گواهی حقوقی برای بانک ها می کنند.

جمع‌بندی کارت اعتباری خرید کارگران
غلامرضا عباسی در گفتگو با مهر با اعلام اینکه در این هفته جمع بندی بررسی ها و جلسات نمایندگان کارگران پیرامون چگونگی استفاده مشمولان قانون کار از وام خرید کالا را ارائه خواهند کرد، گفت: این پیشنهادات طبق نشست‌ها و مذاکرات قبلی با معاونت رفاه وزارت کار و بنا به خواسته این معاونت ارائه می شود.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: یکی از بندهای پیشنهادی ما این است که بانک‌ها وام خرید کالای کارگران را در ۵ قسط ۲ میلیون تومانی ارائه کنند و در هر مرحله تضامین لازم تکمیل و سپس کل مبلغ وام پرداخت شود.

عباسی خاطرنشان کرد: خواسته اصلی کارگران این است که دولت حتما امکان استفاده اقشار کارگری از این وام را فراهم کند. به صورت کلی، در روزهای آینده جمع بندی نمایندگان کارگری در یک جلسه انجام و ارائه می شود.

این مقام مسئول کارگری کشور تصریح کرد: متاسفانه کارگران در زمینه ارائه تضامین لازم بانک‌ها و دریافت گواهی کسر از حقوق اندکی مشکل دارند و باید برای این مشکلات نیز فکری بشود. سئوال ما این است که تکلیف کارگری که نیاز به استفاده از این وام دارد ولی به دلیل موقت بودن قراردادش نمی تواند تضمین لازم را از کارفرما دریافت و به بانک ارائه کند، چیست؟


 اخبار  اقتصادی  -  دنیای  اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------