آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

ادغام دو وزارتخانه و انحلال 4 دستگاه



اخبار,اخبار اقتصادی,ادغام  وزارت نیرو باوزارت نفت

در لایحه برنامه ششم برای کوچک‌سازی دولت پیشنهاد شد
ادغام دو وزارتخانه و انحلال 4 دستگاه

  سازمان مدیریت به دولت پیشنهاد کرده است بخش انرژی از وزارت نیرو تفکیک و پس از ادغام با وزارت نفت، وزارت جدید انرژی تشکیل شود

  جزئیات متن پیشنهادی لایحه برنامه ششم توسعه منتشر شد.


دراین لایحه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیشنهادهایی به دولت کرده است که تشکیل وزارت جدید انرژی و ستاد عالی توانمندسازی فقرا و انحلال سازمان‌هایی چون حمایت، توسعه و تجارت، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دانشگاه عملی کاربردی از جمله مهم‌ترین آنها محسوب می‌شود.


علاوه‌براین سازمان مدیریت به دولت پیشنهاد کرده است که بانک مرکزی برای بانک‌های متخلف مجازات سنگینی قائل شود و نیروی انتظامی مسئول پلمب این بانک‌ها باشد. کاهش 15 درصدی حجم و اندازه دستگاه‌های اجرایی نیز از دیگر موارد مهمی است که سازمان مدیریت در لایحه برنامه ششم توسعه به دولت پیشنهاد کرده است. با این حال باید دید کدام‌یک از این پیشنهادها از سوی دولت پذیرفته خواهد شد.

  تشکیل وزارت انرژی
درشرایطی قرار است لایحه برنامه ششم توسعه پس از تصویب دولت و مجلس نهایی شود که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیشنهادهای مهمی به دولت کرده که تشکیل وزارت جدید انرژی از جمله این پیشنهادهاست.


آن‌طور که دراین گزارش آمده است، سازمان مدیریت به دولت پیشنهاد کرده است که بخش انرژی از وزارت نیرو تفکیک و پس از ادغام با وزارت نفت، وزارت جدید انرژی تشکیل شود.

 


همچنین این سازمان تاکید کرده است که برای هماهنگی، انسجام‌بخشی و ارتقای بهره‌وری انرژی و مدیریت جامع تا پایان سال اول برنامه، این اقدام انجام شود.

  انحلال 4 سازمان
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین به دولت پیشنهاد کرده است که برخی سازمان‌ها و نهادهایی که در گذشته فعالیت داشتند، منحل و سازمان دیگری جایگزین آنها شود.  در بخشی از لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه آمده است تمامی مأموریت‌ها و وظایف مرتبط با بخش بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی منتزع و به وزارت امور اقتصادی و دارایی ملحق می‌شود. همچنین تا پایان سال اول برنامه باید علاوه‌بر تشکیل سازمان توسعه روابط اقتصادی خارجی از محل ادغام سازمان توسعه تجارت، سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، سازمان حمایت منحل و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی به بخش خصوصی واگذار شود.


این سازمان به دولت پیشنهاد کرده است که برای بهبود کیفیت زندگی و پایداری توسعه مناطق روستایی و جوامع عشایری و کاهش نابرابری‌ها بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منحل و درسازمان جدید توسعه روستایی و عشایری ادغام شود. علاوه‌براین، تمامی واحدهای دانشگاه‌های علمی ــ کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی و 50 درصد واحدهای دانشگاه پیام نور تا پایان سال دوم برنامه ششم منحل یا به بخش خصوصی واگذار شود.


یکی دیگر از پیشنهادهای سازمان مدیریت در لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه، تشکیل ستادی برای توانمندسازی فقرا و خوداتکایی اقشار گروه‌‌های محروم به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری است.

  مجازات بانک‌های متخلف
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دربخش دیگری از این گزارش به دولت پیشنهاد کرده است که بانک مرکزی مجازات‌های سنگینی برای بانک‌های متخلف درنظر بگیرد. براین اساس گفته شده است که بانک مرکزی می‌تواند علاوه‌بر اختیارات قانونی خود، چهار اقدام نظارتی و انتظامی را در قبال بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی متخلف برای ارتقای شفافیت و سلامت و کاهش نسبت مطالبات غیرجاری اعمال کند.  علاوه‌براین، این سازمان پیشنهاد کرده است که جریمه نقدی تا سقف حداکثر یک درصد آخرین سرمایه ثبت‌شده بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی متخلف متناسب با سطح و نوع تخلف و اعمال محدودیت اعمال شود.

  تداوم گرانی حامل‌های انرژی
ادامه گرانی حامل‌های انرژی از جمله آب و انواع سوخت تا سال 99 نیز پیشنهاد دیگری در لایحه برنامه ششم توسعه است. براین اساس، با تصویب شورای اقتصاد، قیمت آب، حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات یارانه‌ای با هدف افزایش بهره‌وری در مصرف آب و انرژی، هدفمند کردن یارانه‌ها در جهت افزایش تولید و توسعه نقش مردم در اقتصاد تا سال 99 اصلاح خواهد شد.


تاسیس بانک جدید دولتی با عنوان «کسب‌وکار کوچک»، انسداد شبکه‌های مخابراتی کلیه نهادها، تاسیس سازمان توسعه مکران با هدف حمایت از سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته، توسعه اقتصاد دریایی جنوب کشور و ایجاد مناطق مهم اقتصادی در سواحل مکران و پیشنهاد کاهش 50 درصدی معافیت‌های مالیاتی تا پایان برنامه ششم از دیگر پیشنهادهای سازمان مدیریت است.


علاوه‌براین، این سازمان پیشنهاد کرده است که ارزش حال خالص بدهی‌ها و تعهدات دولت در سال پایان برنامه نباید بیش از 50 میلیارد دلار باشد و دولت 15 درصد کوچک‌تر شود و سهم صندوق توسعه ملی نیز از درآمد نفت سال آینده 30درصد شود.

 

 اخباراقتصادی  -  فرهیختگان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------