ظریف: توجه به رفع تحریم‌های پتروشیمی از ابتدای مذاکرات هدف ما بود



اخبار,اخباراقتصادی,محمد جواد ظريف

وزیر امور خارجه با اشاره به این‌که صنایع پتروشیمی از جمله صنایعی بود که مستقیما هدف تحریم‌ها قرار گرفت، گفت: به همین دلیل از جمله محورهای عمده مذاکرات هسته‌ای توجه به رفع تحریم و برطرف کردن مشکلات پتروشیمی بوده است.

محمدجواد ظریف در همایش بین‌المللی پتروشیمی تصریح کرد: توجه به رفع تحریم‌های صنعت پتروشیمی هدفی بود که ما از ابتدای مذاکرات مورد توجه قرار داده‌ایم و در برنامه اقدام مشترک قرار شد که محدودیت‌های این صنعت به طور کامل برداشته شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر که برجام مراحل قانونی خود را طی می‌کند ما در آستانه پساتحریم هستیم و در پساتحریم ضریب ریسک پایین و فرصت کم‌نظیر موجود فرصتی را برای فعال‌تر شدن شرکت‌های تولید‌کننده از جمله پتروشیمی به ارمغان می‌آورد.

محمدجواد ظریف افزود: این صنعت می تواند به عنوان یک صنعت پیشرو در دوران پساتحریم با شتاب بیشتری به توسعه ادامه دهد.

وی با بیان این که صنعت پتروشیمی می تواند همزمان با لغو تحریمها وارد فضایی جدید شود، ادامه داد: افزایش تولید محصولات و نیز افزایش مقاصد صادراتی، به عنوان دو راهبرد مهم در دوران پساتحریم مورد توجه قرار دارد.

ظریف تصریح کرد: صنعت پتروشیمی از جمله صنایع فعال و پویای کشور است که متاسفانه به طور مستقیم مورد تحریمهای ظالمانه قرار گرفت و اهمیت این صنعت سبب شد از ابتدای مذاکره با کشورهای ١+٥ به دنبال رفع تحریم این صنعت باشیم.

وی یادآور شد: همزمان با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در سال ٩٢، محدودیتهای ایجاد شده برای صنعت پتروشیمی تا حدودی برطرف شد و امروز نیز با طی مراحل قانونی برجام و اجرایی شدن آن، در آستانه ورود به بازه زمانی اجرا و دوران جدید در پساتحریم هستیم.

ظریف با بیان این که تحریم فناوری و صادرات محصولات پتروشیمی، مشکلات جذب سرمایه گذاری خارجی و تعاملات بانکی و پولی و نیز مشکلات حمل و نقل در پسابرجام برطرف خواهد شد، گفت: امید است صنعت پتروشیمی کشور در این دوران، روند توسعه را به خوبی طی کند.

به گفته این مقام مسئول، موقعیت استراتژیک ایران و وجود زیرساختهای مناسب، فرصتهای زیادی را برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران مهیا کرده است و با لغو تحریمهای غیرقانونی و ایجاد فضای مثبت در کشور، تقاضا برای سرمایه گذاری در این صنعت و نیز خرید محصولات پتروشیمی ایران افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: با جذب سرمایه ‌گذاریهای خارجی، زمینه برای افزایش اشتغال فراهم می شود و تلاش برای توسعه زنجیره این صنعت به نتیجه می رسد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ایجاد شبکه ای قوی در عرصه بین المللی براساس استانداردهای جهانی می تواند ظرفیت و توان پتروشیمی ها را در کشور افزایش دهد.

ظریف با بیان این که جذب سرمایه گذاریهای جدید می تواند گره طرح های نیمه تمام صنعت پتروشیمی را بگشاید و از جنبه بین المللی نیز کاهش ریسک سرمایه گذاری خارجی را به دنبال داشته باشد، عنوان کرد: در دوران پساتحریم و در در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، امکان تعامل شرکتهای داخلی و خارجی و شکوفایی ظرفیتهای اقتصادی با رویکرد کاهش خام فروشی فراهم می شود و برجام می تواند فرصت مناسبی را برای کنارزدن موانع موجود در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی فراهم کند.

وی با بیان این که توسعه صنعت پتروشیمی می تواند بازار سرمایه و بورس را نیز فعالتر کند، خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه همه تلاش خود را برای فراهم آوردن تسهیلات لازم به منظور جبران عقب ماندگیهای موجود در صنعت پتروشیمی به کار می گیرد.

اخباراقتصادی  -  ایسنا  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------