احتمال انصراف تولیدکنندگان لوازم خانگی از طرح کارت اعتباری



اخبار,اخبار اقتصادی, کارت اعتباری خرید کالا

تغییر در فرآیند اجرایی طرح کارت اعتباری خرید کالا که بیش از یک ماه از وعده اجرای آن می‌گذرد، انگار به مزاج تولیدکنندگان داخلی خوش نیامده و گفته می‌شود که برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی قصد دارند از این طرح انصراف دهند.

  پس از آنکه از سال گذشته در پی ایجاد رکود در اقتصاد کشور و تاثیرات ناشی از مذاکرات ایران و 1+5 و انتظار مردم برای کاهش قیمت، رکود در بازار لوازم خانگی و به طور کلی کالاهای بادوام و واسطه‌ای تشدید شد، دولت در آستانه لغو تحریم‌ها به فکر راهکاری برای این موضوع افتاد.

در آبان امسال سه مسئول اقتصادی دولت یعنی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل بانک مرکزی در نشستی خبری از سه طرح دولت برای خروج از رکود یا تسریع در رونق اقتصادی خبر دادند که این سه طرح مربوط به خودرو، لوازم خانگی و کالاهای واسطه‌ای بود.

تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو بلافاصله پس از این نشست به اجرا درآمد و طی شش روز به پایان رسید، اما در حالی که گفته می‌شد یک هفته پس از اجرای طرح تسهیلات خودرو، کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی توزیع می‌شود، با گذشت بیش از یک ماه از زمان اعلام، هنوز این طرح به طور کامل اجرا نشده است.

این اقدام دولت سبب شد علاوه بر کسادی بیشتر بازار لوازم خانگی در این مدت به دلیل انتظار مردم برای دریافت کارت‌ها، مردم نیز سردرگم شوند، اما در نهایت دولت آب پاکی را روی دست تولیدکنندگان ریخت و پس از یک ماه کلمه "ایرانی" از کارت اعتباری خرید کالا حذف شد.

پس از این انتظار، در نهایت بانک مرکزی در هفته گذشته اعلام کرد که اعتبار 4200 میلیارد تومانی برای این طرح درنظر گرفته شده و این کارت به کارت عام تبدیل شده و هر کسی می‌تواند در صورت اعتبارسنجی نسبت به دریافت آن اقدام کند.

اما مهم‌ترین تغییر این طرح که تولیدکنندگان را شگفت‌زده و از طرفی نیز معترض کرده، این است که بر اساس اعلام بانک مرکزی امکان خرید کالاهای خارجی با نرخ سود عقود مبادله‌ای یعنی 21 درصد نیز از طریق این کارت فراهم شده است.

به گفته تولیدکنندگان، این اقدام دولت با تلاش برای خروج از رکود و بهبود وضعیت صنعت ملی کشور در تضاد است و در شرایطی که بانک‌ها منابع کافی برای ارائه به تولیدکنندگان ندارند، در نظر گرفتن تسهیلات برای فروش کالاهای خارجی عاقلانه نیست.

محمدرضا دیانی - رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی - در این باره به ایسنا گفت: ورود کالاهای خارجی به این طرح یک فاجعه است و شاید این موضوع شایعه‌ای بیش نباشد، چراکه انجام این کار اصلا عاقلانه نیست.

به گفته وی، اینکه گفته می‌شود برای ایجاد جذابیت در کالاهای ایرانی سود این تسهیلات پایین‌تر در نظر گرفته شده است حرف بسیار اشتباهی است و این موضوع دردی از تولیدکنندگان دوا نمی‌کند.

در همین حال یک منبع آگاه به ایسنا اطلاع داده است که اکثر تولیدکنندگان لوازم خانگی که در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، قصد دارند از شرکت در این طرح در اعتراض به ورود کالاهای خارجی به طرح استعفا دهند که گفته می‌شود این تولیدکنندگان همان اعضای انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی هستند.

به نظر می‌رسد اقدام بانک مرکزی برای ورود کالاهای خارجی به این طرح تولیدکنندگان را شگفت‌زده کرده و آن‌ها را برای شرکت در این طرح مأیوس کرده است.

این در حالی است که مجتبی خسروتاج - سخنگوی وزارت صنعت - پیش از این اعلام کرده بود که احتمال افزوده شدن لوازم خانگی خارجی به این طرح در فاز دوم اجرای آن وجود دارد که البته این موضوع از سوی تولیدکنندگان تکذیب شده بود.

به این ترتیب بانک مرکزی تصمیم گرفته فاز اول و دوم را در یک مرحله اجرا کرده و از ابتدا کالاهای خارجی را در فهرست این طرح قرار دهد، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تاکنون هیچ‌گونه موضع رسمی از خود در این باره اعلام نکرده است و باید دید که با توجه به اعتراض گسترده تولیدکنندگان، بانک مرکزی قصد تغییر در برنامه خود را دارد یا خیر؟


 اخبار  اقتصادی -  ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------