آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خرید حلقه طلا برای عروس و دامادها آرزو شد / یک‌جفت حلقه ساده ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

قیمت طلا از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرده تا خرید نیم‌ست ۱.۸ گرمی طلا نزدیک ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد. به…

تناقض‌های هندوانه‌ای میهمان سفره‌های یلدای امسال!



اخبار,اخباراقتصادی,هندوانه  شب یلدا

در حالی که یک روز بیشتر به طولانی‌ترین شب سال یا همان یلدا باقی نمانده، هندوانه به عنوان یکی از عمده‌ترین محصولات پرتقاضا گران و گران‌تر می‌شود و مشخص نیست که عامل گرانی‌اش، کمبودی است که بازاریان مدعی آن هستند یا احتکاری که وزارت کشاورزی عنوان کرده است؟

 هندوانه یکی از پر مصرف‌ترین محصولات در شب یلداست که البته هرسال ماجرایی اعم از تغییر قیمت، کمبود، سرمازدگی، احتکار و ... دارد و امسال هم قیمت این محصول رکورد زده که اظهارات متناقضی درباره دلیل آن مطرح می‌شود.

یکی دلیل آن را کمبود تولید ناشی از تگرگ اعلام می‌کند و تقصیر را گردن تولید می‌اندازد و دیگری احتکار و سودجویی دلالان را عامل گرانی هندوانه یلدا می‌داند؛ البته مشاهدات و بررسی‌های میدانی خبرنگار ایسنا از صاحبان میادین میوه‌ و تره‌بار نیز نشان می‌دهد که حجم هندوانه ورودی به بازار پاسخگوی نیاز مردم نیست.

حسین مهاجران - رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی - در این باره معتقد است که علت گرانی هندوانه احتکار نیست و از آنجاکه در طول سال به دلیل تولید زیاد، هندوانه به قیمت تمام شده فروش نرفت به همین دلیل دزفول و میناب که ذخیره شب یلدا را فراهم می‌کنند، کمتر اقدام به کاشت هندوانه کردند.

به گفته وی، بخشی از هندوانه‌های سفید مینابی نیز به دلیل تگرگ از بین رفت و همین امر سبب افزایش قیمت هندوانه شده است که البته اگر در شب یلدا بارندگی باشد، قیمت هندوانه به همین صورت باقی خواهد ماند، اما در صورتی که هوا خوب باشد و همه وانتی‌ها، موتوری‌ها و همه دوره‌گردها بخواهند بخرند، شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

همچنین سید محسن محمودی - رییس اتحادیه بار فروشان - نیز یکی از دلایل کمبود هندوانه شب یلدای امسال را بارش تگرگ در شهرستان میناب استان هرمزگان عنوان کرده و می‌گوید هندوانه‌های موجود حدود 40 تا 50 درصد از نیاز بازار شب یلدا را پاسخگو خواهد بود.

به گفته وی، در حال حاضر قیمت هندوانه در میادین میوه و تره‌بار کیلویی 3000 تا 3500 تومان است که امکان افزایش قیمت آن در شب یلدا وجود دارد؛ لذا توصیه می‌شود با توجه به کمبود و گرانی این محصول مردم از خریدش خودداری و میوه‌های دیگر را جایگزین کنند چرا که باید این فرهنگ‌سازی صورت گیرد که اگر کالایی گران می‌شود، مردم آن کالا را تحریم کنند و نخرند.

این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی ادعای کمبود هندوانه بازاریان را کاملا رد و اعلام کرده که "احتکار، عامل گرانی هندوانه یلداست".

به گفته حسن خدنگی - مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی - تولید هندوانه برای شب یلدا بیش از نیاز است و هیچ کمبودی وجود ندارد اما عده‌ای در این ایام اقدام به احتکار این محصول می‌کنند که دستگاه‌های نظارتی باید با آن‌ها برخورد کنند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی تاکید دارد که در تولید هندوانه هیچ مشکلی وجود ندارد و برای شب یلدا بیش از 150 هزار تن از این محصول تولید شده است که بیش از نیاز کشور است همچنین تگرگ منطقه میناب خسارت چندانی به هندوانه تولید شده نزد و هم اکنون براساس آخرین آمار و ارزیابی صورت گرفته است، وضعیت تولید هندوانه در این منطقه و مناطق دیگر کشور مناسب ارزیابی می‌شود و مشکلی وجود ندارد.

وی قیمت منطقی برای هر کیلوگرم هندوانه در بازار مصرف را با توجه به هزینه‌های تولیدی حدود 2000 تا 2500 تومان اعلام کرده است.

به گفته خدنگی، برخی این محصول را احتکار می‌کنند تا به سود بیشتری دست پیدا کنند که دستگاه‌های نظارتی باید با این مسئله و احتکارکنندگان برخورد کنند.

در شرایطی که هنداونه با نزدیک‌شدن به بلندترین شب سال، به رویه گرانی‌اش ادامه می‌دهد، اصناف که نظارت بر بازار شب یلدا را بر عهده دارند باید پاسخگوی بازار مصرف‌ باشند؛ به گونه‌ای که حتی اگر کمبود هم در بازار وجود دارد، اجازه ندهند محتکران و سودجویان از فرصت پیش آمده سوءاستفاده کنند و از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

 

 اخباراقتصادی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------