خبرهای خوب سخنگوی دولت برای کارمندان و بازنشستگان



اخبار,اخبار اقتصادی ,محمدباقر نوبخت

سخنگوی دولت با اشاره به این که بودجه سال 95 در جلسه یکشنبه گذشته در دولت نهایی شد، اظهار کرد: ما در این بودجه نوآوری‌هایی ایجاد کرده‌ایم.

  محمدباقر نوبخت صبح امروز در نشست هفتگی خود اظهار کرد: در لایحه 95 از 267 هزار میلیارد تومان منابع عمومی، 66 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت تامین می‌شود و 201 هزار میلیارد تومان دیگر از سایر منابع تامین می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما خبرهای خوبی برای کارمندان دولت و برای بازنشستگان داریم که در جلسه‌ی دیگری آنها را به تفصیل بیان خواهم کرد.

سخنگوی دولت در ادامه با بیان این که نرخ تسعیر بین ریال و دلار 2 هزار و 997 تومان تعیین شده است، افزود: دولت با تعیین این نرخ نشان داد به دنبال افزایش ارز نیست. دولت با افزایش ارز در بازار آزاد سودی نمی‌برد. هیچ یک از درآمدهای سال بعد دولت هم از افزایش قیمت ارز تامین نمی‌شود. ما از نوسانات ارز جلوگیری خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به این که نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در دستور کار دولت قرار دارد، گفت: کارگروهی با حضور سازمان مدیریت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور این مساله را پیگیری می‌کنند. در حال حاضر از 335 هزار دستگاه تاکسی شهری 112 هزار تاکسی فرسوده است وما بنا داریم در حد فاصل بهمن 94 تا بهمن 95 ، 90 هزار تاکسی فرسوده را از رده خارج کنیم.

وی ادامه داد:پیش‌بینی ما این است که هر ماه 6 هزار و 429 دستگاه را از رده خارج کنیم و دستگاه‌های جدید را جایگزین کنیم با این اقدام هم در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهیم کرد و هم از آلایندگی هوا کم می‌شود.

نوبخت همچنین با اشاره به این که اصلاح نظام بانکی و اصلاح پرداخت دستمزدها در دستور کار دولت قرار دارد، خاطرنشان کرد: با اصلاح نظام بانکی بخشی از بدهی‌های دولت به نظام بانکی پرداخت خواهد شد.

نوبخت با بیان اینکه دولت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی برنامه دارد، گفت: این مساله مطالبات رهبری بوده و رئیس جمهور هم نسبت به آن حساس هستند. ما هم در بودجه 95 برای کاهش آسیب‌های اجتماعی ردیف بودجه‌ای گذاشته و برنامه داریم.

سخنگوی دولت درباره قانون جدید آمریکا و تاثیر آن در اجرای برجام گفت: مسیر جام و اقدامات دو طرف مشخص است. البته مجموعه ایاز ارکان قدرت در آمریکا تلاش می‌کنند که مشکلی در اجرای برجام ایجاد کنند. توجیه مقامات آمریکایی این است که قانون مربوط به روادید برای حفظ امنیت آمریکا است اما این قانون از نظر ما مردود است. ما هیچ‌گاه به طرف مقابل خوشبین نیستیم و اقدامات‌مان را متناسب با اقدام طرف مقابل تنظیم می‌کنیم. الان دیگر جهان فقط آمریکا نیست و دیگران هم وجود دارند که این قانون را محکوم کردند. اکنون دیگر به گفته رئیس جمهور دیوارهای تحریم فرو ریخته و دیگر اجماع جهانی علیه ایران وجود ندارد. جبهه گیری جدید جهان نشان می‌دهد که چه کسی بهانه جو است و چه کسی از تعهدات خود عدول کرده است. ما در این زمینه نگرانی نداریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان تقدیم لایحه بودجه به مجلس گفت: بودجه و برنامه ششم طی یکی دو هفته آینده به مجلس تقدیم می‌شود.

نوبخت همچنین درباره برنامه دولت برای واگذاری اقتصاد به بخش غیر دولتی گفت: سیاست دولت در راستای احکام فرادستی نظام یعنی اقتصاد غیردولتی و مردمی است. رئیس جمهور این مطالبه را از دستگاه‌های اجرایی دارد تا زمینه حضور مردم در اقتصاد فراهم شود. امکان ندارد اقتصاد مقاوم شود و به رشد مورد نظر دست پیدا کند اما مردم در آن حضور نداشته باشد. واگذاری اقتصاد به بخش غیر دولتی در دستور کار ماست.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف به وجود آمده بین هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت در برخی حوزه‌ها و برنامه دولت در این زمینه اظهار کرد: ما از همه ابزارهای قانونی برای استیفای حقوق شهروندان و نامزدهای انتخابات استفاده می‌کنیم. وزارت کشور تلاش می‌کند که انتخابات قانونمند برگزار شود و استانداران وظیفه خود را در این زمینه می دانند. اگر تخلفی ایجاد شود حتما با آن برخورد قانونی خواهد شد.

نوبخت درباره تاثیر کاهش قیمت نفت در بودجه سال آینده نیز خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته تلاش کردیم هر عددی که در بودجه می‌آید بر اساس واقعیت تنظیم شود تا برای جبران کسری بودجه از بانک مرکزی استقراض نکنیم. البته بین عدم تحقق منابع و کسری بودجه تفاوت وجود دارد. ما در بودجه سال آینده کسری نخواهیم داشت چون منابع را مدیریت خواهیم کرد. البته بودجه‌های عمرانی را نیز کاهش نمی‌دهیم بلکه آن را هدفمند توزیع می کنیم. ما در سال آینده با عدم تحقق منابع مواجه می‌شویم ولی کسری نخواهیم داشت.

سخنگوی دولت درباره تعیین تکلیف استخدام ها در برنامه ششم توسعه گفت: در سال آینده ما 17700 استخدام برای بیمارستان ها و 14 هزار استخدام آموزش و پرورش داریم. دستگاه‌های دیگر هم استخدام خواهد داشت. برنامه ما این است که به ازای هر پنج نفری که بازنشست می‌شوند یک نفر را استخدام کنیم تا بدین وسیله نظام اداری کشور کاهش یابد.

وی در موضع دولت در قبال ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: این ستاد نقص های زیادی دارد و گزارش آقای مجید انصاری هم درباره تبدیل این ستاد به سازمان بسیار نگران کننده بود. برای ما اهمیت ندارد که صرفا دولت برای مبارزه با فساد باشد بلکه هر قوه ای می تواند این مبارزه را انجام دهد اما ما در این زمینه نگرانی هایی داریم و از آقای انصاری خواهش خواهم کرد که گزارش خود را در این زمینه به مردم ارائه کند. البته این ستاد بر مطالبات معوق بانک ها و موسسات پولی بانکی غیرمجاز متمرکز شده و تاحدودی هم مصوباتش اجرایی شده است.

نوبخت در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اظهارات سخنگوی قوه قضاییه و آنچه این خبرنگار سوءاستفاده از تریبون عمومی علیه سایر مسوولان می‌نامید، گفت: من هم اجازه ندارم از این تریبون سلیقه های سیاسی خود را بیان کنم بلکه من باید نگاه دولت را منعکس کنم. آقای اژه ای هم قطعاً در اظهارات خود هم عدالت و انصاف را رعایت می کند. من این استنباط را ندارم که مقصود آقای اژه ای آن دو نفری است که شما نامبرده اید.

سخنگوی دولت درباره صحت خبر سفر بشار اسد به ایران گفت: اگر این سفر قطعی باشد حتماً اطلاع رسانی خواهد شد.

وی همچنین درباره پیش بینی مجامع جهانی درخصوص رشد اقتصادی ایران و وجود اختلاف با پیش بینی های داخل کشور در این زمینه اظهار کرد: این مجامع رشد ایران را شش درصد و ما آن را حدود پنج درصد پیش بینی کرده ایم. اکنون سفرهای خارجی به ایران برای توسعه سرمایه گذاری و توسعه روابط تجاری است البته ما احتیاط های لازم را در این زمینه داریم و سه شرط گذاشته ایم اول اینکه دنبال سرمایه گذاری مشترک هستیم، دوم اینکه همراه با سرمایه فناوری جدید به کشور وارد شود و سوم اینکه باید با کشورهایی که سرمایه گذاری مشترک می کنیم شرایطی را فراهم کنیم تا بازاری برای صادرات محصولات خود پیدا کنیم. ما لیستی از شرکت های قدرتمند کشورهایی که به ایران می آیند داریم و می دانیم با آنها در چه حوزه ای صحبت کنیم.

نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره مبلغ بدهی های دولت و اینکه این بدهی 540 هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: من اولین بار است که این رقم را می شنوم البته دولت بدهی زیادی را دارد. 50 هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل است که ما نمی توانیم بگوییم که این بدهی را قبول نداریم. البته باید بدهی ها هم تعریف شود زیرا بین بدهی دولت و بدهی شرکت های دولتی، بدهی پیمانکاران و بدهی به بانک ها تفاوت وجود دارد. دولت مصصم است با اصلاح نظام بانکی بخشی از بدهی های خود را پرداخت کند. یکی از این راه ها استفاده از اوراق اسلامی است.

وی درباره آخرین وضعیت واگذاری آلومینیوم المهدی گفت: شبهاتی در اقدامات سازمان خصوصی سازی برای واگذاری آلومینیوم المهدی ایجاد شده که در حال بررسی است. سازمان خصوصی سازی باید حتما پاسخگوی اقدامات خود باشد تا در چارچوب قانونی این مشکل حل شود.

نوبخت با بیان اینکه قیمت هر بشکه نفت را برای سال آینده بین 35 تا 40 دلار و پیش بینی دولت برای درآمدهای مالیاتی در سال 95 را 85 هزار میلیارد تومان خاطرنشان کرد: برای سال آینده 57 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی در نظر گرفته ایم.

نوبخت با اشاره به اینکه مسلمانان بیش از همه از کاهش قیمت نفت ضرر می کنند، افزود: کشوری که قیمت نفت را کاهش می دهد باید بداند که به مسلمانان ضرر زیادی می زند. ما هم باید حواسمان باشد قیمت هر بشکه نفت را چقدر در نظر می گیرم. برخی کشورها می خواهند ما نفت 30 دلار را قبول کنیم ولی نباید در این دام بیفتیم. روسیه هم برای هر بشکه نفت 50 دلار در نظر گرفته است.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست خبری خود درباره برنامه دولت در زمینه هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: رهبری در ابلاغ سیاست های کلی نظام به هدایت یارانه ها به بخش تولید و خدمات اشاره داشته است. بعد از اینکه مجلس هدفمندی را نهایی کرد ما آن را عملی خواهیم کرد و در بودجه هم آن را در نظر گرفته ایم. حتما باید به گروهی یارانه نقدی داد و مبلغ آن را هم افزایش داد. اما یارانه را هم باید به بخش تولید و خدمات هدایت کرد.

وی درباره تاثیر رفع تحریم ها بر افزایش تولید نفت ایران تصریح کرد: ما این آمادگی را داریم تا پایان سال 500 هزار بشکه نفت که بازار آن را از دست داده بودیم را احیا کنیم و سال بعد این رقم را به یک میلیون بشکه برسانیم.

نوبخت همچنین درباره برنامه دولت در زمینه مسکن گفت: دولت کتباً به بانک مسکن اعلام کرده که ما به تفاوت سود تسهیلات با نرخ 10 درصد را دولت پرداخت می کند.

سخنگوی دولت درباره مواضع جدید ترکیه نسبت به اسرائیل نیز گفت: موضع ما نسبت به دولت اشغالگر کاملا مشخص است اما ما از نوع مشورتی که به مسوولان ترکیه داده می شود اظهار تعجب و نگرانی کرده ایم. اکنون که روابط ترکیه با سوریه، عراق و روسیه مناسب نیست، شفاف کردن ارتباط ترکیه با اسرائیل جای تعجب دارد.

به گفته نوبخت منابع آزاد شده از رفع تحریم ها که به دولت تعلق دارد هفت میلیارد دلار است.

سخنگوی دولت در بخش پایانی اظهارات خود در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد صدا و سیما نسبت به دولت گفت: صداوسیما یک مجموعه است که برنامه های مختلفی داشته و افراد مختلفی هم در آن حضور دارند. البته به راحتی می شود متوجه شد که چه دیدگاهی در رسانه ملی غلبه دارد. اکنون اخباری منفی زیادی از تلویزیون و رادیو پخش می شود و افراد را بدبین می کند. ما نمی گوییم رسانه ملی مجیزگوی دولت باشد اما انتظار داریم رسانه ملی تریبون یک سلیقه سیاسی که در انتخابات گذشته هم حضور داشته است، نباشد. برخی برنامه های رسانه های ملی غیرمنصفانه و اغراض سیاسی خاص است و برخی برنامه ها منصفانه است پس نمی توانیم یکپارچه رسانه ملی ار تخطئه کنیم. ما نسبت به برخی از برنامه های رسانه ملی انتقاد داریم زیرا رسانه ملی نقش اپوزیسیون دولت را ایفا می کند. البته ما مردم زیرکی داریم و پخش این برنامه ها برای مردم قابل درک است و این برنامه ها رسانه ملی را به یک جریان سیاسی تقلیل می دهد.


اخبار اقتصادی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------