نفت در 2016 چقدر مشتری خواهد داشت؟



اخبار,اخباراقتصادی, بازار  نفت

اگرچه اوپک امسال خالی از تصمیم بود اما سال آینده نفتی آبستن تغییراتی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها افزایش تولید نفت ایران خواهد بود. مسئله‌ای که تحلیل های متفاوتی درباره آن مطرح می‌شود، اما بازار سال آینده نفتی از نگاه اوپک چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

 اگرچه اوپک امسال خالی از تصمیم بود اما سال آینده نفتی آبستن تغییراتی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها افزایش تولید نفت ایران خواهد بود. مسئله‌ای که تحلیل های متفاوتی درباره آن مطرح می‌شود، اما بازار سال آینده نفتی از نگاه اوپک چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود بر اساس یافته‌هایش از بررسی وضعیت بازارهای نفتی در نوامبر، پیش‌بینی می‌کند که تقاضا برای نفت در مجموع ماه‌های سال جاری میلادی در نهایت رشدی بیش از 1.5 میلیون بشکه در سال را تجربه می‌کند، رشدی که بنابر این پیش‌بینی‌ها اگرچه در سال آینده نیز اتفاق می‌افتد اما میزان آن کمتر خواهد بود.

اوپک در این گزارش خود آورده است که متوسط تقاضای جهانی برای نفت طی امسال در نهایت 92 میلیون و 880 هزار بشکه در روز خواهد بود، میزانی که نسبت به سال گذشته یک میلیون و 530 هزار بشکه رشد را نشان می‌دهد.

وضعیت رشد تقاضای نفت طی سال جاری در حالی است که تولید نفت اوپک و البته کشورهای غیر اوپک نیز چنین رشدی را تجربه کرده است، به این ترتیب که طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته اوپکی‌ها در دهمین ماه امسال به تنهایی روزانه 31 میلیون و 695 هزار بشکه نفت تولید کرده‌اند که این میزان نسبت متوسط تولید روزانه مجموع سال گذشته یک میلیون و 620 هزار بشکه بیشتر شده است.

به این ترتیب میزان رشد تولید کشورهای اوپکی امسال بیش از میزان رشد تقاضای کشورهاست و البته سهم اوپکی‌ها در تامین تقاضای روزانه بازار جهانی نفت چیزی در حدود یک سوم بوده است.

طبق پیش‌بینی اوپک سال کج‌دار و مریض تولید نفت و با روند افت قیمت‌های نفت خام با رشد تقاضایی بیش از سال آینده به پایان می‌رسد و این درحالی است که اوپکی‌ها در اجلاس خود تصمیم گرفتند نه تنها در برابر سقف میزان تولید سکوت کرده و آن را نه به خواسته کشورهایی چون عربستانی افزایش دهند و نه در پی نگرانی برخی دیگر از کشورها برای افت ارزش نفت، کاهش دهند، بلکه طبق گفته رییس این نشست قرار شد که این کشورهای نفت‌خیز منتظر بمانند و بازار را بیشتر رصد کنند.

این امر به این معنا است که تعیین قیمت نفت در سال آینده نیز نه با ابزار و سیاست‌های بزرگترین تولیدکنندگان نفت بلکه برپایه نظام عرضه و تقاضا و امید به افزایش تقاضا در بازار تنظیم می‌شود.

حال گزارش پیش‌بینی اوپک بر اساس یافته‌ها و روند تغییر و تحولات بازار در ماه‌های گذشته سال میلادی، نشان می‌دهد که در سال آینده میلادی باید انتظار افزایشی یک میلیون و 250 هزار بشکه در تقاضای جهانی نفت داشت که مجموع تقاضای روزانه برای نفت را به 94 میلیون و 130 هزار بشکه می‌رساند.

اوپکی‌ها اما برای این میزان افزایش تقاضا برنامه دارند؛ ایران تصمیم دارد به محض برداشته شدن تحریم‌ها که احتمالا در ماه ابتدایی سال آینده میلادی اتفاق می‌افتد تولید خود را 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد و این درحالی است که رقبای اوپکی ایران نیز عقب نخواهند نشست.

اگرچه روند تغییر در کشورهایی چون لیبی و قطر از سال 2013 تا کنون به وضوح نزولی بوده است اما این کشورها در نهایت وزنه‌ سنگینی در عرصه تولید نفت به حساب نمی‌آیند، در کنار این روند نزولی ناچیز اما عربستان و عراق به عنوان اولین و دومین کشور اوپکی تولید کننده نفت از سال 2013 تا کنون روند صعودی جدی را در تولید نفت خود پیش گرفته‌اند، روندی که به نظر نمی رسد با هدف کمک به کنترل بازار یا نجات قیمت نفت از سقوط بیشتر متوقف شود.

اخباراقتصادی- ایسنا

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------