آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

نهاوندیان: در سال‌های درآمدهای نفتی سرمایه داخلی تا چین هم رفت



اخبار,اخباراقتصادی,  رييس دفتر رييس‌جمهور

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه عملکرد ده‌ساله گذشته دحوزه اقتصاد مطلوب نبود، گفت: قرار بود ما به رشد متوسط 8درصدی در هر سال دست پیدا کنیم، اما این رقم فقط حدود 2.6 درصد است.

 محمد نهاوندیان صبح امروز در همایش ائمه جمعه سراسر کشور با اشاره به اینکه ما در نیمه راه چشم انداز بیست‌ساله هستیم، ‌اظهار کرد: اکنون ما باید عملکرد خود را ارزیابی کنیم، مشکلات را ببینیم و چاره‌اندیشی کنیم.

وی در ادامه افزود: اگر کشور در این سال‌ها به رشد 8 درصدی رسیده بود تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه دوبرابر می‌شد و بیکاری هم کاهش می‌یافت.

نهاوندیان در ادامه خاطرنشان کرد: مردم به ائمه جمعه مراجعه کرده و از بیکاری جوانان تحصیلکرده خود می‌گویند. یک راه برای حل این مشکل این است که جوانان در ادارات مشغول به کار شوند. این تصمیم موجب تراکم نیرو شد و از توان درآمدزایی کشور کاسته شد. در حالی که راه‌حل ریشه‌ای این است که فرصت شغلی فراهم شود؛ فرصت شغلی هم به سرمایه‌گذاری، تسهیل فضای کسب و کار و دسترسی بازارهای تأمین مالی نیاز دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای همسایه در 10 سال گذشته حتی رشد بالای 8 درصدی را هم تجربه کردند، خاطرنشان کرد: اکنون فرصت مناسبی برای ریشه‌یابی مشکلات ماست. باید ببینیم در این 10 سال دشمن با ما چه کرد.

وی ادامه داد: آنها وقتی دیدند نظام ما قصد پیشرفت اقتصادی دارد تلاش کردند تا جلوی رشد پایدار اقتصادی ما را بگیرند و با تحریم‌های برنامه‌ریزی شده اجازه دسترسی ما را به بازارهای جهانی ندادند. وقتی بانک‌های ما تحریم شد، هزینه‌های مبادله‌ای ما تا 20 درصد افزایش یافت. این اضافه هزینه به قیمت نهایی کالاهای ما افزوده شد. البته این توطئه‌چینی ویژه ما نبود؛ دشمن برای کل جهان اسلام برنامه دارد. ببینید آنها جه بلایی سر اقتصاد عراق، لیبی و سوریه آوردند و اکنون هم برای پول‌هایی که در عربستان جمع شده است نقشه دارند. دشمن با به جان هم انداختن کشورهای اسلامی می‌خواهد نشان دهد از جهان اسلام رشد و توسعه پایدار درنمی‌آید. ما باید با این توطئه مقابله کنیم.

نهاوندیان در ادامه با باشاره به اینکه رهبری هم نگاه جدید اقتصادی را بیان کردند و وقت آن است که دیگر نگاهمان را به اقتصاد عوض کنیم و به دنبال فروش نفت و واردات کالا نباشیم، افزود: آمار واردات رسمی و غیررسمی ما در سال‌های قبل رکورد زد. در حالی که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا یعنی تکیه بر منابع داخلی و استفاده از بازارهای جهانی تأکید شده است. امنیت اقتصادی و فضای کسب و کار به گونه‌ای باید طراحی شود تا فعالان اقتصادی احساس کنند فرصت فعالیت در کشور دارند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید کاری کنیم دیگران در ایران سرمایه‌گذاری کنند. در سال‌هایی که بیشترین درآمد نفتی را داشتیم شاهد خروج سرمایه از کشور بودیم. سرمایه داخلی حتی تا چین هم رفت. ما اکنون با سرمایه‌گذاری در کشاورزی و بخش معدن می‌توانیم در همه کشور شغل ایجاد کنیم. باید فضا برای سرمایه‌گذاری و استفاده از متخصصان اقتصادی فراهم شود. برنامه ششم مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن لغو تحریم‌ها علیه کشورمان، گفت: در اقتصاد مقاومتی، برون‌گرایی هم دیده شده است. ما اکنون باید به دنبال حضور رقابتی محصولات و خدمات خود در بازارهای جهانی و به ویژه کشورهای منطقه باشیم.

وی ادامه داد: اکنون تغییر بنیادینی که برای دهه دوم چشم‌انداز بیست‌ساله لازم بود انجام شده است و خوشبختانه هم احساس امید به آینده و اعتماد اجتماعی هم افزایش یافته است. ما اکنون رشد 3 درصدی را تجربه کرده‌ایم که در بخش کشاورزی بیشترین رشد را داشته‌ایم و اتکای ما به واردات محصولات کشاورزی کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در صنایع غدایی، دارویی و نساجی هم رشد اقتصادی خوبی را آغاز کرده‌ایم اما هنوز در حوزه ساختمان و صنایع وابسته به آن به رشد مطلوب نرسیده‌ایم. بنای ما این است که در برنامه ششم توازن توزیع منابع در کشور انجام شود دولت هم دنبال توسعه شرق و جنوب کشور برای توزیع مناسب منابع است. توسعه سواحل مکران و توسعه راه‌ها و زیرساخت‌ها در این مناطق نمونه‌ای از این اقدامات دولت است. ما در بخش اقتصاد دانش بنیان هم فعالیت جدی داشتیم و سرمایه مناسبی برای صندوق شکوفایی و نوآوری در نظر گرفتیم.

نهاوندیان با بیان اینکه دولت باید بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری فراهم کند و میدان کار را به مردم واگذار نماید، خاطرنشان کرد: بنابراین باید فرهنگ عمومی اقتصادی نیز تقویت شود که این امر وظیفه معلمان و هادیان فرهنگی جامعه است. آموزه‌های تشویق به کار، کسب رزق حلال و سرمایه‌گذاری در منابع اسلامی ما آمده باید در فرهنگ جامعه گسترش یابد. نگاه به اقتصاد نباید مبتنی بر نگاه‌های متعارف آمده از غرب باشد و باید بین فرهنگ اقتصادی و فرهنگ دینی ما هم‌افزایی ایجاد شود. این امر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، تعدادی از حضار این جلسه با اعتراض به اظهارات نهاوندیان، اعلام کردند که برخی وزرای دولت وابسته بوده و از نهاوندیان خواستند دولت قبلی را رها کند و برنامه‌های دولت برای تولید را بیان کند.

حضار همچنین به نهاوندیان گفتند: ما وظیفه خود را می‌دانیم و لازم نیست شما به ما درباره وظیفه‌مان تذکر بدهید که نهاوندیان در واکنش به این اظهارات، گفت: مطرح کردن ادعاهایی علیه کسانی که در این جلسه حضور ندارند منطبق با موازین ما نیست. ما که نماز جمعه‌های شما را گوش می‌دهیم شما هم به سخنان ما گوش دهید. ستاد نماز جمعه این امکان را دارد که سوالات شما را به دولت منتقل کند و این سوالات توسط دولت پاسخ داده خواهد شد.

نهاوندیان همچنین در پاسخ به این پرسش برخی حضار که دولت برای تولید چه کرده است، اظهار کرد: تبدیل رشد منفی 6.7 درصد به 3 درصد گامی در جهت تولید است. البته این گام‌ها باید دنبال شود تا ما به رشد 8 درصد برسیم. ما اکنون در بخش صنعت از رکود خارج شده‌ایم. در بخش کشاورزی رشد خوبی داشته‌ایم و در بخش خدمات هم پس از تحریم‌ها به رشد خوبی دست پیدا می‌کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: لازمه رشد 8 درصدی این است که همه دست به دست هم دهیم. اینکه در داخل از هم عیب‌جویی کنیم راهی نیست که رهبری می‌خواهد. خواسته رهبری از ما نقد مشفقانه، نقدپذیری، اصلاح‌ سیاست‌ها و وحدت است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پایان با اشاره به اینکه در شرایط امروز منطقه ایران الگو امنیت است و دیگران به دنبال این هستند که در داخل کشور شکاف‌ها را دامن بزنند، گفت: رهبری ما را به وحدت دعوت کرده است، البته تفاوت نظر طبیعی است و ما باید فضاهای سخن را به سمت گفت‌وگوهای مشفقانه هدایت کنیم. رهبری امسال را سال همدلی و همزبانی دولت و ملت اعلام کرده‌اند و دولت هم آماده است که تذکرات مشفقانه را بشنود و سیاست‌های خود را اصلاح کند.


اخبار اقتصادی  - ایسنا 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------