سقف کارت اعتباری خرید کالا ۶ میلیون تومان با اولویت زوج‌های جوان/ تجهیز ۸۰۰ هزار واحد صنفی به صندوق مکانیزه فروش



اخبار,اخبار اقتصادی, طرح فروش قسطی کالا

قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این که سقف تسهیلات کارت خرید اعتباری ۶ میلیون تومان است، گفت: زوج‌های جوان برای دریافت این تسهیلات در اولویت قرار دارند.

  مجتبی خسروتاج صبح امروز در همایش سالانه اتاق اصناف تهران در جمع رؤسای اتحادیه‌ها در پاسخ به انتقادات رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: طرح کارتهای اعتباری یکی از راهکارهایی است که می‌تواند فضای تقاضا را در کشور تحریک کند، چرا که امروز پویایی لازم را در بازار نداریم.

وی با اشاره به اینکه در بسته خروج از رکود دولت خرید دین هم برای کالاهای واسطه‌ای‌ در نظر گرفته شده، افزود: این کار کم و بیش توسط بانک‌ها شروع شده است و در عین حال طرح خرید خودرو نیز انجام شد که امیدواریم این طرح برای خروج خودروهای فرسوده دنبال شود.

وی در توضیح بیشتر در مورد طرح کارت‌های اعتباری نیز گفت: بانک‌ها منابع محدودی برای این طرح دارند و نزدیک به 4 هزار و 200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده، اما باید دید چه گروهی از جامعه را می‌تواند شامل شود و فعلاً تأکید شده که اولویت را به زوجهای جوان بدهیم و پیش‌بینی شد 6 میلیون تومان رقم کارت اعتباری برای توزیع در نظر گرفته شود.

خسروتاج خاطرنشان کرد: آمار تولید نسبت به سال گذشته نگران کننده بود و حتی در برخی واحدها رشد نداشتیم که نگاه دولت تحرک در تولید بود تا مردم خرید انجام دهند و انبار واحدها خالی شود.

قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود به برپایی نمایشگاه‌های فصلی بویژه نمایشگاه بهاره اشاره کرد و گفت: با  توجه به وفور کالا و شرایطی که در فضای رقابتی بوجود آمده هیچ دلیلی برای برپایی نمایشگاه بهاره نمی‌بینیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی خود واحدهای صنفی فروش ویژه را انجام دهند.

وی همچنین به تجمیع اتحادیه‌های موازی اشاره کرد و گفت: یکی از ضعف‌های مزمن و قدیمی صنوف امروز آن است که آنقدر که به کمیت اتحادیه‌ها توجه شده به کیفیت آنها توجه نشده و امروزه 140 اتحادیه در تهران داریم که گاهی 7 تا 8 اتحادیه هم‌پوشانی دارند بویژه در بخش پوشاک و مواد غذایی که باید به سمت اصلاح این اتحادیه‌ها حرکت کنیم.

وی ادامه داد: نکته‌ای دیگر بحث صنوف مزاحم آلاینده است که وقتی وارد هر شهر می‌شویم، این واحدهای آلاینده در ورودی شهرها قرار گرفته و زیبایی را از بین برده است، اما موافقت‌نامه‌ای بین صنوف و شهرک‌های صنعتی به امضا رسیده تا واحدهای صنفی آلاینده در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند.

خسروتاج همچنین در مورد فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای و انتقاد برخی اتحادیه‌ها در مورد فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و انتقاد اتحادیه‌ها در مورد نظارت بر این فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: با این حرکتی که در حال شکل‌گیری است و مصرف کننده هم راضی است، نمی‌توانیم مخالفت کنیم، بنابراین فضای کلان در شرایط اقتصادی کشور به سمتی می‌رود که به دلیل کاهش هزینه مبادله و حذف ایستگاه‌های واسطه‌ای فروشگاه ‌های بزرگ زنجیره‌ای با هزینه کمتر، کیفیت بالاتر کالا را عرضه می‌کنند که جنس این فروشگاه‌ها با اتحادیه‌ متفاوت است.

خسروتاج اضافه کرد: اکنون 5 تا 7 درصد سهم بازار در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای است و در انتهای برنامه ششم این رقم به 20 درصد خواهد رسید.

قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در مورد واحدهای صنفی بدون پروانه و سر و سامان دادن به این واحدها گفت: خود اتحادیه‌ها باید در این بخش کمک کنند و اینکه گفته می‌شود از 3 میلیون واحد صنفی 600 تا 700 هزار واحد صنفی بدون پروانه داریم، در شأن کشور نیست.

خسروتاج همچنین در مورد نصب صندوق‌های مکانیزه فروش در اتحادیه‌ها برای شفاف‌سازی فضای مبادله‌ای و مالیاتی نیز گفت: 800 هزار واحد صنفی اکنون صندوق مکانیزه دارند که تا پایان برنامه ششم هرساله باید رشد 20 درصدی در این زمینه به وجود آید، همچنین طی توافقی که با سازمان امور مالیاتی شده 9 رسته به صندوق مکانیزه فروش باید مجهز بشوند که این امر تا پایان برنامه ششم محقق می‌شود.


 اخبار اقتصادی  -  فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------