نفت ارزان شد، بودجه نرسید



اخبار,اخباراقتصادی  , لایحه بودجه

 دولت را درک کنیم، در شرایطی نیست که رفتارهای غیرواقعی از خود نشان دهد - غلامرضا اسداللهی: به نظرم در این زمان باقی‌مانده، مجبور خواهیم شد بودجه را «یک دوازدهم» یا «دو دوازدهم» ببندیم

  طبق آیین‌نامه داخلی مجلــس شــورای اسلامی، دولت موظف است لایحــه بودجه ســــالانه کل کشور را حداکثـــر تا 15 آذرماه به مجلس تقدیم کند. در‌حالی‌که دولت دهم بی‌توجه به زمان تعیین‌شده در آیین‌نامه داخلی مجلس، بودجه را با تأخیرهای فراوان چندماهه تقدیم مجلس می‌کرد، تأخیر در ارائه لایحه بودجه سال 92 با 84 روز تأخیر، بدون حضور رئیس‌جمهوری تقدیم مجلس شد. ارائه باتأخیر بودجه در سال‌های  92 و 91 ،90 موجب شد بودجه «چند دوازدهم» به‌صورت اضطراری - که ویژه شرایط زمان جنگ یا بحرانی است - به تصویب برســـد.

 

پیش‌ازاین، غیـــر از ســال‌های  60 و 59 ،58 که کشور در شرایط خاص بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی قرار داشت، هیچ‌گاه بودجه چند دوازدهمی تصویب نشده بود؛ این در‌حالی است که قیمت نفت در دولت‌های نهم و دهم در بالاترین رقم تاریخ ایران قرار داشت و دولت برای بستن بودجه با مشکل کمبود بودجه و کاهش و نوسان قیمت نفت مواجه نبود، ولی با روی‌کارآمدن دولت یازدهم، شاهد نظم در ارائه لایحه بودجه بودیم، به‌طوری‌که دولت، بودجه کل سال 93 را در 17 آذر تقدیم مجلس کرد و مجلس نیز آن را ششم بهمن تحویل داد. همچنین در سال 93، بودجه سال 94 در 16 آذر به مجلس تقدیم شد و 24 اسفند به دولت تحویل داده شد. 

 

البته دولت در ارائه لایحه بودجه سال 95 با مشکل کاهش قیمت نفت مواجه شده است، به‌طوری‌که نتوانست در زمان قانونی، بودجه را تقدیم مجلس کند و به قول محمدباقر نوبخت، در هفته آینده لایحه بودجه 95 تقدیم نمایندگان خواهد شد.سخنگوی دولت روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: لایحه بودجه سال 95 کل کشور و برنامه ششم توسعه آماده است اما به دلایلی تصمیم گرفته شد به جای هفته جاری، هفته آینده تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

 

وی با بیان اینکه همه فرایندهای تهیه و تنظیم لایحه بودجه سال آینده و لایحه برنامه ششم توسعه انجام شده است، گفت: براساس قانون باید ابتدا گزارشی از سال گذشته تهیه شود که گزارش‌های مربوط به سال گذشته در سه جلد آماده شده است و تقدیم نمایندگان می‌شود. وی همچنین با اشاره به مواد 186 و 184 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: براساس ماده 184 آیین‌نامه داخلی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از زمان ارائه لایحه برنامه ششم، 31 روز فرصت دارند تا آن را در جلسه علنی بررسی کنند.

 

وی در ادامه گفت: همچنین براساس ماده 186 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان از زمان تحویل لایحه بودجه با احتساب بررسی در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق مجلس، جمعا 30 روز فرصت دارند لایحه را در صحن علنی مطرح کنند. سخنگوی دولت تصریح کرد: بنابراین اگر هفته آینده بودجه و لایحه آن تقدیم مجلس شورای اسلامی شود، تا 27 بهمن سال جاری، با احتساب 10 روز برای تبلیغات نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود، باز هم فرصت برای بررسی لوایح وجود دارد.


کاهش قیمت نفت دلیل موجهی نیست
البته دراین‌باره، غلامرضا اسدالهی نماینده تربت جام، تایباد و باخرز در گفت‌وگـــو با «وقایع اتفاقیه» گفت: دلایل تأخیر در ارائه بودجه را باید از دولت بپرسید. ایرادی که به دولت احمدی‌نژاد دراین‌باره وارد بود، به دولت یازدهم هم وارد است. دولت باید براساس قانون تا 15 آذر بودجه را تقدیم مجلس می‌کرد، ولی نزدیک به یک ماه است که تأخیر دارد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه گفت: اگر دولت در زمان مناسب و قانونی بودجه را به مجلس می‌آورد، فرصت کافی برای بررسی وجود داشت، ولی در این زمان حساس باقی‌مانده تا انتخابات که نمایندگان درگیر حوزه‌ها و بحث انتخابات هستند، دولت باید زمان قانونی ارائه بودجه را رعایت می‌کرد.

 

وی با بیان اینکه این تأخیر هم دولت را با مشکل مواجه می‌کند و هم مجلس را، در ادامه گفت: مجلس در این فرصت باقی‌مانده، زمان کافی برای بررسی کارشناسی و ممیزی بودجه را ندارد. به نظرم در این زمان باقی‌مانده مجبور خواهیم شد بودجه را «یک دوازدهم» یا «دو دوازدهم» ببندیم. اسدالهی با بیان اینکه کاهش قیمت نفت نمی‌تواند دلیل موجهی برای تأخیر دولت در بستن بودجه 95 باشد، تصریح کرد: مدتی است قیمت هر بشکه نفت حدود 35 تا 30 دلار است و دولت باید همین رقم را مبنا قرار دهد و بودجه را بر مبنای آن ببندد؛ چراکه  بعید می‌دانم فعلا قیمت نفت تغییری داشته باشد و از رقم فعلی بالاتر یا پایین‌تر بیاید. بنابراین دولت باید بدترین شرایط را در بستن بودجه پیش‌بینی کند و براساس اظهارات رئیس جمهوری هم که گفته وابستگی‌مان به نفت کم شده است،

 

توقع می‌رفت دولت بودجه را سر وقت ارائه دهد. وی با بیان اینکه بودجه ما وابسته به نفت است و به‌تازگی نوسان زیادی داشته، گفت: مانند سال گذشته، دولت باید بودجه را دونرخی می‌کرد و یک بودجه را براساس کاهش قیمت و یک بودجه را هم براساس افزایش احتمالی قیمت نفت می‌بست. ما که نمی‌توانیم صبر کنیم تا قیمت نفت بالا برود بعد بودجه را بنویسیم؛ همچنین نباید بودجه را معطل کنیم و زمان‌بندی را از دست دهیم.


 دولت باید بودجه را واقعی ببندد
برخلاف نظر غلامرضا اسدالهی، ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر این باور است که دولت باید بودجه را واقعی ببندد و ازدست‌دادن زمان حداقلی برای ارائه بودجه واقعی ارزش دارد و باید حق مردم را در واقعی‌بودن بودجه مدنظر قرار دهیم.  این نماینده دور نهم مجلس دراین‌باره به «وقایع اتفاقیه» گفت: روز سه‌شنبه با تعدادی از نمایندگان دفتر دکتر نوبخت بودیم و همه کتب برنامه‌ها، بودجه کل کشور سال 95 و مستندات و پیوست‌ها را به چشم خودمان دیدیم که آماده تقدیم به مجلس است.

 

ولی فقط به‌دلیل‌اینکه معذوریت‌های حوزه پسابرجام هفته آینده مشخص می‌شود، دولت نمی‌تواند روز سه‌شنبه لایحه بودجه 95 را تقدیم مجلس کند. نماینده لاهیجان و سیاهکل در ادامه گفت: کتابچه‌ها در چهار کیف آماده ارائه است و معتقدم دولت در ارائه بودجه 95 کوتاهی نکرده است. امسال یک سال خاص را پیش‌رو داریم و باید توجه داشته باشیم هفته آینده دوران پس از تحریم را تجربه می‌کنیم و مشخص می‌شود نرخ‌ها، بلوکه‌ها و بسیاری از محدودیت‌ها و تحریم‌ها چگونه تغییر می‌کنند. 

 

وی تصریح کرد: باید به دولت حق داد برای بستن بودجه سال 95 از همه ورودی‌ها و خروجی‌ها اطلاع کافی داشته باشد و شرایط پساتحریم را به‌درستی بررسی کند. بنابراین باید برخی موضوعات به‌گونه‌ای مطرح شود که کسی از آن سوءاستفاده نکند. ندیمی با تأکید بر اینکه برخی نمایندگان بدون اینکه اطلاعات کافی از شرایط دولت داشته باشند، در اظهار نظر بی‌انصافی می‌کنند، گفت: خودم شاهد کتابچه‌های آماده ارائه بودجه و مستندات به مجلس بودم و به‌همین‌دلیل می‌دانم دولت در این تأخیر مقصر نیست. باید حق بدهیم بودجه را بر مبنای واقعیت‌ها ببندد و بتواند خود را تجهیز کند.

 

بنابراین با دیدن کتابچه‌های آماده، خجالت کشیدم برخی نمایندگان و همکاران بدون توجه به واقعیت‌ها رفتاری از خود نشان می‌دهند که به‌هیچ‌وجه شایسته نیست. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: دولت برای بستن بودجه 95 و تقدیم آن به مجلس، فقط چند رقم لازم دارد که این ارقام به هفته بعد که همان زمان پساتحریم است، بستگی دارد. بنابراین باید شرایط دولت را درک کنیم؛ دولت یازدهم در شرایطی نیست که رفتارهای غیرواقعی از خود نشان دهد. اعداد و ارقام در بودجه تعیین‌کننده است و هفته آینده بسیاری از مسائل ازجمله دلار، نفت، میزان تولید و دارایی بلوکه‌شده وضعیتش مشخص می‌شود.

 

اخباراقتصادی -  وقایع  اتفاقیه

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------