قیمت‌ها بازار خودرو کاهشی شد



اخبار,اخبار اقتصادی,بازار خودرو

از آنجاکه لغو تحریم‌های بین‌المللی، امیدواری در میان مشتریان بازار خودرو را افزایش داده، بخشی از آنها (مشتریان) ترجیح می‌دهند فعلا خودرو نخریده و صبر کنند تا اولا محصولات جدید از راه برسند

با اجرایی شدن برجام (توافق هسته‌ای) بازار خودرو کشور بیش از پیش به رکود رفت، اتفاقی که از قبل نیز به‌نوعی پیش‌بینی شده بود.

 در پی این اتفاق، قیمت برخی خودروهای داخلی افت کرد و این در حالی است که تندر-90 مسیری خلاف روند کلی بازار طی کرد و با افزایش قیمت مواجه شد.

به گفته فعالان بازار، از آنجاکه لغو تحریم‌های بین‌المللی، امیدواری در میان مشتریان بازار خودرو را افزایش داده، بخشی از آنها (مشتریان) ترجیح می‌دهند فعلا خودرو نخریده و صبر کنند تا اولا محصولات جدید از راه برسند و ثانیا قیمت فعلی خودروها افت کند. به‌عبارت بهتر، انتظاری که مشتریان بابت آمدن خودروهای جدید و با کیفیت و روز دنیا و همچنین کاهش قیمت‌ها دارند، دلیل اصلی تشدید رکود بازار خودرو پس از برجام است.

 

آنها گمان می‌کنند که با لغو تحریم‌ها، خودروهای جدید جای قدیمی‌ها را خواهند گرفت و در کنار این اتفاق، خودروسازان داخلی نیز قیمت محصولات شان را پایین می‌آورند؛ بنابراین چون نمی‌خواهند متضرر شوند، فعلا خودرو نمی‌خرند. این در شرایطی است که اگرچه ورود خودروهای جدید به بازار، اتفاقی محتمل به شمار می‌رود، اما پروسه‌ای زمانبر است و بین یک سال و نیم تا دو سال طول خواهد کشید. از طرفی، خودروسازان ظاهرا هیچ برنامه‌ای برای کاهش قیمت محصولات خود ندارند و تجربه نشان داده آنها در دوران رکود، به جای پایین آوردن قیمت، تولید را کم می‌کنند. با این حساب، انتظار کاهش قیمت خودرو به‌نظر بیهوده است و بعید به‌نظر می‌رسد قیمت خودروهای تولید داخل کاهش یابد.

افت‌و‌خیز قیمت‌ها
اما به بازار برویم و ببینیم این هفته قیمت‌ها چه تغییراتی را به خود دیده‌اند. آن طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 37 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از کاهش قیمت 100 هزار تومانی خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. همچنین مدل صندوقدار 206 با نام V8 نیز که 100 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده، در حال حاضر 37 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از سوی دیگر اما پژو 405 که این هفته نه ارزان شده و نه گران، در حال حاضر 29 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. تثبیت قیمت پژو 405 در حالی است که سمند این هفته 100 هزار تومان کاهش قیمت را به خود دیده و در حال حاضر 30 میلیون تومان به فروش می‌رود.

از بازار رانا هم خبر می‌رسد، این خودرو با توجه به تغییر قیمتش در هفته جاری، در حال حاضر 32 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، رانا طی هفته جاری 200 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. فعالان بازار اما در مورد دنا به ثبات قیمت آن اشاره کرده و می‌گویند این خودرو هم‌اکنون 43 میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد. از دنا که بگذریم، این هفته طبق معمول تغییری در قیمت تیبا رخ نداد، چه آنکه به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، تیبا در مدل صندوقدار خود هم‌اکنون 23 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد. تیبا چند هفته است که با این قیمت خرید و فروش می‌شود و نوسان خاصی را به خود ندیده است.

 

همچنین برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 19 میلیون و 900 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر در هفته جاری حکایت می‌کند. برای خرید مدل 111 پراید نیز باید 20 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کرد و این یعنی پراید 111 هم تغییری را در قیمت تجربه نکرده است. اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد که این خودروها تغییر قیمت خاصی طی هفته جاری نداشته‌اند. به گفته فعالان بازار، سراتوی اتومات با قیمتی برابر با 90 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و برای مدل دنده‌ای آن نیز باید 75 میلیون و 600 هزار تومان دست به جیب شد.

سری هم اما به خانواده تندر-90 بزنیم که اعضای آن طی این هفته خلاف جهت روند کلی بازار رفتار کرده و گران شده‌اند. به گفته فعالان بازار، قیمت تندر-90 در مدل پارس خودرویی و E2 آن 500 هزار تومان افزایش یافته و این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با 39 میلیون و 500 هزار تومان دارد. همچنین پارس تندر نیز که 700 هزار تومان افزایش قیمت را طی هفته جاری به خود دیده، در حال حاضر 40میلیون تومان به فروش می‌رسد. این خودرو به لحاظ کیفی و فنی تفاوت خاصی با دیگر مدل‌های معمولی تندر-90 ندارد و تنها ظاهر آن در بخش مربوط به صندوقش تغییر کرده است. اما از بازار تندر-90 مدل اتومات خبر می‌رسد که این خودرو افزایش قیمت را تجربه کرده و در حال حاضر برای خرید آن باید 46میلیون و 700 هزار تومان هزینه کرد. به گفته فعالان بازار، تندر اتومات طی هفته جاری 200 هزار تومان افزایش قیمت را به خود دیده تا در کنار هم خانواده‌هایش هفته گرانی را سپری کند. به اعتقاد برخی از کارشناسان، کاهش عرضه تندر-90 به بازار در پی تحویل این محصول به ثبت‌نام‌کنندگان طرح فروش خودرو اقساطی (همان طرح معروف به تسهیلات 25 میلیون تومانی)، دلیل اصلی افزایش قیمت تندر-90 به شمار می‌رود. به گفته آنها، تحویل تندرهای اقساطی، عرضه این محصول را به بازار کاهش داده و این موضوع سبب بالا رفتن قیمت آن در بازار شده است. تندر-90 البته در کل به دلیل آنکه تیراژ چندان بالایی ندارد، معمولا تعادلی میان عرضه و تقاضای آن ایجاد نمی‌شود و باید منتظر ماند و دید حالا که تحریم‌ها لغو شده و رنوی فرانسه می‌تواند فعالیت‌هایش را در ایران گسترش دهد، این موضوع چه تغییری در روند تولید تندر شکل خواهد داد.

از تندر-90 که بگذریم، مدل‌هاچ بک این محصول نیز طی یکی چند هفته گذشته روانه بازار شده و اگرچه در ابتدا افزایش قیمت شدیدی را به خود دید، اما این هفته با کاهش قیمت مواجه شد. ساندرو که طبق قرارداد مربوطه (پلت فرم مشترک X90) قرار بود چند سال پیش روانه بازار خودرو کشور شود، با کلی تاخیر به ایران آمد و همین چندی پیش توسط پارس خودرویی‌ها پیش فروش شد و قر ار است رفته‌رفته به تیراژ آن اضافه شود. این محصول پس از عرضه به بازار، روند معمول در بازار خودرو ایران را در پیش گرفت و قیمت آن در مقایسه با نرخ کارخانه افزایش یافت، تا جایی که اختلاف دو میلیون تومانی میان قیمت کارخانه و بازار این محصول به‌وجود آمد. این هفته اما با توجه به کاهش قیمت ساندرو، اختلاف نرخ کارخانه و بازار این محصول کمتر شد. به گفته فعالان بازار، ساندرو اتومات در حال حاضر قیمتی برابر 50میلیون و 500 هزار تومان در بازار دارد و مدل معمولی این محصول نیز 44 میلیون و 500هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این در شرایطی است که ساندرو در مدل‌های اتومات و معمولی، به ترتیب قیمتی برابر با 48 میلیون و 900 و 42 میلیون و 900 هزار تومان دارد.

 

 اخبار اقتصادی  -  دنیای اقتصاد  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------