چشم طمع بساز بفروش‌ها به حیاط خانه‌ها / برخورد جدی با تخلفات ساختمانی



اخبار,اخباراقتصادی,بساز بفروش‌های مسکن

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اهمیت حیاط ساختمان‌های مسکونی در زمینه سرانه فضای سبز، از چشم طمع بساز بفروش‌های مسکن به این مهم خبر داد.

به گزارش فارس از قم، مصطفی سعادت‌طلب شامگاه یکشنبه در نطق پیش از دستور خود در صد و شصت و پنجمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم در سخنانی با اشاره به سیاست‌های شورای چهارم در خصوص امور زیربنایی اظهار کرد: در امور زیربنایی و پایدار که باعث ماندگاری می‌شود تصمیم‌گیری مشکل است.

وی با بیان اینکه معمولاً در امور زیربنایی حرکت به سمت کارهای زودبازده است، خاطرنشان کرد: هنر آن است تصمیماتی را ما اتخاذ کنیم که آیندگان از منابع آن بهره‌مند شود.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم بر لزوم نهادینه کردن چنین تصمیماتی تأکید و ابراز کرد: اگر ما بتوانیم شروع‌کننده این کار باشیم و در دوره خودمان کارهایی کنیم که مردم در آینده آن را لمس کنند افتخاری برای شورای چهارم است.

وی یکی از مشکلات گریبان‌گیر شهر و کشور را فاصله بین حرف و عمل دانست و گفت: متأسفانه خیلی خوب صحبت می‌کنیم اما به مرحله عمل که می‌رسیم مشکل داریم.

سعادت‌طلب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فاصله بین دروس دانشگاه‌ها و امور کاربردی و روزمره مردم یادآور شد: دانشگاه‌ها در کشور تنها به علم محض می‌پردازند در حالی که باید به سمتی بروند که میزان سهم علوم محض در آن‌ها کمتر و علوم کاربردی‌ بیشتر شود.

وی در ادامه با بیمار خواندن اقتصاد کشور اظهار کرد: سرمایه هر روز و هر سال یکجا تجمع پیدا می‌کند و همه‌جا را بر هم می‌ریزد.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم بر ضرورت مدیریت سرمایه در کشور تأکید و تصریح کرد: هنر مدیریت کلان کشور این است که سرمایه‌ها را به سمت صنعت، کشاورزی و... برده و متناسب با ضرورت هزینه کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث طرح تفصیلی شهر قم، با تقسیم کاربری‌های شهر به دو بخش مسکونی و سایر کاربری‌ها، اظهار کرد: برای شهر یک میزان جمعیت‌پذیری در نظر گرفته شده است که اگر این ظرفیت‌پذیری را ناآگاهانه افزایش دهیم صدمات آن برای آیندگان است.

سعادت‌طلب با بیان اینکه بازار سرمایه درست هدایت نشده است، ابراز کرد: با وجود اینکه بسیاری از صنایع از ساختمان‌سازی منتفع می‌شوند اما اینکه همه سرمایه‌ها به این سمت برود کار اشتباهی است زیرا باعث می‌شود ما به دنبال ضوابط فروشی، کیفیت فروشی، آسایش فروشی و... برویم.

وی با اشاره به اینکه دوسوم زمان زندگی مردم در مسکن است، گفت: مسکن در زندگی مردم نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند ولی متأسفانه مسکن به سمت کالای تجاری رفته است.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به طمع بساز‌ بفروش‌های مسکن به حیاط ساختمان‌های مسکونی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه حیاط باید یک‌سوم کاربری‌های مسکن را داشته باشد در حال حاضر حیاط خانه‌ها در حال از دست رفتن است.

وی فضای سبز خانه‌ها را 1.5 برابر فضای سبز عمومی شهرها دانست و گفت: 1.5 برابر فضای سبز شهری ما حیاط‌های خانه‌ها است که امکان درختکاری دارد اما وقتی زیر این حیاط‌ها خالی می‌شود امکان درختکاری را از آن می‌گیریم.

سعادت‌طلب با تأکید بر اینکه اگر فضای سبز خانگی را از دست بدهیم صدمه بسیار زیادی به شهر وارد می‌شود، یادآور شد:  فضای سبز خانگی کاراتر، قابل‌دسترس و تأثیرگذارتر است و هزینه کمتری برای شهرداری دارد.

وی معماری اسلامی را یک شعار دانست و بر ضرورت عملیاتی کردن آن تأکید کرد و گفت: عملیاتی کردن این شعار نیز چیزی جز افزایش کیفیت مسکن نیست.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه افزون بر 90 درصد سرمایه‌گذاران ساختمان‌سازی به سراغ مسکن می‌روند، تصریح کرد: اگر این سرمایه‌گذاران به سمت سایر کاربری‌ها بروند بازار ساخت‌وساز جایگاه بهتری پیدا می‌کند و مردم به حقوق اصلی خود می‌رسند.

سعادت‌طلب ضرورت حرکت به سمت کاهش تخلفاتی ساختمانی را از برنامه‌های شورای چهارم عنوان کرد و گفت: ما در این زمینه روش‌های مختلفی را به کار بردیم و با هم‌ پیمان بستیم سالی پنج درصد کاهش دهیم که در حال حاضر این اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه شورا در این زمینه به تعهد خود عمل کرده است، تصریح کرد: شهرداری باید در این راستا برنامه داشته باشد و شخصاً آمادگی لازم برای پیگیری و همکاری در این زمینه را دارم.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم در پایان گفت: اگر می‌خواهیم کار درست انجام دهیم باید هم بحث‌های مالی و هم بحث‌های زیربنایی و فرهنگی را پیگیری کنیم.


  اخبار اقتصادی  -  فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------