تصمیمی برای قیمت آب و برق نداریم/ کمتر از نیمی از ظرفیت سدها پر است



اخبار,اخبار اقتصادی,حمید چیت چیان

وزیر نیرو با اشاره به وضعیت بارش‌ها در کشور گفت: درحال حاضر کمتر از نیمی از ظرفیت سدهای کشور پر است.

به گزارش ایسنا، حمید چیت چیان، وزیر نیرو در نشست خبری که صبح امروز (شنبه) در محل این وزارتخانه برگزار شد، گفت: از مجموع 49.3 میلیارد متر مکعب ظرفیت سدها، 48 درصد ظرفیت پر است.

وی همچنین با اشاره به این‌که شرایط بارندگی امسال نسبت به سال‌های قبل بهتر است، گفت: به دلیل آن‌که کشور 15 سال خشکسالی را پشت سر می‌گذارد، نمی‌توان انتظار داشت که این بارندگی تاثیر مستقیم در بهبود ظرفیت ذخایر آبی کشور داشته باشد.

وی با بیان این‌که در 16 استان نسبت به متوسط سال‌های گذشته کاهش بارندگی داشته‌ایم، اظهار کرد: در استان اصفهان 11 درصد، خراسان جنوبی 20 درصد، خراسان رضوی هشت درصد، سمنان 10 درصد، سیستان و بلوچستان 26 درصد، یزد شش درصد نسبت به متوسط سال‌های گذشته کاهش بارندگی داشتند.

به گفته وزیر نیرو تا امروز 14 میلیارد مترمکعب ورودی آب به مخازن سدهای کشور داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: امسال حدود 7 هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار به وزارت نیرو تعلق گرفت که از این میزان 30 درصد آن تخصیص یافت.

در دریاچه ارومیه به تثبیت رسیدیم

وی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: در سال‌های گذشته و قبل از این‌که طرح ویژه احیای دریاچه ارومیه به اجرا در بیاید، هرسال 40 الی 45 سانت کاهش ارتفاع دریاچه ارومیه را داشتیم که امسال این میزان تنها حدود 14 سانتی‌متر است.

وی ادامه داد: همانطور که پیش‌بینی کرده بودیم توانستیم در دریاچه ارومیه به یک تثبیت دست یابیم و علی‌رغم این‌که در حال حاضر در حوزه دریاچه ارومیه میزان بارش 55 درصد کاهش داشته اما به دلیل این‌که بارش‌ها به صورت برف بود، امیدواریم بتوانیم این میزان را جبران کنیم.

تصمیمی برای افزایش قیمت آب و برق نداریم

وزیر نیرو در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که درباره افزایش قیمت آب و برق هیچ تصمیمی گرفته نشده است، افزود: قیمت آب به دلیل اینکه به تازگی افزایش یافته افزایش نمی‌یابد.

وی همچنین گفت: ١٣ هزار میلیارد تومان از مطالبات بخش خصوصی امسال پرداخت می شود.

تعیین تکلیف سد گتوند

وزیر نیرو در بخش دیگری از این نشست خبری ردباره تعیین تکلیف سد گتوند و تصمیم شورای عالی آب در این زمینه گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آب، قرار بر این شد که دو راهکار اول دانشگاه تهران مبنی بر مدیریت مخزن و انتقال اب شور اجرایی شود، اما راهکار دوم انتقال اب شور مجددا مورد مطالعه سازمان محیط زیست قرار بگیرد.

به گفته وزیر نیرو امسال شرایط بسیار خوبی از نظر بارندگی داشتیم به طوری که از ابتدای مهر تا هفتم بهمن سال جاری 134 میلی‌متر بارندگی در کشور به ثبت رسیده که این میزان نسبت به سال گذشته 60 درصد و نسبت به متوسط 47 سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است.

چیت چیان در خصوص اینکه آیا بارندگی‌های گذشته جبران کننده خشکسالی است گفت: از آنجا که 15 سال خشکسالی مستمر داشتیم و اثرات تجمعی این خشکسالی در سراسر کشور اثرگذار بوده است، با وجود یک سال ترسالی اثرات خشکسالی جبران نمی‌شود اما امیدواریم با ادامه روند ترسالی در سال‌های آینده جبران شود.

آب سد‌های تهران 46 درصد افزایش یافت

وزیر نیرو درباره میزان ورودی آب به سد‌های تامین آب تهران اظهار کرد: 46 درصد نسبت به سال گذشته میزان ورودی آب به این سد افزایش یافته و با توجه به این‌که بخشی از تامین آب شرب تهران از منابع زیرزمینی است و اثرات بارندگی بر منابع زیرزمینی به زودی خودش را نشان نمی‌دهد، لذا همچنان نیازمند صرفه‌جویی در مصرف آب هستیم.

برنامه‌های وزارت نیرو برای دهه فجر

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های دهه فجر وزارت نیرو اظهار کرد: در مجموع 5630 میلیارد ریال پروژه آب و برق در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد که افتتاح بخش بخار سیکل ترکیبی چابهار به ظرفیت 1160 مگاوات و با اعتبار 3822000 کلنگ‌زنی می‌شود.

چیت‌چیان همچنین از بهره‌برداری دو پست 400 کیلوولت پنج پست 230 کیلوولت، 52 پست 132 و 63 کیلوولت، 27 طرح خطوط انتقال و فوق توزیع، 4553 پروژه در شبکه توزیع خبر داد و گفت: در مجموع مبلغ 15 هزار و 216 میلیارد ریال در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نیرو با اشاره به بخش برق‌رسانی روستایی گفت: در دهه فجر امسال قرار است 319 روستا با 4765 خانوار از خدمات برق بهره‌مند شوند همچنین در بخش آبفا نیز شش تصفیه‌خانه و تاسیسات آب شیرین‌کن به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: قرار است که 20 طرح آبرسانی در شهرها و 108 چاه جدید به بهره‌برداری برسد که ارزش کل این طرح‌ها 510 میلیارد تومان است.

به گفته چیت‌چیان 352 کیلومتر خط انتقال آب، 5726 لیتر در ثانیه به ظرفیت آبرسانی شهرها اضافه می‌شود. همچنین قرار است که هفت تصفیه‌خانه جدید فاضلاب به بهره‌برداری برسد که این طرح‌ها در شهرهای شیراز، کاشان، سرعین، اردبیل، لرستان، مشهد، رشت، هشتگرد، نیشابور و اصفهان قرار دارد.

وزیر نیرو با بیان این‌که مجموع طول شبکه جمع‌آوری فاضلاب 1075 کیلومتر، 42.7 کیلومتر خط انتقال، 96 هزار و 900 مترمکعب ظرفیت جدید در شبکه فاضلاب به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: علاوه بر این قرار است 441 روستا با جمعیت 188922 و با اعتبار 867814 در دهه فجر با ایجاد 23 حلقه چاه و خط انتقال 591.33 مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی همچنین 13 شبکه آبیاری و زهکشی به مساحت 23040 و برای دهه فجر آماده افتتاح دانست و افزود: پنج سد تالوار در زنجان، سد سیمره در ایلام، سد سراب گیلانغرب (دایک گیلانغرب) در کرمانشاه و سد تنگ حمام (شهدای گمنام) در کرمانشاه در دهه فجر آماده افتتاح است.


اخبار  اقتصادی  - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------