پنج پرسش بی پاسخ درباره قرارداد ایران با ایرباس



اخبار,اخباراقتصادی ,قرارداد بزرگ  میان ایران و شرکت هواپیما

تعیین دقیق نوع هواپیماها تا مقصد، چگونگی و زمان پرداخت پول خرید آن ها از جمله پرسش هایی هستند که برای ناظر مسائل اقتصادی و تجاری می توانند مطرح شوند.

  نشریه امریکایی "فوربس" با انتشار مطلبی پنج "پرسش بی پاسخ مانده" اما اساسی و مهم درباره قرارداد بزرگ اخیر میان ایران و شرکت هواپیمایی ایرباس را مطرح کرده است.

به گزارش خرداد، این نشریه با اشاره به این موضوع که شکی نیست که قرارداد اخیر ایران و ایرباس برای خرید 118 هواپیمای جدید پس از لغو تحریم های بین المللی وضع شده علیه ایران نقطه عطف تجاری مهمی محسوب می شود با این حال، اشاره می کند که هنوز هم حلقه های مفقوده و نکات ابهامی دباره جزئیات مفاد این قراداد و مسائل مرتبط با آن وجود دارند:
 
1-کدام هواپیماها در این قراداد وجود دارند: به گفته ایرباس قرار است تا 118 هواپیمای پیشنهاد شده از سوی ایران در قالب 45 هواپیمای مدل ای 330، 16 هواپیمای ای 350، 12 هواپیمای ای 380 و 45 هواپیمای ای 320 به ایران ارائه شوند. این موضوع از سوی مقام های ایرانی نیز مطرح شده است. با این حال، سه روز پیش از انعقاد قرارداد محمد خداکرمی" معاون رییس سازمان هواپیمایی کشوری به خبرنگار "فوربس" گفته بود که بیش تر هواپیماها از خانواده ای -320 خواهند بود. این موضوع بار دیگر از سوی معاون وزارت حمل و نقل نیز تکرار شد که گفته بود ای 320 و ای 321 هواپیماهای اصلی سفارش داده شده از سوی ایران هستند.

2-هواپیماها چه زمانی به ایران تحویل داده خواهند شد: ایرباس خود هیچ بازه زمانی معینی را برای ارائه هواپیماها به ایران ارائه نکرده است با این حال، در نشست هوانوردی ایران که اخیرا برگزاری شده مقام های ایرانی گفتند که در اواخر سال 2022 میلادی هواپیماها به ایران ارائه می شوند. تردیدی ندارم که این برنامه تحویل فوق العاده بلندپروازانه است. مهندسان و خابانان ایرانی قطعا نیازمند آموزش های تازه برای درک چگونگی کار کردن با هواپیماهای با فناوری تازه هستند. آنان سالها در ایران زندگی کرده اند که تحت تحریم بوده است و معمولا با فناوری قدیمی در صنعت هوانوردی سروکار داشته است.

3-چه طرفی از هواپیماهای ایرباس بهره می برد: این بزرگترین سوال است. ایرباس به طور صریح اعلام کرده که تمام 118 فروند تعیین شده به مقصد ایران ایر خواهند بود. این در حالیست که در صنعت هوانوردی ایران رقبای ایران ایر نیز حضور دارند از هواپیمایی اسمان گرفته تا کیش ایر و قشم ایر. به نظر می رسد اختصاص یافتن تمام هواپیماهای ایرباس برای یک خط هواپیمایی کمی عجیب باشد.

 

4-هزینه خرید هواپیماهای ایرباس چگونه پرداخت خواهند شد: پیش از ارائه سفارش های ایران، بانک مرکزی آن کشور با اس ای سی ای ایتالیا و یک شرکت فرانسوی به توافق رسیده بود تا بتواند اعتبار صادراتی لازم را از بانک های اروپایی برای معامله فراهم کند با این حال، شرکت های ایرانی هنوز هم با محدودیت های جدی از سوی نظام مالی و بانکی امریکا مواجه هستند به خصوص زمانی که این موضوع به معاملاتی می رسد که نقل و انتقال در آن با دلار است و گران تر هم تمام می شود. در نتیجه، هنوز هم موانع فنی وجود دارند که حل ان ها نیازمند اراده سیاسی و ریسک پذیری سالم در بخشی از بانک های غربی است.

5-آیا این معامله از استحکام لازم برخوردار است: به نظر می رسد مقام های ایرباس در این باره صراحت دارند. میر اجرایی ایرباس در ماه سپتامبر گذشته درباره این قراداد گفت که نمی تواند در این باره پاسخ قطعی دهد اما در ایران بازار بزرگی وحود دارد. پاسخ او زیرکانه و با توجه با قوانین معاملاتی و محدودیت های معامله با ایران تحت تحریم بود.

 اخبار اقتصادی  -  خرداد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------