برنامه و بودجه به 94 نرسید/ توافق برای دو دوازدهم و استمرار برنامه پنجم



اخبار,اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , بودجه 95

با وجود پافشاری دولت برای تصویب لایحه بودجه سال 1395 در سال جاری خبرها حاکی از توافق برای ارائه بودجه دو دوازدهم و همچنین استمرار برنامه پنجم توسعه تا زمان تصویب برنامه ششم است.

به گزارش ایسنا، در حالی دولت برخلاف دو سال گذشته لایحه بودجه را با تاخیر حدود 40 روزه از زمان مقرر و در 27 دی‌ماه یعنی یک روز پس از اجرایی شدن برجام به مجلس ارائه کرد که با اعتراض نمایندگان نسبت به این تاخیر همراه شد.

گرچه دولت اعلام کرد که با توجه به تدوین لایحه بودجه و برنامه براساس فضای پساتحریم ،لوایح را با اعلام اجرایی شدن برجام به مجلس برده است و در زمان پیش‌رو با توجه به تجربه گذشته امکان تصویب لایحه بودجه وجود دارد، اما نمایندگان معتقدند که زمان کافی با توجه به برگزاری انتخابات مجلس دهم فراهم نیست که بتوان هر دو لایحه برنامه و بودجه را تصویب کرد.

این در حالی است که آخرین خبرها از مقامات آگاه حاکی از آن است که بین دولت و مجلس توافق شده تا دولت در نهایت لایحه دو دوازدهم برای بودجه سال آینده ارائه کند که بر این اساس از سقف‌های مصوب تعیین شده در بودجه سال جاری (1394) دو دوازدهم آن برای سال آینده به تصویب و در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا بتواند تا زمان تصویب قانون بودجه سال 1395 براساس آن امور مالی کشور را اداره کند.

در صورت تصویب بودجه دو دوازدهم برای سال آینده، منابع عمومی دولت بر اساس دو دوازدهم مصوب بودجه امسال حدود 40 هزار میلیارد تومان، بودجه عمرانی 8.3 هزار میلیارد و بودجه جاری نیز نزدیک به 29 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

همچنین توافق شده تا در لایحه دو دوازدهمی که دولت به مجلس ارائه می‌کند، بندی قرار گیرد که تاکید می‌کند تا زمان تصویب لایحه برنامه ششم توسعه، قانون برنامه پنجم همچنان مبنای عملکرد دولت‌ باشد.

در این حالت روال بررسی لایحه بودجه به گونه‌ای است که در حال حاضر بررسی‌ها در کمیسیون‌های کارشناسی مجلس به اتمام رسیده و باید در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گیرد که شواهد نشان می‌دهد از روز نهم اسفند‌ماه یعنی بعد از برگزاری انتخابات مجلس این بررسی آغاز و احتمالا تا قبل از پایان سال به اتمام برسد.

آنطور که مقامات رسمی به ایسنا اعلام کردند احتمالا بررسی لایحه بودجه سال 1395 از 16 فروردین‌ماه تا اواخر این ماه در سال آینده در صحن علنی مجلس ادامه خواهد داشت و به تصویب می‌رسد.

بر این اساس لایحه بودجه سال 1395 در مجلس فعلی مصوب خواهد شد و لایحه برنامه ششم با استقرار مجلس دهم به خرداد‌ماه موکول خواهد شد و در مجلس بعد مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرد.


  اخبار اقتصادی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------