عرضه کارتی بنزین متوقف می‌شود/واکنش به غرامت۵۰میلیارد دلاری کرسنت



 اخبار اقتصادی ,خبرهای  اقتصادی, زنگنه

 وزیر نفت از آمادگی ایران برای مذاکره با عربستان سعودی به منظور همگرایی بیشتر در بازار نفت خبر داد و اعلام کرد: این وزارتخانه دنبال توقف عرضه کارتی بنزین است.

به گزارش  مهر، بیژن نامدار زنگنه در نشست خبری با بیان اینکه وزارت نفت به دنبال توقف عرضه کارتی بنزین است، گفت: برای نهایی کردن این موضوع دنبال مذاکره با دولت هستیم. وی در عین حال افزود: عرضه کارتی گازوئیل در کشور ادامه می‌یابد.

وزیر نفت با بیان اینکه شخصا مخالف عرضه دو نرخی بنزین و گازوئیل در کشور هستم، اظهارداشت: عرضه چند نرخی بنزین و فرآورده‌های نفتی منجر به فساد می‌شود، البته عملا هم‌اکنون بنزین و گازوئیل به صورت تک‌نرخی در کشور عرضه می شود.

وی درباره سرنوشت قیمت بنزین در سال آینده توضیح داد: تاکنون هیچ‌گونه بحث و تصمیم‌گیری در سطح دولت به منظور تعیین قیمت جدید بنزین انجام نشده است.

پیش از این، قاسم خورشیدی مدیرکل مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تصویب سناریوی کارت اضطراری بنزین در کارگروه پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی و ارسال این پیشنهاد به دولت خبر داده بود.

وی گفته بود: بر این اساس خودروها به هر اندازه که بخواهند می‌توانند با استفاده از کارت سوخت خود بنزین را به قیمت هزار تومان دریافت کنند ولی سوخت‌گیری با استفاده از کارت جایگاهداران بین حداقل ۲۰ و حداکثر ۵۰ درصد گران‌تر خواهد بود. نظر کارگروه بیشتر روی ۲۰ درصد است و در عین حال تعداد کارت‌‌های جایگاه‌داران نیز کاهش زیادی خواهد یافت. بر این اساس در صورت استفاده از کارت اضطراری جایگاه‌داران بنزین هزار تومانی، ۱۲۰۰ تومان و بنزین سوپر ۱۲۰۰ تومان نیز با کارت اضطراری ۱۴۲۰ تومان عرضه خواهد شد.

ارائه گزارش تازه از «کرسنت» در هفته‌‌های آینده

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه در هفته‌های آینده با ارائه گزارشی جزئیات تازه از متن و حواشی قرارداد کرسنت اعلام خواهم کرد، تصریح کرد: بر این اساس با حفظ الزامات تعیین شده از سوی شورای عالی امنیت ملی، توضیحاتی درباره قرارداد کرسنت ارائه می‌کنم.

این عضو کابینه دولت با رد محکومیت حدود ۵۰ میلیارد دلاری ایران در داوری قرارداد کرسنت، اظهار کرد: اصلا این میزان غرامت را تایید نمی‌کنم و قطعا حجم غرامت گازی بسیار پایین‌تر از این اعداد است.

آمادگی ایران برای مذاکره نفتی با عربستان

زنگنه در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه آیا ایران آماده مذاکرات با عربستان سعودی به منظور مدیریت عرضه و تقاضا و بازار نفت است؟ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با تمامی کشورهای عضو اوپک به منظور همگرایی بیشتر در بازار نفت استقبال می کند.

وی با تاکید بر اینکه براساس برآوردهای انجام شده باید در بخش بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید شود، افزود: بر این اساس بر ای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت به ۱۳۰ میلیارد دلار و برای بخش پایین‌دستی صنعت نفت شامل پالایشگاه جدید نفت و گاز و پتروشیمی به حدود ۷۰ هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌های جدید نیاز است.

این عضو کابینه دولت با اشاره به برنامه ریزی به منظور برداشت ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی، بیان کرد: مهمترین اولویت جذب سرمایه در صنعت نفت کشور استفاده از منابع مالی شرکت های خارجی و بین المللی است.

تهاتر نفت و کالا بین ایران و روسیه منتفی شد

وزیر نفت در ادامه درباره قرارداد جدید فروش نفت ایران به شرکت لوک اویل روسیه گفت: این قرارداد هیچ ارتباطی به ماجرای تهاتر نفت و کالا بین ایران و روسیه ندارد و این موضوع کلا منتفی شده است.

وی از برگزاری دور جدید مناقصات نفتی ایران از سال آینده خبر داد و افزود: از سال آینده مناقصات جدید نفتی ایران با معرفی محوریت جدید ۱۵ تا ۱۶ میدان نفتی گاز به شرکت های خارجی آغاز می‌شود.

زنگنه، مهمترین هدف از برگزاری دور جدید مناقصات نفتی ایران را اجرای طرح های جدید افزایش ضریب بازیافت و توسعه میادین مشترک و نفت گاز اعلام کرد و گفت: این مناقصات در ایران برگزار می شود و توسعه میادین مستقل فعلا در اولویت قرار ندارد.

وی با اشاره به لغو کنفرانس نفتی ایران در لندن، توضیح داد: لغو شدن این کنفرانس نفتی به دلیل عدم صدور روادید توسط دولت انگلیس بوده است.

مناظره موافقان و مخالفان قراردادهای جدید نفتی در تلویزیون

زنگنه در تشریح آخرین وضعیت تدوین نسل جدید قراردادهای توسعه صنعت نفت گفت: تاکنون متن و پیش‌نویس قراردادهای نفتی تعیین و نهایی نشده و فقط کلیات قراردادها در دولت مصوب شده است. تدوین متن نهایی و پیش‌نویس قراردادها براساس کلیات و مصوبات دولت انجام می‌‌شود.

وزیر نفت با اعلام اینکه در حال حاضر هیچ گونه قرارداد جدیدی به منظور توسعه بخش بالادستی صنعت نفت امضا نشده است، تصریح کرد: در دولت قبلی ۵ قرارداد بیع متقابل برای توسعه میادین نفتی آزادگان شمالی و جنوبی، آذر، یادآوران و یاران شمالی با شرکت‌های ایرانی و چینی امضا شده بود.

این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه برای تدوین و اعمال تغییرات جدید در قراردادهای توسعه‌ای، آماده مذاکره با منتقدان و مخالفان قراردادهای نفتی هستیم، تاکید کرد: شرکت ملی نفت ایران به دنبال امضای قراردادهای مشارکت با تولید نیست و چه بسا که در دولت قبلی یک قرارداد مشارکت در تولید با یک شرکت هندی نهایی و حتی متن‌های قراردادی امضا و مبادله شده بود که جلوی اجرای این قرارداد در دولت یازدهم گرفته شد.

وی با اشاره به مکاتبات جدید انجام شده با رئیس سازمان رسانه ملی تاکید کرد: در این مذاکرات از رئیس سازمان رسانه ملی درخواست کردیم که جلسات مناظره‌ای با حضور منتقدان و مخالفان قراردادهای نفتی ترتیب داده شود و در این برنامه‌ها منتقدان و موافقان نظرات خود را درباره قراردادهای نفتی به صورت شفاف بیان کنند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه دو تغییر عمده در نسل جدید قراردادهای توسعه‌ای صنعت نفت اعمال خواهد شد، اظهارداشت: در تغییر اول مقرر شده مراحل اکتشاف و توسعه یک بلوک هیدروکربوری به یک شرکت خارجی واگذار شود که این ریسک سرمایه‌گذاری در توسعه میادین اکتشافی را به حداقل کاهش می‌دهد.

وزیر نفت تاکید کرد: در واگذاری قراردادهای اکتشاف و توسعه به دنبال واگذاری اصل مخازن نفت و گاز به شرکت‌های خارجی و داخلی نیستیم.

وی با بیان اینکه تغییر دوم مربوط به آن دسته از میادینی بوده که نیاز به اجرای پروژه‌های افزایش ضریب بازیافت دارند، گفت: در پروژه‌هایی که به بهره‌برداری می‌رسند، معمولا با گذشت زمان اشکالاتی در بهره‌برداری از میادین نفت و گاز به وجود می‌آید و از این رو قصد داریم تا با مشارکت بیشتر شرکت‌های خارجی در زمان بهره‌برداری و یا تعریف ناظرانی از سوی شرکت‌های خارجی مشکلات بهره‌برداری را به حداقل کاهش دهیم.

زنگنه با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران هیچ گونه برنامه‌ای برای واگذاری مالکیت مخازن نفت و گاز به شرکت‌های بین‌المللی ندارد، خاطرنشان کرد: از تمامی انتقادات منتقدان دلسوز استقبال می‌کنیم و هیچ‌ گونه مشکلی برای مذاکره و گفتگو با منتقدان نداریم.

وصول ۴ میلیارد دلار طلب نفتی

وزیر نفت در ادامه با اشاره به آمادگی شرکت نفتی شل، پالایشگاه ساراس ایتالیا و شرکت هلنیک یونان برای پرداخت بدهی‌های نفتی به شرکت ملی نفت ایران، تصریح کرد: در سفر اخیر نخست‌ وزیر یونان به تهران قرار شده است با توجه به مشکلات مالی و اقتصادی این کشور، بدهی‌های نفتی هلنیک یونان به صورت اقساطی دریافت شود.

این مقام مسئول با اشاره به آغاز عملیات بانکی برای وصول بدهی حدود ۵ میلیارد دلاری شرکت اینوک امارات متحده عربی، تاکید کرد: در مجموع پیش‌بینی می‌شود حدود ۴ میلیارد دلار طلب نفتی از شرکت‌های مختلف خارجی وصول شود.

فروش یورویی نفت ایران

زنگنه در ادامه در خصوص جایگزین کردن یورو با دلار در معاملات نفتی ایران، گفت: هم‌اکنون تمامی معاملات و فروش نفت ایران براساس دلار انجام می‌شود اما براساس درخواست بانک مرکزی این امکان وجود دارد که پول نفت با یورو دریافت شود.

به گفته این عضو کابینه دولت، وصول درآمدهای حاصل از فروش نفت با دلار یا یورو براساس درخواست بانک مرکزی ایران انجام می‌شود.

ماجرای جریمه گازی پاکستان

وزیر نفت در خصوص احتمال جریمه گازی پاکستان توسط ایران گفت: پاکستان در خرید و واردات گاز ایران تخلفاتی کرده به طوری که قرار بود این کشور گاز را از ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی وارد کند که تاکنون اقدامی به منظور واردات گاز از ایران نکرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه با دعوت من به زودی وزیر انرژی پاکستان برای آغاز جدید دور مذاکرات به تهران سفر می‌کند، گفت: پاکستان برای واردات گاز ایران تخلفاتی کرده و قطعا باید خسارات آن را هم پرداخت کند اما اولویت فعلی ایران فعال‌سازی قرارداد صادرات گاز به پاکستان خواهد بود.


 اخبار اقتصادی  -  مهر 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------