پروژه 352 میلیارد تومانی در کما/ حذف کارت سوخت به قاچاق بنزین جان دوباره می‌دهد؟



 اخباراقتصادی ,خبرهای   اقتصادی, کارت سوخت

طرح کارت سوخت با 352 میلیارد تومان هزینه باعث شفافیت در اطلاعات و کاهش قابل توجه قاچاق سوخت شد اما اکنون مباحثی از حذف آن به گوش می رسد،موضوعی که با وجود اصرار وزیر نفت، مخالفان جدی نیز در مقابل خود می‌بیند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،اجرایی شدن طرح کارت سوخت که با سهمیه بندی شدن بنزین تعریف و عملیاتی شد،شفافیت قابل توجهی در اطلاعات ایجاد شد و طبق اظهارات برخی کارشناسان نقش موثری نیز در کنترل قاچاق سوخت ایفا کرد.

طبق آمار منتشر شده در رسانه ها صدور 20 میلیون کارت سوخت،هزینه ای بالغ بر 352 میلیارد تومان در بر داشته که 45 درصد از آن را دولت پرداخت کرده و مابقی هزینه مذکور بواسطه مشتری ها(مردم)تامین شده است،با وجود هزینه ای که طرح مذکور در بر داشته اما از مزایا و ثمرات آن نیز نمی توان به سادگی گذشت.

همواره مساله مصرف بی رویه بنزین و به تبع افزایش واردات سوخت به کشور از دغدغه های جدی مسئولان به شمار می رفته و با وجود طرح مباحث و راهکارهای بسیار،اما در مقام عمل دستاورد شاخص و برجسته ای به همراه نداشته است و تنها طرح سازنده ای که تا حدودی کارآمدی آن احساس شده به طرح کارت سوخت معطوف می شود که میزان مصرف سوخت را با ارائه اطلاعات شفاف می سازد و می تواند در برنامه ریزی ها برای اتخاذ تصمیمات سازنده و موثر برای کنترل مصرف سوخت و فرهنگ سازی در راستای تحقق مصرف بهینه و مطلوبِ انرژی مثمر ثمر واقع شود.

از دیگر مزایای سامانه و سیستم مذکور در کارت سوخت،به حصول موفقیت های قابل توجه در کنترل و مهار قاچاق سوخت معطوف می شود.                                        

** زنگنه:استمرار استفاده از کارت سوخت توجیهی ندارد

با وجود ثمرات و مزایای کارت سوخت اما وزیر نفت بر حذف طرح مذکور اصرار می ورزد و معتقد است استمرار استفاده از کارت سوخت،هزینه های بسیاری را به دولت تحمیل می کند و از نظر وی در شرایط فعلی،توجیهی برای استفاده از آن وجود ندارد.

وی با اشاره به مخالف بودن برخی از اعضای هیات دولت بر استمرار استفاده از کارت سوخت به دلیل اطلاعات فراوانی که از طریق آن جمع آوری می شود همچنان بر حذف آن تاکید می کند و می گوید کارت سوخت فاقد کاربری است.

زنگنه می گوید:ادامه بهره گیری از ساز وکار مذکور،اطلاعات جدیدی را در بر ندارد و تنها باعث هزینه های اضافی می شود که باید مصروف نگهداری و حفظ آن شود.

**تاخیر در سوخت گیری خودروها

تاخیر در سوخت گیری خودروها یکی از معایب کارت سوخت است که بیژن حاج محمد رضا،رئیس اتحادیه جایگاه داران کشور به آن اشاره کرده و به عقیده او با آزاد شدن قیمت بنزین،جایی برای کارت سوخت باقی نمی ماند.

وی می گوید در شرایطی که به هر ردیف تنها یک کارت سوخت تعلق می گیرد این امر باعث زمان بر شدن سوخت رسانی به خودروهای مورد نیاز می شود.

علی کاکاوند،یکی از تاکسی داران شهر تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران در این خصوص گفت:در بسیاری از اوقات،بخصوص در ساعات آغازین شب،شاهد حضور حجمی انبوه از خودرو در جایگاه های سوخت گیری می شویم که به دلیل محدودیت توزیع کارت سوخت به متصدیان جایگاه،ترافیک شدیدی در چنین مراکزی ایجاد می شود و تاکسی داران و رانندگان دیگر خودروها باید منتظر بمانند تا با آزاد شدن کارت سوخت،امکان استفاده از آن برای نفر بعدی فراهم شود.

**حذف کارت سوخت قاچاق بنزین را تسهیل می کند؟

جلیل سالاری،مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی معتقد است حذف کارت سوخت باعث فاصله گرفتن از عدالت در این عرصه می شود.

 وی با طرح این پرسش که با حذف کارت سوخت،محاسبه آمار فروش جایگاه ها چگونه محقق خواهد شد بصورت تلویحی بر لزوم حفظ این ساز وکار تاکید می کند.

سالاری می گوید:با حذف کارت سوخت باید یک ناظر برای کنترل فروش در جایگاه های سوخت مستقر کرد که تحقق این امر با توجه به حجم انبوه مراکز و جایگاه های سوخت،مستلزم نیروی انسانی کافی است که عملا امکان پذیر به نظر نمی رسدو از سوی دیگر در چنین شرایطی احتمال افزایش قاچاق سوخت نیز تشدید خواهد شد.

**لزوم مطالعات کارشناسی برای حذف یا بقای کارت سوخت

به نظر می رسد باید با بهره گیری از نظریات کارشناسی و مطالعات بسیار،زوایای پیدا و پنهان طرح حذف یا بقای آن مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

به هر حال طرح مورد اشاره هزینه ای سنگین بالغ بر 350 میلیارد تومان را برای دولت و ملت به همراه داشته و نباید از چنین هزینه پرداختی که برای طراحی و راه اندازی کارت سوخت تزریق شده به سادگی گذشت.

بطور یقین با کار مطالعاتی عمیق تر،محاسن و معایب این طرح به نحوی دقیق تر مورد بررسی قرار می گیرد و در چنین شرایطی می توان با نگاهی سازنده و منطق محور نسبت به حذف یا دوام کارت سوخت تصمیم گیری کرد.


 اخبار اقتصادی  - باشگاه  خبر  نگاران 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------