آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

رکود بسته‌خروج از رکود!



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی,طرح خرید اعتباری کالا ی

 طرح خرید اعتباری کالا که یکی از بندهای بسته خروج از رکود دولت به حساب می‌آید نشان داد «رکود» عمیق‌تر از آن است که با بسته‌های اینچنینی از بین برود.

به گزارش «وطن‌امروز»، طرح خرید اعتباری کالا برای حمایت از تولید ملی و افراد کم‌درآمد آنقدر نامناسب و ناپخته بود که کسی برای استفاده از آن رغبت نمی‌کند و می‌توان رسما شکست آن را اعلام کرد.  تولیدکنندگان لوازم خانگی قبل از اجرای این طرح پیش‌بینی کرده بودند طرح خرید اعتباری کالا نواقص بسیاری دارد که مانع استقبال مردم می‌شود اما مسؤولان این انتقادات را نادیده گرفتند و فکر می‌کردند مانند طرح وام 25 میلیونی خودرو مردم از آن استقبال خواهند کرد.

 

این روزها تفاوت بسیاری با آن روزهایی که مسؤولان وزارت صنعت آمارهای لحظه به لحظه از استقبال مردم از طرح 25 میلیونی خودرو می‌دادند، دارد و مسؤولان حاضر نیستند بعد از 2 هفته از آغاز اجرای این طرح آماری از آن اعلام کنند.  رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی در این باره به «وطن‌امروز» می‌گوید: هیچ اتفاق خاصی درباره طرح وام چند میلیونی خرید لوازم خانگی صورت نگرفته و به نظر می‌آید در کل این طرح منتفی شده است. این طرح در همه جای دنیا تجربه شده بود و می‌توانست جریان مثبتی را در بازار ایجاد کند و باعث شود بازار لوازم خانگی از رکود کنونی‌اش خارج شود اما متأسفانه آنقدر با این طرح بازی شد و وقت‌کشی صورت گرفت که همه را ناامید کرد.

 

محمدرضا دیانی می‌افزاید: مشخص بود هیچ‌کس از این طرح به دلیل اقساط 12 ماهه آن استقبال نخواهد کرد و از طرفی نرخی هم که برای این اقساط در نظر گرفته شد بالاست، بنابراین پیش‌بینی ما از استقبال نکردن مردم از این طرح درست بود. دیانی تأکید کرد: روی این طرح از ابتدا توافقاتی صورت گرفت و برنامه‌ریزی‌های مناسبی شد اما آنقدر این طرح را تغییر دادند تا به کل این طرح از بین رفت. وی در پاسخ به این سوال که مدیران بانک مرکزی یکی از دلایل تعویق در اجرای این طرح را زمانبر بودن آن دانسته‌اند، می‌گوید: این موضوع اصلا نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای باشد، زیرا هیچ کاری انجام نشده که بخواهد زمانبر باشد. لوازم خانگی آزاد بود و هیچ تحریمی نبود که حالا با لغو آن روی بازار لوازم خانگی تأثیر زیادی احساس شود.


تنهاترین آمار
همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد از طرح کارت اعتباری خرید کالا که بانک مرکزی سازوکار پیچیده‌ و سختی برای آن تعریف کرده بود استقبال نشد و تاکنون فقط 7 درصد مردم از آن استفاده کرده‌اند. طبق اعلام مسؤولان بانک مرکزی، چند هفته بعد از اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا فقط حدود 7 درصد در آن ثبت‌نام کرده‌اند.  

 

معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی هفته پیش با بیان اینکه طرح کارت‌های اعتباری کاری نو بود که فرآیند آن در حال اجرایی شدن است، از ثبت‌نام حدود 26 هزار زوج برای دریافت این کارت‌ها خبر داد. در حالی که حدود 3 ماه از اجرای بسته تسریع رونق اقتصادی و سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی می‌گذرد، صدور کارت‌های اعتباری برای خرید کالاهای داخلی هنوز اجرایی نشده است. این در حالی است که بارها زمان اجرایی شدن و توزیع این کارت‌ها به تاخیر افتاده است. ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در حاشیه نشست شورای مدیران ارشد بانک مرکزی با معاون اول رئیس‌جمهور درباره علت تاخیر در صدور و توزیع کارت‌های اعتباری به ایسنا توضیح داد: به هرحال این طرح از کارهای نو بود که فرآیند اجرای آن به زمان نیاز دارد اما با این وجود اکنون متقاضیان در حال اعلام درخواست به سازمان‌ها هستند و بعد از اینکه سازمان‌ها درخواست خود را به بانک‌ها اعلام کنند، کارت‌های اعتباری صادر خواهد شد. 

 

وی درباره‌ آخرین آمار ثبت‌نام‌ها برای کارت‌های اعتباری نیز توضیح داد: تعداد درخواست‌های ثبت شده در سازمان‌ها باید از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام شود اما آنچه بانک مرکزی مسؤول آن است به زوج‌های جوانی که می‌توانند در کنار ثبت‌نام برای وام ازدواج این کارت‌ها را نیز دریافت کنند اختصاص دارد. حکیمی اعلام کرد: در حالی حدود 400 هزار زوج مشمول کارت‌های اعتباری می‌شوند که براساس آخرین آمارها حدود 26 هزار زوج تاکنون برای دریافت کارت‌های اعتباری ثبت‌نام کرده‌اند.  معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی همچنین به احتمال افزایش گستره دریافت‌کنندگان کارت‌های اعتباری اشاره کرد و افزود: اگر مشمولان فعلی استقبال چندانی از طرح کارت‌های اعتباری نداشته باشند به‌طور حتم اشخاص دیگر از جمله کارگران نیز به این طرح اضافه خواهند شد.


 ضربه شدید به تولید ملی
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه اختصاص کارت اعتباری خرید کالا باعث شد آن دسته از افرادی که خواستار خرید لوازم خانگی ایرانی بودند دست از خرید بکشند، گفت: بانک مرکزی با تأخیر در اجرای این طرح ضربه شدیدی را به تولید داخل زد.  حمیدرضا غزنوی با اشاره به کارت اعتباری خرید کالا که هنوز اجرایی نشده به «وطن امروز» گفت: اعتباری که بانک مرکزی برای وام کالا در نظر گرفته تنها شامل 700هزار نفر می‌شود و با این رقم امکان دسترسی عموم به این وام بسیار کم است.

 

وی با بیان اینکه اختصاص کارت اعتباری خرید کالا باعث شد آن دسته از افرادی که خواستار خرید لوازم خانگی ایرانی بودند دست از خرید بکشند، گفت: بانک مرکزی با تأخیر در اجرای این طرح ضربه شدیدی را به تولید داخل زد.  سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: 70هزار کارتی که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور آنها خبر داده ربطی به کارت‌های خرید اعتباری کالا ندارد. وی با یادآوری بودجه تبلیغاتی شرکت‌های واردکننده لوازم خانگی به ایران، گفت: در سال 2016 بودجه تبلیغاتی یکی از شرکت‌های واردکننده لوازم خانگی به ایران، 2800 میلیارد ریال و بودجه تبلیغاتی یک شرکت دیگر نیز 4هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده این در حالی است که کل بودجه تبلیغاتی تولیدکنندگان داخلی حدود 2 درصد بودجه شرکت‌های خارجی است.


 اخبار اقتصادی-  وطن‌امروز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------