افزایش ۱۵ تا ۳۰ درصدی قیمت بلیط اتوبوس در سال95



 اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,حمل و نقل

 عضو کمسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: کمسیون عمران برای اتوبوس‌های شخصی حداکثر تا ۱۵ درصد و برای اتوبوس‌های دولتی ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت در نظر گرفت که طی هفته‌های آتی در صحن شورا نیز مطرح می‌شود.

ابوالفضل قناعتی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به اینکه قیمت اتوبوس برای سال آینده در کمسیون عمران و حمل و نقل به تصویب رسیده، گفت: بنا است؛ قیمت پیشنهادی برای تصمیم‌گیری نهایی در صحن شورا مطرح شده و اگر در صحن نیز تصویب شود به عنوان قیمت مصوب سال ۱۳۹۵ به شرکت واحد اتوبوسرانی ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه قیمت پیشنهادی شهرداری برای اتوبوس‌های بخش خصوصی ۲۵ درصد تا ۳۰ درصد و برای اتوبوس‌های بخش دولتی (اتوبوس‌های بی‌آرتی) ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش بود، خاطرنشان کرد: دلیل افزایش قیمت اتوبوس‌های دولتی‌های پایین بودن قیمت آن است. قرار بود؛ یک سوم هزینه بلیط اتوبوس توسط دولت، یک سوم توسط شهرداری و یک سوم توسط شهروندان پرداخت شود، اما امروز شهروندان یک سوم سهم خود را پرداخت می‌کنند؛ در حالیکه دولت یک سوم سهم خود را نمی‌دهد.

قناعتی با تاکید براینکه عددی که برای قیمت اتوبوس لحاظ شده بود؛ خیلی پایین بود و به عنوان مثال برای اتوبوسی که ۵ کیلومتر مسیر طی می‌کند؛ ۸۵ تومان درنظر گرفته شده بود؛ ادامه داد: در ‌‌نهایت کمسیون عمران برای اتوبوس‌های شخصی حداکثر تا ۱۵ درصد و برای اتوبوس‌های دولتی ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت درنظر گرفت که طی هفته‌های آتی در صحن شورا نیز مطرح می‌شود.

اتوبوس‌ها در حال فرسودگی هستند/ مردم به مشکل برمی‌خورند
عضو کمسیون حمل‌ونقل با بیان اینکه قیمت بلیط اتوبوس در حدی نیست که با آن بتوان اتوبوسی خرید، اظهار کرد: بلیط اتوبوس یا کارتی که به شهروندان داده می‌شود برمبنای سنوات تعرفه‌های اتوبوسرانی بوده است یعنی در سال‌های گذشته دولت سالانه ۵۰۰ تا هزار دستگاه اتوبوس را خریداری و در اختیار شهرداری قرار می‌داده و پول تعمیر اتوبوس را نیز شهرداری‌ها تقبل می‌کرده‌اند و به همین علت هزینه‌ زیادی از مردم گرفته نمی‌شد.

وی با یادآوری اینکه حتی پیش از انقلاب نیز اجازه داده نمی‌شد که قیمت دو ریالی اتوبوس بالا‌تر برود، تصریح کرد: سیاست تشویقی دولت و شهرداری آن بود که مردم از اتوبوس‌ شرکت و احد و مترو استفاده کنند، لذا دولت‌های ‌دوران طاغوت و دولت‌های پس از انقلاب همه به نوسازی و خرید اتوبوس کمک کردند و نگذاشتند؛ مردم در این زمینه فشاری احساس کنند.

قناعتی تاکید کرد: عملا دولت‌ها و شهرداری‌ها با تمام قوا از خودشان در این پروژه هزینه کردند تا مردم تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی شوند، این درحالی است که طی ۶ سال اخیر دولت قبلی و دولت فعلی هیچ یک اقدام به خرید یا تعمیر اتوبوس نکرده و سهم یک سومی خود را پرداخت نکردند به همین دلیل نیز اتوبوس‌ها در حال فرسودگی هستند.

این عضو شورای شهر گفت: امروز تهران به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد، در حالی که تنها ۶ هزار دستگاه وجود دارد و با ادامه روند فعلی این رقم تا دو سال دیگر به ۴ هزار دستگاه اتوبوس‌ می‌رسد و اگر اتوبوس جدید را به ناوگان اتوبوسرانی اضافه نکنیم یا اتوبوس‌ها را مورد تعمیر قرار ندهیم، دیگر اتوبوسی وجود نخواهد داشت، لذا باید اتوبوس وارد کرده و هزینه‌ای برای تعمیر اتوبوس کنار بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰ درصد اتوبوس‌های شهر تهران دولتی و ۷۰ درصد متعلق به بخش خصوصی هستند، خاطرنشان کرد: اگر بخش خصوصی ببیند کرایه‌ها کم است و پولی که از مردم دریافت می‌کنند توجیهی در نگهداری و تعمیر خودرو ندارد؛ کم کم خودرو خود را می‌خوابانند و  در نهایت مردم دچار مشکل می‌شوند، بنابراین دولت باید سهم ۵ .۸۲ درصدی خرید خود را بدهد و ۵ . ۱۷ درصد شهرداری نیز پرداخت کند تا مردم به مشکل برنخورند.

 

 اخبار اقتصادی  -  ایلنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------