پیش‌بینی قیمت نفت در سال 2016



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,قیمت  نفت

پیش‌بینی‌های موسسات بین‌المللی معتبر حاکی از آن است که قیمت هر بشکه نفت خام برنت در سال 2016 در دامنه 37 تا 50.4 دلار خواهد بود.

به گزارش ایسنا، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، در مقاله ای که در آن وضعیت بازار بین‌المللی نفت در سال 2015، را بررسی و بازار سال 2016 را پیش‌بینی کرده، آورده است: میانگین قیمت نفت خام برنت در سال 2015 نزدیک به 52 دلار بوده است که نسبت به سال 95 نزدیک به 42 دلار کاهش را نشان می‌دهد.

این مقاله به نقل از چهار موسسه معتبر بین‌المللی در زمینه نفت و انرژی آورده است: در سال 2016 کمترین پیش‌بینی برای قیمت نفت در حدود 37 دلار برآورد شده است و بیشترین پیش‌بینی برای قیمت نفت در حدود 50.4 دلار برآورد شده است.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است که این چهار موسسه بین‌المللی در حال حاضر در پیش‌بینی‌های خود برای قیمت نفت سال 2016 تجدید نظر کرده‌اند. ابتدا بسیاری از آن‌ها انتظار داشتند که قیمت نفت روند افزایشی به خود بگیرد ولی با توجه به اینکه در جلسه چهارم دسامبر اوپک تصمیم برای کاهش تولید اعضا گرفته نشد آن‌ موسسات پیش‌بینی‌های خود را تغییر دادند.

همچنین در این مقاله از گلدمن ساکس، رئیس صندوق بین‌المللی پول، نقل شده است: انباشت نفت به گونه‌ای است که ذخایر به ظرفیت عملیاتی خود نزدیک شده‌اند لذا ضروری است قیمت نفت کاهش بیشتری یابد تا از حجم تولید کاسته شود. به همین دلیل حداقل قیمت نفت می‌تواند 20 دلار باشد تا تولیدکنندگان نفت، تولید خود را کاهش دهند. همچنین صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرده است سال آینده کف قیمت نفت می‌تواند بین 20 تا 30 دلار باشد.

این مقاله از موسسه مالی مورگان استنلی نقل کرده است: «افزایش ارزش دلار عمده‌ترین دلیل کاهش قیمت نفت در سال 2016 است و به همین دلیل قیمت نفت به 20 دلار کاهش خواهد یافت.»

در بخش دیگری از این مقاله مطرح شده است:ارزش حال قراردادهای آتی و اختیارات نفت خام WTI نشان دهنده افزایش نااطمینانی در بازارهای مالی است به گونه‌ای که به طور میانگین، قراردادهای آتی به تحویل آوریل 2016 نزدیک 38 دلار در هر بشکه بوده است و میانگین تلاطمات در این نوع قرارداد 46 درصد بوده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماه ژانویه 2016، خود اعلام کرد انتظارات بازار برای قیمت WTIبه فاصله اطمینان 95 درصد بین 25 تا 56 دلار است. این فاصله با افزایش سررسید قراردادها ، افزایش می‌یابد به گون‌های که برای قراردادهای به تحویل دسامبر 2016، بین 22 تا 82 دالار است.

در انتهای این گزارش آمده است: در هفته سوم دسامبر، تعداد قراردادهای باز، اختیار فروش در قیمت های 25 دلار برای تحویل ژوئن 2016 دو برابر شده است. از آن جایی که بازارهای مالی یکی از منابع بالقوه کشف قیمت‌ها و انتظارات در بازار هستند، افزایش خرید قراردادهای اختیار فروش در قیمت های 30، 25 و 15 دلار نشان‌دهنده کاهش در انتظارات قیمت نفت است زیرا خرید اختیار فروش زمانی سودآور است که قیمت‌ها پایین‌تر از قیمت‌های قرارداد باشد در نتیجه افزایش این نوع قراردادها نشان دهنده شکل‌گیری انتظار قیمت‌های پایین‌تر از 25 دلار برای ماه‌های آتی است.

گفتنی است که قراردادهای اختیاری یک نوع پوشش بیمه‌ای تلقی می‌شوند، برای مثال «اکسون موبیل» و «رویال داچ شل» اغلب به منظور پوشش ریسک کاهش قیمت‌ها، قراردادهای اختیارات فروش خریداری می‌کنند.
 
اخبار اقتصادی  - ایسنا  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------