بررسی سازوکار تحقق وعده‌های دولت برای سال 95



 اخباراقتصادی  ,خبرهای اقتصادی , اقتصاد ایران

بررسی سازوکار تحقق وعده‌های دولت برای سال95 
از رشد 5 درصد تا برجام اخلاقی

 سالی که گذشت با اتفاقات مثبتی که می‌تواند تحولی اساسی در عرصه اقتصادی کشور ایجاد کند، همراه بود. نهایی‌شدن توافق هسته‌ای و اجرای برجام همراه با رفع تحریم‌ها زمینه را برای تعامل با جهان و ایجاد بستر لازم جهت سرمایه‌گذاری تجار خارجی در کشور فراهم کرد. البته ناگفته نماند بعد از آسیب‌های فراوانی که در دولت قبل به دلیل فسادهای اقتصادی متعدد که به عرصه اقتصادی کشور وارد شده بود تا جایی که رشد اقتصادی کشور تا منفی 5.8 تنزل داده بود و کشور با تورم بیش از 40 درصدی، نرخ بیکاری 12.2 درصدی و بی‌ثباتی در بازار ارز مواجه شده بود. بنابراین دولت تدبیر و امید باید تلاش گسترده‌ای را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور آغاز می‌کرد. در این شرایط دشمنان دولت یازدهم نیز از این موضوع به عنوان ابزاری جهت تخریب چهره دولت جدید استفاده کرده و به طور مکرر بر حوزه اقتصادی کشور ایراداتی را وارد می‌دانستند تا جایی که به این دولت لقب «دولت رکود» را دادند.

 

اینجا بود که دولت یازدهم رویکرد کلی سیاست‌ها مبتنی بر ارتقای انضباط مالی و پولی، مدیریت مناسب نقدینگی، افزایش سهم پول درونزا از رشد نقدینگی و سالم‌سازی ترکیب رشد نقدینگی، حفظ ثبات بازار ارز، تامین مالی سالم اقتصاد و هدایت منابع به سمت فعالیت‌های تولیدی را در دستورکار خود قرار داد. همچنین مهار تورم، ایجاد ثبات در بازارهای دارایی به منظور تقویت انگیزه‌های سرمایه‌گذاری مولد و ایجاد اشتغال پایدار از دیگر اقدامات این دولت بود. در نتیجه این اقدامات دولت تدبیر و امید، نرخ تورم به سطح 15.4 درصد در مردادماه سال 1394 کاهش یافت و تولید ناخالص داخلی نیز به رشد 3 درصدی ارتقا یافت.


همراه با آغاز سال 95 رئیس‌جمهوری در پیام نوروزی خود به ملت ایران از تلاش دولت برای ارتقای رشد اقتصادی از 3درصد به 5درصد خبر داد.بخشی از گفته‌های وی بدین شرح است:«به ملت ما با همدلی برجام را به فرجام مطلوب رساند، زنجیرهای تحریم را پاره کرد و زمینه را برای فعالیت در زمینه های اقتصادی مهیا نمود.

 

تحریم های بانکی، مالی، پولی، نفتی، پتروشیمی، بیمه، حمل و نقل و همه تحریم های هسته ای برداشته شد و شرایط برای فعالیت اقتصادی مردم ما آماده تر شد.هم اکنون در سال 95 که سال امید و تلاش ما است، بی تردید همه ما می‌توانیم ایرانی را بسازیم که شایسته این ملت بزرگ است.امیدوارم و مطمئنم که با همکاری یکدیگر و با تلاش و کوشش داخلی و با تعامل سازنده با جهان می توانیم در مسیر رونق، تلاش و رشد و فعالیت اقتصادی قرار بگیریم. ان‌شاءالله خواهیم توانست با کمک یکدیگر به رشد دو برابری متوسط 10 ساله گذشته برسیم.

 

ما می توانیم با تلاش و کوشش همگانی به رشد 5 درصدی برسیم؛ رشدی که نسبت به همه کشورهای همسایه‌مان، ان‌شاءالله بیشتر باشد. رشدی که بتواند رونق اقتصادی را بسازد و بتواند کارگران بیکار ما را به کارخانه ها و مزارع برگرداند. رشدی که بتواند جوانان عزیز فارغ التحصیل ما را به بنگاه های اقتصادی بکشاند. آنچه برای همه ملت ما مهم است اشتغال پایدار است و این کار در سال آینده با «برجام دو» ان شاءالله شروع خواهد شد.«برجام دو» همان اقدام مشترک ملی در داخل کشور است که با وحدت، آشتی و با همدلی شروع خواهد شد؛ برجامی که قبل از اقتصاد از اخلاق آغاز می شود». اینکه برای ارتقای رشد اقتصادی کشور در سال جدید چه ابزاری مورد نیاز است و دولت چگونه می‌تواند این وعده خود را در سال 95 محقق سازد موضوعی بود که پیرامون آن با کارشناسان به گفت و گو نشستیم.


دورنمای مثبتی را می‌توان برای رشد اقتصادی کشور در سال جدید پیش‌بینی کرد
جلال جلالی‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد ابزار لازم برای تحقق وعده‌های نوروزی رئیس‌جمهوری به «ابتکار» گفت: به نظر من اخلاق مقدم بر هر موضوعی بوده و زیربنای توسعه فرهنگی و سیاسی است تاجاییکه اگر در جامعه‌ای اخلاق استوار و محکم باشد مطمئنا حیات آن جامعه هم ماندگار و پایدار بوده و به رشد و پویایی خود ادامه خواهد داد و چنانچه اخلاق در جامعه‌ای سقوط کند تمدن، فرهنگ، صنعت و علم آن جامعه نیز سقوط خواهد کرد.وی افزود: اگر کشورهای دیگر از نظر فکری با ما موافق نباشند اما می‌بینیم که اغلب آنها معتقد به این هستند که ایران از نظر اخلاق، وجدان و انضباط کاری به پیشرفت‌های بسیاری نائل آمده است البته ناگفته نماند متاسفانه در ایران با وجود اینکه مدعی حکومتی بر پایه ارزش‌های دینی هستیم اما چندین سال است که شاهد افت ارزش‌های دینی و اخلاقی در جامعه هستیم که قطعا این مساله موجب افت کار، تلاش و دلسوزی در کشور خواهد بود چراکه فردی که معتقد به مبانی اخلاقی و دینی نباشد به طور قطع احساس مسئولیت و تعهد در مقابل کشور خود نخواهد کرد.

 

نماینده اهل سنت سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس ششم تصریح کرد: با توجه به اینکه رد صلاحیت‌ها هم در کشور تاثیر منفی بسزایی در دلسرد‌کردن برخی از دلسوزان و علاقه‌مندان به نظام و کشور داشت اما به دلیل رهنمودهای رهبری و دولت و دلسوزی افرادی که حقشان در انتخابات ضایع شده و مظلوم واقع شده بودند بار دیگر مردم در انتخابات شور و شوق وصف‌ناپذیری از خود نشان دادند و به ندای رهبر، رئیس‌جمهور و سایر دلسوزان نظام پاسخ دادند و این تغییر و تحولی که به نسبت ایجاد شد می‌تواند یک دورنمای مثبتی برای رشد اقتصادی در سال جدید باشد.

 

جلالی‌زاده یادآورشد: رئیس‌جمهور و هیات دولت تا حدی از مشکلات اقتصادی کشور و موانعی که در مسیر اجرای برجام وجود داشت را برطرف کردند و در این شرایط می‌توانند فراغت بیشتری برای پرداختن به حل مشکلات اقتصادی در داخل کشور داشته باشند و وعده‌هایی را که به مردم داده‌اند، محقق کنند. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که در سال آینده دولت و سایر مسئولان کشور در سایه همدلی به فکر حل مشکلات مردم به ویژه از نظر معیشت آنها، حل مشکل بیکاری جوانان و تسهیل روند استخدام در کشور باشند.


رشداقتصادی 5 درصدی به طور قطع در کشور امکانپذیر خواهد بود
داریوش قنبری عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری نیز در ارائه راهکار موثر برای تحقق وعده‌های نوروزی رئیس دولت تدبیر و امید به «ابتکار» گفت: در ارتباط با بحث اقتصاد تمام کارشناسان اقتصادی امسال رشد اقتصاد کشور را بین 5 تا 6 درصد پیش‌بینی کرده و حتی برخی تا 7 درصد هم پیش‌بینی کرده‌اند و آقای رئیس‌جمهور هم حداقل رشد اقتصادی مورد انتظار را بیان کردند بنابراین به طور قطع رشداقتصادی 5 درصدی در کشور امکانپذیر بوده و این یکی از آثار مثبت برجام که از برکات دولت آقای روحانی است که با درایت و خردگرایی و اخلاق حاصل خواهد شد.

 

وی افزود: آن زمان که آقای روحانی دولت را از آقای احمدی‌نژاد تحویل گرفت یعنی در اواخر دولت دهم رشد اقتصادی کشور 8/5- درصد بود که امسال به 5 درصد رشد مثبت تغییر کرده است و چنانچه به طور دقیق محاسبه شود دولت یازدهم در طول 3 سالی که از عمر آن گذشته است توانسته که عملکرد خوبی را در زمینه اقتصادی داشته باشد به طوری‌که سومین سال ریاست‌جمهوری آقای روحانی با رشد اقتصادی 5 درصدی همراه خواهد شد به این معنا که در این مدت کشور از رشد 12 درصدی در عرصه اقتصادی برخوردار بوده که ناشی از عقلانیت و مدیریت علمی حاکم بر کشور است.

 

نماینده ایلام، ایوان، شیروان چرداول و مهران دوره هفتم و دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در مورد بخشی از گفته رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «برجام دو» قبل از اقتصاد از اخلاق آغاز می‌شود، تصریح‌کرد: در ارتباط با اخلاق هم که آقای روحانی بر آن اشاره کرده است به این معنا است که دولت در بحث برجام سعی کرد به نوعی با مخالفان خود اخلاقی برخورد کند و با وجود تخریب‌هایی که علیه دولت از طرف افراطیون صورت پذیرفت اما وی تلاش می‌کند که همواره از دایره اخلاق خارج نشود و با سیاست به صورت ماتریالیستی برخورد نکند و همیشه حتی در مقابل افرادی که دولت وی را تخریب کرده‌اند و غیراخلاقی‌ترین حرکت‌ها را مرتکب شدند اخلاق را رعایت کرده است.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکیدکرد: آقای روحانی نمونه کاملی از یک فرد مسلمان بوده که اخلاق را ابزاری در خدمت سیاست نمی‌داند بلکه برعکس سیاست را در خدمت اخلاق اسلامی قرار داده است البته از این لحاظ عملکرد گذشته وی ثابت می‌کند که در سال جاری هم بر اساس همان وعده‌ای که داده است اقدام کرده و در چارچوب خردگرایی و اخلاق حرکت خواهدکرد چراکه رئیس‌جمهور بر اساس اعتقادات مذهبی که دارد در این مسیر حرکت کرده است و مذهب را ابزاری برای رسیدن به قدرت قرار نداده و از آن استفاده ابزاری نکرده است و از آبروی خود برای تقویت مذهب و اخلاق اسلامی استفاده کرده و این برنامه وی بوده و به طور قطع در آینده هم در همین چارچوب حرکت خواهد کرد.

 اخبار   اقتصادی -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------