واردات بدون توقف بنزین در 34 سال اخیر/بالاترین و پایین ترین حجم واردات در چه سالی اتفاق افتاد؟



 اخبار اقتصادی ,خبرهای  اقتصادی, بنزین

  حجم واردات بنزین در سال گذشته به بیش از 8 میلیون لیتر در روز رسید .

 به گزارش خبرآنلاين، با افزايش مصرف بنزين در ايران و پيشي گرفتن مصرف نسبت به توليد عمليات واردات بنزين از سال 1361 آغاز شد و در تمام سال هاي گذشته هيچ گاه اين روند متوقف نشده است .

 در حالي كه واردات بنزين در سال هاي تشديد تحريم ها نيز تداوم داشت و دولت دهم با استناد به برنامه كشور براي خودكفايي در توليد بنزين به توليد اين ماده سوختي در روي آورد كه آمارهاي ارائه شده از سوي شركت ملي پالايش و پخش نشان مي دهد واردات بنزين در سال‌هاي تشديد تحريم ها و توليد بنزين پتروشيمي نيز متوقف نشده است . بر اين اساس واردات بنزين در دوره فعاليت دولت نهم و دهم ركورد شكست و به رقم خيره كننده 27.5 ميليون ليتر در روز رسيد كه رقمي قابل توجه تلقي مي شود .

 هر چند سهميه بندي بنزين تاثيري به سزا در كاهش واردات بنزين به كشور داشت اما بررسي ها نشان مي دهد كمترين ميزان واردات بنزين در دوره فعاليت دولت نهم و دهم در سال 1391 اتفاق افتاده است . ممنوعيت فروش بنزين به ايران سبب شد حجم واردات اين محصول استراتژيك به حدود 1.8 ميليون ليتر در روز كاهش يابد . اين آمار نشان مي دهد واردات بنزين به ايران در اين دوره زماني نيز ادامه داشته است . اين در حالي است كه برخي مقامات دولت پيشين، دولت يازدهم را به سياسي كاري براي واردات بنزين متهم كرده و گزارش‌هاي متعددي كه بر آلايندگي بالاي بنزين وارداتي در پتروشيمي دلالت دارد را گزارش هايي نادرست توصيف مي كنند . بر اين اساس در 34 سال گذشته كمترين واردات بنزين در سال 1369 صورت گرفت . در اين سال روزانه 0.9 ميليون ليتر بنزين به كشور وارد مي شد . بيشترين حجم واردات نيز از آن سال 1385 است . در اين سال 27.5 ميليون ليتر بنزين به كشور وارد شده است .

 بر اساس اين گزارش حجم واردات بنزين در سال گذشته به يك ميليارد دلار رسيد . واردات بنزين در اين دوره زماني نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود دو برابر شده است .
  

 اخبار اقتصادی ,خبرهای  اقتصادی, بنزین

اخبار اقتصادی  -  خبر انلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------