جزئیات کارت اعتباری خرید کالا اعلام شد + گروه‌های مشمول



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی, کار ت  اعتباری

سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی اعلام کرد: طرح کارت اعتباری خرید کالا که قرار است از پایان فروردین اجرا شود، فقط مشمول کالاهای ایرانی می‌شود و تعداد اقساط آن نیز به 24 ماه افزایش یافته است. همچنین اعتبار کارت‌ها سه ماه بوده و بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشور، مستمری بگیران تامین اجتماعی و کارکنان آموزش و پرورش می‌توانند برای دریافت این کارت اقدام کنند.

حمیدرضا غزنوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ جزئیات طرح کارت اعتباری خرید کالا که قرار است طبق وعده وزیر صنعت از انتهای فروردین‌ماه در اختیار مردم قرار گیرد، اظهار کرد: در جلسه کارگروهی که سال گذشته برگزار شد، بنا بود این موضوع از سوی تولید‌کنندگان اطلاع‌رسانی نشود اما با توجه به این‌که وزارتخانه نیز این موضوع را اعلام کرده لازم است جزئیاتی در این زمینه مطرح شود.

وی با اشاره به تعریف تقاضای موثر در بازار خاطر نشان کرد: زمانی تقاضای موثر در بازار به وجود می‌آید که برای یک کالا هم تمایل و هم قدرت برای خرید از سوی مصرف‌کننده وجود داشته باشد.

انباشت 4200 میلیارد تومان کالا در انبارها
سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی با بیان این‌که دو شیوه برای تحریک تقاضای موثر وجود دارد، ادامه داد: سیاست اول، روش تعرفه‌ای و قیمتی است که دولت مستقیما در بازار دخالت کند که این موضوع تاکنون موثر نبوده است؛ بنابراین دولت تصمیم گرفت از سیاست‌های اعتباری برای تحریک تقاضای موثر استفاده کند.

غزنوی افزود: با توجه به برآورد دولت و تولید‌کنندگان از میزان کالاهای بادوام ایرانی موجود در انبار 4200 میلیارد تومان کالا در انبارها وجود داشت که بانک مرکزی همین رقم را برای طرح خود در نظر گرفت.

وی با بیان این‌که تنها مشکلی که طرح کارت اعتباری خرید کالا در شش ماه گذشته داشت، کم بودن تعداد اقساط پرداختی بود، اظهار کرد: این موضوع سبب شد متقاضیان، قادر به خرید کالا نباشند و با توجه به کمک رسانه‌ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت تعامل خوبی در انتهای سال گذشته برای رفع مشکلات این طرح ایجاد شد.

افزایش تعداد اقساط به 24 ماه
سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی با بیان این‌که براساس توافق طرفین، تعداد اقساط این طرح از 12 قسط به 24 قسط افزایش پیدا کرد، گفت: این‌که کارت‌ها مورد خرید و فروش قرار گیرند یا انتقادهای دیگر که از سوی سایر افراد وجود داشت به هیچ وجه مورد توجه قرار نگرفت و مشکل این طرح هم همان بود که تولید‌کنندگان به آن اعتراض کرده بودند.

غزنوی با بیان این‌که فقط کالاهای ایرانی در طرح مذکور عرضه می‌شوند، اظهار کرد: کالاهای خارجی و کالاهای مونتاژ ایران در این طرح عرضه نمی‌شوند و پس از استفاده از کارت در فروشگاه‌های معتبر اعلام شده از سوی تولید‌کنندگان، مبلغ به حساب تولید‌کننده واریز و یک کالا از کالاهای موجود در انبار کم می‌شود.

وی با بیان این‌که بیش از 130 شرکت ایرانی در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد تایید قرار گرفتند، گفت: کالاهای این شرکت‌ها از لحاظ کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و استاندارد مورد تایید قرار گرفته و حدود 10 هزار فروشگاه در سراسر کشور برای ارائه‌ی کالاها در راستای این طرح تجهیز شده‌اند.

فرصت 3 ماهه برای استفاده از کارت‌ها از صدور تا خرید
به گفته سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی، تولید‌کنندگان برای فروشگاه‌های خود نیز براساس توافقات خود حق‌العملی در نظر گرفته‌اند که پس از فروش کالا این حق‌العمل‌ به آنها داده می‌شود.

غزنوی با بیان این‌که قرار است کارت‌ها تا پایان فروردین‌ماه توزیع شوند، اظهار کرد: اعتبار کارت‌ها سه ماه بوده و پس از سه ماه منقضی می‌شوند، اما پرداخت قسط توسط مصرف‌کنندگان تنها پس از استفاده از کارت در فروشگاه‌ها انجام می‌شود، بنابراین مصرف‌کننده می‌تواند در طول این سه‌ماه از فروشگاه‌های معرفی شده اقدام به خرید کنند.

3 گروه مشمول دریافت کارت اعتباری خرید کالا و بانک‌های عامل
وی با بیان این‌که این کارت‌ها در اختیار سه قشر از افراد جامعه قرار می‌گیرد، گفت: دسته اول بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری هستند که برای این افراد بانک صادرات متولی انجام کار شده و بازنشستگان می‌توانند با مراجعه مستقیم به بانک نسبت به ثبت‌نام و دریافت کارت‌های اعتباری اقدام کنند.

سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی افزود: دسته دوم مستمری‌بگیران تامین اجتماعی و دسته سوم، کارکنان آموزش و پرورش هستند که برای این دو دسته به ترتیب بانک‌های رفاه کارگران و ملی متولی انجام کار شده‌اند که اطلاعات این افراد توسط بانک از سازمان‌های مربوطه اخذ می‌شود.

غزنوی درباره‌ میزان دریافت تسهیلات در قالب کارت‌های اعتباری خرید کالا نیز ادامه داد: افرادی مشمول دریافت این کارت‌ها می‌شوند که مجموع حقوق و مزایای دریافتی آنها کمتر از 1.5 میلیون تومان باشد و میزان دریافت تسهیلات نیز به اعتبارسنجی بانک از فرد مورد نظر بستگی دارد.


اخبار اقتصادی  -  ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------