آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خرید حلقه طلا برای عروس و دامادها آرزو شد / یک‌جفت حلقه ساده ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

قیمت طلا از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرده تا خرید نیم‌ست ۱.۸ گرمی طلا نزدیک ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد. به…

اونس طلا، دلار و سكه در مسیر صعود+جدول



اخبار اقتصادی - همسويي بازارهای داخلی و جهانی در هفته گذشته
اونس طلا، دلار و سكه در مسیر صعود

هفته گذشته براي اونس طلا، دلار بازار آزاد ايران و سكه‌هاي نقدي و آتي بورس كالا، روزهايي همراه با افزايش قيمت داشت. در اين هفته بر بهاي دلار، طلاي جهاني و سكه نقدي به ترتيب 10 تومان، 14 دلار و 11 هزار تومان افزوده شد. در همين حال طي هفته گذشته، به تبع تحركات دلار و سكه، سررسيدهاي آتي هم از نزديك ترين تا دورترين سررسيد بين 7 تا 12 هزار تومان صعود كردند.

بهاي جهاني طلا در بيش از يك هفته گذشته با حجمي از اخبار مهم روبه رو بوده كه در مواردي به ريزش و در برخي زمان‌ها به رشد بهاي اين فلز مهم منجر شده است. كاهش رقم خريد اوراق قرضه توسط فدرال رزرو آمريكا به 65 ميليارد دلار، انتشار آمارهاي مهم از نرخ بيكاري و ايجاد اشتغال در اين كشور، همچنين پايان دوره هشت ساله برنانكه بر بزرگ‌ترين بانك مركزي دنيا و آغاز رسمي رياست يلن بر اين بانك در كنار بحران سقف بدهي‌هاي آمريكا، از مهم‌ترين رويدادهاي پيش روي طلا در هفته گذشته بود. 


تصميم اخير فدرال رزرو پيرامون خريد اوراق خزانه داري باعث شد تا در روزهاي پاياني ماه ژانويه -پس از يك صعود11 دلاري به دليل افت بازارهاي سهام آمريكا- شاهد ريزش 24 دلاري بهاي طلا در بازارهاي جهاني باشيم رنگ كه اين مساله با آخرين روز رياست برنانكه بر اين بانك مقارن بود. قيمت فلز زرد در اولين روز از ژانويه امسال، 1216 دلار بود كه در مقايسه آن با قيمت 31 ژانويه شاهديم كه اونس طلا در ماه ژانویه 27 دلار افزايش قيمت داشته است.

 

اين صعود قيمت‌ كه در پايان هفته گذشته به بيش از 1260 دلار رسيده بود، نتوانست به بالاترين سطح قيمتي يك ماه اخير (1270 دلار در 24 ژانويه) برسد. 


رشد قيمت طلا در هفته گذشته در حالي صورت گرفت كه طي هفته پيش از آن كاهش 27 دلاري را تجربه كرده بود. در همين حال نظرسنجي‌ ابتداي هفته گذشته از سرمايه‌گذاران و كارشناسان بازار طلا، از افزايش قيمت طلا براي هفته گذشته حكايت داشت.

 

كساني كه به اين افزايش بها راي دادند معتقد بودند كه روند چارت تكنيكال كوتاه‌مدت از رشد قيمت طلا حمايت مي‌كند، به ويژه از آن جهت كه در روزهاي منتهي به 13 بهمن، عملكرد بازارهاي مالي خوب نبود. همچنين طي روزهاي دوشنبه تا جمعه هفته قبل، تاثير تصميم بانك مركزي آمريكا بر طلا، كاهش پيدا كرد و قيمت‌ها وارد روند صعودي شدند. 


در حالي كه شنبه گذشته به دليل تعطيلات پايان هفته ميلادي، قيمت جهاني طلا ثابت بود، بهاي سكه در بازار نقدي در ساعات اوليه دادوستدها به ميزان اندكي نوسان داشت و در حدود 3000 تومان بر آن افزوده شد اما قيمت در پايان معاملات اين روز تفاوتي با بهاي پنج‌شنبه پيش از آن نداشت.

 

در صبح اين روز دلار بازار آزاد 10 تومان به نسبت پنج‌شنبه افزايش داشت كه گفته مي‌شود يكي از دلايل آن بررسي مجلس شوراي اسلامي پيرامون افزايش 50 توماني نرخ تسعير ارز حاصل از صادرات نفت و ميعانات گازي بود كه البته با مخالفت نمايندگان مواجه شد. اين مساله كه دولت بخواهد از طريق افزايش اين نرخ به جبران كمبود منابع ارزي بپردازد، جو رواني افزايش بهاي ارز را به دنبال خواهد داشت.

 

از سوي ديگربر اساس توافق صورت گرفته، قرار بود روز شنبه در چارچوب زمان بندي انجام شده ۵۵۰ ميليون دلار دارايي ايران آزاد شود، اما با توجه به مصادف بودن اين زمان با تعطيلات آخر هفته بازار جهاني، پرداخت مبلغ مذكور تا دوشنبه به تاخير افتاد ودر نهايت اين مبلغ به حساب ايران واريز شد.

 

موعد بعدي روز اول مارس و مبلغ مورد توافق 450 ميليون دلار خواهد بود. بسياري از كساني كه معتقدند قيمت دلار تا چند ماه آينده با افزايش مواجه خواهد شد، يكي از دلايل اين ادعا را ورود حجم زيادي دلار به ايران بر اساس توافق ژنو مي‌دانند. 


در اين بين سررسيدهاي جاري آتي سكه كه روز شنبه، پيش از دادوستدهاي نقدي كار خود را آغاز كرده بودند، با كاهش قيمت بين شش تا هشت هزار توماني مواجه شدند و در ادامه كمي از شدت ريزش خود كاستند.

 

به اين ترتيب مي‌توان گفت سكه‌هاي آتي بيش از نقدي به ريزش‌هاي پايان هفته گذشته در بازار بين المللي طلا واكنش نشان دادند (اين ريزش‌ها موجب شد تا در اين روز قيمت سررسيد تير اين بازار پس از مدت‌ها به زير 900 هزار تومان بازگردد) چراكه قيمت ثبت شده براي پايان معاملات پنج‌شنبه و جمعه، 24 دلار كمتر از بهاي روز چهارشنبه بود. 


روز يكشنبه ورق براي آتي سكه برگشت تا شاهد افزايشي هرچند محدود در قيمت سررسيدهاي اين بازار باشيم. در اين روز در حالي كه سكه نقدي شاهد افزايش قيمت تا 5000 تومان بود - كه مي‌توانست به دليل انتظار افزايش بهاي اونس طلا در هفته گذشته باشد - بازار قراردادهاي آتي سكه براي مدت طولاني بهاي سررسيد بهمن را زير قيمت تسويه روز شنبه نگه داشت كه به دادوستد اين سكه زير قيمت نقدي (به ميزان 4000 تومان) منجر شد.

 

اينكه سررسيد نزديك بازار آتي سكه، زير قيمت سكه نقدي معامله شود، گويي براي اين بازار عادي شده و همين امر بيش از پيش به كمرنگ شدن جذابيت اين سررسيد براي دادوستد دامن زده است به طوري كه در ابتداي هفته گذشته سررسيد بهمن ماه براي تعداد قراردادهاي باز، رقم 824 را ثبت كرد كه اين رقم با كاهش تدريجي تا پايان هفته به 643 قرارداد باز رسيد. همچنين حجم قراردادهاي معامله شده اين سررسيد هم در آخرين روز معاملاتي هفته قبل 25 قرارداد بود.


اين همه در حالي است كه پيش از اين معمولا با نزديك شدن به موعد تحويل سررسيدها شاهد افت متقاضيان خريد يا فروش سررسيدهاي نزديك بوديم، اما اكنون وضع به گونه‌اي شده كه با افت چشمگير حجم معاملات اين بازار مواجه هستيم و ديگر انتظاري براي افزايش اين حجم به بالاي 4000 قرارداد روزانه هم وجود ندارد. اين حجم در روز پاياني هفته گذشته 1570 قرارداد معامله شده بود. 


با شروع معاملات طلا در بازارهاي جهاني روز دوشنبه، قيمت طلا به زير 1240 دلار هم سقوط كرد اما در نهايت با افزايش 13 دلاري به 1257 دلار در هر اونس رسيد. دليل اين افزايش، انتشار آمارهايي از افت شديد توليدات صنعتي آمريكا، چين و انگليس بود. در اين روز سكه‌هاي نقدي و آتي هم كمي بر قيمت‌ها افزودند.

 

در اين ميان دلار بازار آزاد هم كمي صعود كرد و در محدوده 2955 تومان دادوستد شد. روز سه‌شنبه گذشته باز هم روند حركتي اين بازارها معكوس شد تا نموداري با افت و خير در يك هفته را به دست دهد. در اين روز از بهاي جهاني طلا تنها 3 دلار كم شد كه همين امر به ريزش محدود سكه نقدي منجر شد، اما در اين ميان سررسيدهاي آتي كمي بر قيمت‌ها افزودند (البته به جز سررسيد اسفند).


چهارشنبه گذشته وزير دارايي آمريكا بار ديگر نسبت به بحران سقف بدهي‌هاي اين كشور به كنگره هشدار داد. اين در شرايطي بود كه دولت آمريكا تا روز گذشته قادر به ادامه استقراض بود و بدون صدور مجوز لازم از سوي كنگره، كاخ سفيد ديگر قادر به استقراض و افزايش بدهي‌هاي خود نيست. در صورت عدم افزايش سقف بدهي‌ها، دولت براي تامين هزينه‌هاي خود با مشكلات زيادي روبه‌رو خواهد شد.

 

سقف بدهي‌هاي كنوني آمريكا 3/17 تريليون دلار برآورد شده است. به اعتقاد كارشناسان اقتصادي، بحران سقف بدهي‌هاي آمريكا مي‌تواند به ضرر ارزش دلار تمام شود و اين مساله به نفع قيمت جهاني طلا خواهد بود. اين همه در شرايطي است كه تحليلگران بازار طلا در انتظار آمارهاي جديدتري بودند كه ديروز منتشر مي‌شد. گزارش وزارت كار آمريكا در خصوص وضعيت بازار اشتغال از جمله اين اخبار بود. 


در همين رابطه روز گذشته موسسه تحقيقاتي ‌اي دي پي از كاهش چشمگير فرصت‌هاي شغلي ايجاد شده در بخش خصوصي آمريكا طي ماه ژانويه خبر داد و اعلام كرد بخش خصوصي آمريكا در ماه ژانويه كمتر از 175 هزار فرصت شغلي جديد ايجاد كرده است كه اين پايين‌ترين رقم از اوت 2013 ميلادي به شمار مي‌رود. به اين ترتيب تا ميانه معاملات روز گذشته، قيمت طلا در بازارهاي بين‌المللي به1264 دلار هم رسيد. 


چهارشنبه هفته گذشته كه قيمت طلاي جهاني با افزايش به بهاي روز دوشنبه خود رسيد، بر بهاي سكه‌هاي آتي و نقدي هم افزوده شد. دلار اما نوسان چنداني نداشت. همين روند براي پنج‌شنبه هم تكرار شد. هرچند در پايان معاملات اين روز تغيير قيمتي سررسيدهاي آتي سكه با هم متفاوت بود.

 
امروز قرار است دور بعدي مذاكرات ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي برگزار شود و مذاكرات بعدي ايران و 1+5 هم 29 بهمن برگزار خواهد شد. همچنين بر‌اساس تازه‌ترين توافق‌هاي صورت گرفته، ايران و 1+5 اواخر اسفند سال جاري و اواخر فروردين سال آينده (1393) باز هم با يكديگر مذاكر‌ه خواهد كرد. در چنين شرايطي اخبار متناقضي پيرامون نظر مقامات آمريكايي در مورد ايران به گوش مي‌رسد كه البته نتوانسته بر بازارهاي داخلي تاثيري بگذارد و آرامش همچنان در اين بازارها پابرجا است. از سوي ديگر با وجود نزديكي به روزهاي پاياني سال، هنوز تقاضايي براي دلار و سكه وارد اين بازارها نشده تا به بالا رفتن قيمت منجر شود و فعلا پيش‌بيني خاصي هم در اين زمينه وجود ندارد.
 

اخبار,اخباراقتصادی,بهاي طلا در بازارهاي جهاني

 

 اخبار,اخباراقتصادی,بهاي طلا در بازارهاي جهاني 

 

اخبار,اخباراقتصادی,بهاي طلا در بازارهاي جهاني 

 

 

اخبار,اخباراقتصادی,بهاي طلا در بازارهاي جهاني

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------