جزئیات حذف یارانه پردرآمدها



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی,یارانه

تعداد و قیمت خودرو خانوار، محل سکونت، سفرخارجه و ارزش معاملات ملکی معیارهای شناسایی پردرآمدهاست شغل افراد در شناسایی و حذف یارانه‌ها از دیگر شاخص‌هایی است که به آن استناد خواهد شد

  بودجه سال 94 ، بهارستان دولت را موظف به شناسایی پردرآمدها و حذف یارانه آنان کرد. اواخر اسفند سال گذشته نیز کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در بررسی لایحه بودجه سال 95 مجدداً دولت را مکلف کرد یارانه نقدی سه دهک پردرآمد را حذف کند. در صورت تصویب نهایی مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن مجلس و سپس شورای نگهبان دولت باید در سال‌جاری یارانه پردرآمدها را حذف کند. جمعیت سه دهک از 10 دهک تقسیم‌بندی شده در کشور، شامل حدود 24 میلیون نفر است. در این زمینه «احمد میدری» معاون وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی اظهار داشت: حذف یارانه 24 میلیون نفر پر درآمد پیشنهاد دولت نیست این تصمیمی است که مجلس شورای اسلامی می‌گیرد و دولت منتظر است تا مجلس در این زمینه تعین تکلیف کند.

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ملاک و معیارهای حذف یارانه‌ها را خودرو، معاملات ملکی محل سکونت و شغل فرد اعلام کرد.


احمد میدری در گفت‌وگو با «ایران» درباره جزئیات و معیارهای شناسایی و حذف یارانه افراد پردرآمد گفت: ساز و کار شناسایی گروه‌های درآمدی خانوار از طریق 40 پایگاه اطلاعاتی که در اختیاراست انجام می‌‌شود. برای این‌کار از 4 روش استفاده می‌کنیم و هر یک از شاخص‌هایی مثل شغل، محل سکونت، معاملات ملکی و خودرو  در رتبه‌بندی خانواری که یارانه می‌گیرند تأثیرگذار هستند.


میدری ادامه داد: براساس پایگاه‌های اطلاعاتی که در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است 23 میلیون خانوار یارانه می‌گیرند که این تعداد خانوار هر کدام در یکی از دهک‌های اول تا دهم قرار دارند.


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: اشتراک این روش‌ها محور ارزیابی و محاسبات گروه‌های درآمدی است، یعنی مجموع درآمد خانوار و دارایی‌هایی که دارند و در پایگاه‌‌های اطلاعاتی‌ ما ثبت شده، ملاک شناسایی و حذف یارانه بگیران پردرآمد خواهد بود.


میدری با بیان اینکه خودرو یکی از شاخص‌های مورد بررسی درآمد خانوار است، اظهار داشت: تعداد و قیمت خودرو خانوار از جمله مؤلفه‌هایی است که مورد ارزیابی دهک قرار می‌گیرد. به‌طور مثال خانوارهایی که خودروی بالای 100 میلیون تومان دارند وقتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند به این نکات توجه می‌شود که فرد چقدر باید درآمد داشته باشد که بتواند خودرویی با این قیمت خریداری کند و دیگر اینکه هزینه استهلاک آن محاسبه می‌شود و به صورت تخمینی برای ما مشخص می‌کند که این خانوار در کنار آیتم‌های دیگر مثل مسکن و شغل چه امتیازی می‌گیرد و در کدام دهک درآمدی است.


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل سکونت خانوار را از دیگر مواردی دانست که در شناسایی گروه‌های درآمدی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و گفت: در این خصوص براساس پایگاه اطلاعات محل سکونت خانوار دسته‌بندی شده است. به‌عبارتی ارزش ریالی یک ملک 200 متری در منطقه یک تهران و ملک دیگری با همین مشخصات در منطقه 18 تهران در رتبه‌بندی و امتیاز خانوار مؤثر است.


میدری درباره تأثیر و نقش سفر خانواده‌ها به خارج از کشور در حذف یارانه اظهار داشت: سفرخارجه هم یکی از این شاخص‌ها است و اگر خانواده‌ای در طول سال یک سفر خارجه داشته باشد امتیاز آن چنان نیست که منجر به حذف یارانه شود اما خانواده‌ای که در سال‌های اخیر چند سفر خارجه داشته‌اند امتیاز این سفرها دهک این خانواده را به دهک بالا‌تر ارتقا می‌دهد و همین مسأله در شناسایی و حذف یارانه خانوار مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.


به‌گفته این مقام مسئول، معاملات ملکی معیار دیگری است که در شناسایی گروه‌های درآمدی خانوار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.


میدری افزود: فردی که زمین یا ملکی را خریداری می‌کند براساس متراژ زمین و قیمت معامله برای ما مشخص می‌شود که این معامله ملکی در چه سطحی است و ما به‌طور تخمینی بررسی می‌کنیم فردی که این ملک یا زمین را خریداری کرده باید ماهانه چه درآمدی داشته باشد تا بتواند این کار را انجام دهد؟ بنابراین این مسأله در امتیاز  و رتبه‌بندی خانوار تأثیر مستقیمی دارد و دهک آنها را مشخص خواهد کرد.


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما براساس درآمدهای رسمی افراد که در اختیار داریم مثل کارکنان دولت از طریق سیستم‌های مالیاتی، کارگران، بازنشستگان از طریق سازمان‌های بیمه‌ای در قالب روش آزمون وسع شناسایی گروه‌های درآمدی را انجام می‌دهیم.


وی افزود: تقریب آزمون وسع از دیگر روش‌هاست که براساس آن دارایی‌ها و درآمد خانواری که به صورت شفاف مشخص نیست محاسبه می‌شود به‌طور مثال یک پزشک فوق تخصص که درآمد او در جایی ثبت نشده است براساس استعلام کارشناسی میزان درآمد و دارایی او مشخص می‌شود و این ملاک ارزیابی و محاسبه قرار خواهد گرفت.


میدری اظهار داشت: شغل افراد در شناسایی و حذف یارانه‌ها از دیگر معیارهایی است که به آن استناد خواهد شد. مثلاً پزشکان، اعضای هیأت مدیره شرکت‌ها، وکلا، اصناف ممتاز مثل طلا و جواهرفروشان، عمده فروشان آهن‌آلات، نمایشگاه‌داران اتومبیل، صراف‌ها، مدیران بانک‌ها، اعضای هیأت مدیره مؤسسات مالی اعتباری خصوصی، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، پیمانکاران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، دارندگان کارت بازرگانی و تسهیلاتی که از پایگاه‌ها دریافت شده نیز از موارد دیگری هستند که مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.


میدری در پاسخ به این سؤال که بنا بر مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس یارانه 24 میلیون نفر حذف خواهد شد، گفت: بستگی به مصوبه مجلس دارد که چه تکلیفی را برای دولت درخصوص حذف یارانه افراد پردرآمد تعیین کند.

 

 اخبار  اقتصادی  - روزنامه ایران

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------