روند منفی بورس تشدید شد/ افزایش فشار فروش در خودرویی‌ها



 اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی, بورس

بورس اوراق بهادار تهران که در معاملات روز گذشته شروع ضعیفی را آغاز کرد، در معاملات امروز به روند منفی خود شدت داد و با کاهش قیمت و تقاضا در اکثر گروه‌های مطرح مواجه شد.

به گزارش ایسنا، بورس تهران بعد از شروع کم رمق و ضعیف خود در معاملات رو گذشته، امروز روند کاهشی را تشدید کرد و با افت قیمت و تقاضا مواجه شد.

به این ترتیب بورس تهران که در روزهای آخر سال1394 روزهای رویایی را تجربه کرده و بازدهی‌های چشمگیری نصیب همراهان خود کرده بود، در حال حاضر در فاز اصلاحی قرار گرفته و در حال استراحت است به طوری که به گفته ی کارشناسان اتفاق نگران کننده ای در بورس تهران رخ نداده و روند فعلی بورس کاملا طبیعی و منطقی است.

بر این اساس می توان گفت بورس تهران که در ماه های گذشته سودآوری آتی شرکتها را پس از اجرای برجام پیش خور کرده بود، اکنون در انتظار خبرهای جدید و همچنین انتشار گزارش های سه ماه شرکتها و برگزاری مجامع است تا با امید بیشتری بتواند به روند خود ادامه دهد.

بنابراین بررسی رفتار بازیگران بازار در روزهای آغازین سال 1395 نشان می دهد که بسیاری از خبرهای مثبت در خصوص آثار مثبت اجرای برجام و لغو تحریم ها ، عقد قراردادهای جدید خارجی و نیز رشد قیمت نفت پیش خور شده و بورس تهران اکنون به دنبال اثر واقعی خبرهای مثبت در شرکتهای مختلف است زیرا همانظور که مشاهده شد با وجود افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر، شرکتهای پتروشیمی و پالایشگاهی واکنش خاصی به این خبر از خود نشان ندادند و بورس تهران به روند محتاطانه خود ادامه داد.

با این حال در بازار امروز که با افزایش عرضه و افت قیمت همراه شد، شرکتهای خودرویی به عنوان لیدر بازار سرمایه که در سه ماه اخیر بازدهی های رویایی را کسب کردند، روند نزولی به خود گرفتند و با افت قیمت و صف های طولانی فروش مواجه شدند که این اتفاق منجر به منفی شدن جو کلی بازار سرمایه و ریزش سایر سهم ها شد به طوری که در معاملات امروز شاخص بورس افت 373 واحدی را تجربه کرد و در سطح 80 هزار و 280 واحد متوقف شد.

به این ترتیب در بازار امروز شرکتهای مخابرات، ایران خودرو، پالایشگاه بندرعباس، غدیر، هلدینگ خلیج فارس، بانک صادرات، پالایشگاه تبریز و ارتباطات سیار بیشترین تاثیر را در افت بورس گذاشتند و در مقابل شرکتهایی همچون کشتیرانی، صندوق بازنشستگی، پتروشیمی جم، فولاد مبارکه و تاپیکو تلاش کردند تا شاخص را به سمت مثبت شدن هدایت کنند.

علاوه بر این در بازار منفی امروز شرکتهایی همچون آتیه دماوند، تولید محور خودرو و سایپا آذین از تقاضای محدود خرید برخوردار شدند اما در طرف دیگر شرکتهای مطرح خودرویی همچون ایران خودرو، سرمایه گذاری سایپا و پار س خودرو با افزایش فشار فروش طرف عرضه را سنگین تر کردند.

این در حالی است که با وجود رفتن بورس به فاز استراحت همچنان فعالان بازار سرمایه با خوش بینی معاملات بازار را دنبال می کنند زیرا وضعیت بازار نشان می دهد که خروج نقدینگی شتابی نداشته و حجم و ارزش معاملات نیز در محدوده متعادلی قرار دارد به طوری که در معاملات امروز بیش از یک میلیارد و 455 میلیون سهم به ارزش 377 میلیارد تومان داد و ستد شد و ارزش بازار سرمایه نیز به سطح 346 هزار میلیارد تومان رسید.


 اخبار اقتصادی  -  ایسنا   

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------