آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

قیمت گذاری ارز در تالارهای مجازی!



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی , بازار ارز

 
 در چند سال اخیر بازار ارز همیشه خبر ساز بوده است. در نگاه اول این جمله بدیهی به نظر می رسد. هر روز خبر نوسان قیمت ارز در بازار ارز ایران بروز رسانی می شود. قیمت رسمی ارز در بازار صرافان بر روی تابلو ها نصب و قیمت ارز دولتی از سوی بانک مرکزی اعلام می گردد. اما این تمام ماجرا نیست.

 

بازار غیر رسمی ارز در تهران، حجم بسیار زیادی از دلار و انواع دیگر ارز را در دست دارد. بازاری که فعالان آن صرافی های رسمی تهران را مشتری های کوچک خود می دانند و از اصطلاح «خریداران ریز بازار» برای معرفی آنها استفاده می کنند. این شبکه به هم تنیده و نسبتا پیچیده شامل برخی از صرافان، دلالان ارز و تاجران می شود، شبکه ای که ادعا می کند تنها از طریق تلفن و در کمترین میزان حضور فیزیکی روزانه، بیشترین حجم ارز در ایران را جابجا می کند. اکنون اما به سیاق سابق نمی توان پویایی این بازار را در سبزه میدان و خیابان منوچهری و بازار افشار دید.

 

با وجود رشد همیشگی حجم معاملات ارزی در بازار غیر رسمی ارز ایران، نمیتوان مبادلات این معاملات را دید. در پیگیری این چرایی غریب، به حرف های تازه تری از سوی فعالان بازار غیر رسمی ارز رسیدم. بعد از فشارهای مراجع انتظامی در دولت دهم و دستگیری گسترده دلالان ارز، بازار ارز غیر رسمی به شکل مخفیانه تری به فعالیت خود ادامه می داد. با رونق گرفتن نرم افزارهای اجتماعی بر روی تلفن های همراه، ایده تشکیل بازار های مجازی ارز، و انتقال بازار غیر رسمی ارز به فضای مجازی راهی پیش روی دلالان این بازار گذاشت.


دلالان ارز که با وجود برخورد های شدید، امکان حضور در پاتوق های همیشگی خود را نداشتند، با تشکیل گروه های مجازی در فضای واتس اپ فعالیت خود را ادامه دادند. با عرضه تلگرام و فراگیر شدن این اپلیکیشن در جامعه بازار غیر رسمی ارز نیز دچار تحولی عمده شد. اعتماد تمام دلالان بازار ارز به این اپلیکیشن و عضویت در گروه های معاملات، لزوم حضور در پاتوق های همیشگی را تنها به سطح ایجاد اعتماد محدود کرد.

 

حضور دلالان در پاتوق ها به معنای حضور مداوم برای فعالیت سالم آنها در این بازار است. بیشتر معاملات در فضای مجازی انجام و در برخی از صرافی ها مبادله پول صورت می گیرد. یکی از دلالان با توضیح دو دسته بودند فعالیت ها در فضای مجازی افزود: عده ای از فعالان به صورت لحظه ای قیمت های ارز در کانال ها و گروه های قیمت گذاری قرار می دهند و عده ای دیگر در گروه های معاملات به خرید و فروش ارز می پردازند. تمامی اعضای گروه همدیگر را می شناسند و در سبزه میدان و بازار افشار از نزدیک یکدیگر را دیده اند.

 

مدیر گروه مسئولیت مدیریت معاملات را بر عهده دارد. سلامت معاملات هم توسط مدیر گروه پیگیری می شود و بابت مدیریتش پورسانت دریافت می کند. اگر شخص تازه واردی در گروه قصد معامله داشته باشد باید برای تضمین بیعانه ای معادل 10 میلیون تومان نزد یکی از صرافی های معتمد اعضا قرار دهد. این بیعانه شامل معاملات عمده نیز می شود، معاملاتی که بخاطر حجم بالای دلار مورد معامله، احتمال عدم تامین دلاری آن وجود دارد. هر چه رقم مورد معامله بالاتر رود، مبلغ تضمین هم به همان نسبت افزایش می یابد. در سبزه میدان حدود 200 دلال در حال فعالیت هستند و دو گروه معاملات مشخص دارند. قیمت ها هر روز از 11 صبح تا 11 شب در گروه ها قرار می گیرد و زمان معاملات از ساعت 18 تا 23 هر روز است.

 

تالاری مجازی با قوانین مشخص. حجم معاملات این تالار چند میلیون دلار در روز است. برخی از صرافی ها سهمیه 100هزار دلاری روزانه خود را از بانک دریافت و در این تالار مجازی می فروشند. تجار نیز با کمک دلالان مورد اعتماد خود می توانند حجم نامحدودی دلار بخرند. صراف ها نیز حجم بالای ارز مورد نیاز برای مشتریان خود از طریق این دلالان و تالار مجازی آنها تهیه می کنند. این دلال بازار ارز در پاسخ به چگونگی قیمت گذاری و تفاوت قیمت نسبت به صرافان گفت: برخی ازصرافان دلار دریافتی از بانک را به قیمت تالار ما می فروشند. این عمده فروشی دلار دریافتی به صورت روزانه ریسک قیمتی کمتر و سود آوری روزانه دارد.

 

صرافان می توانند دلار را در مغازه خود و به قیمت بالاتری بفروشند ولی در واقع کسی حجم بالای دلار را از صرافان نمی خرد و معاملات دلار در صرافی ها در سطح مبالغ پایین است. از سوی دیگر صرافان سهمیه روزانه خود را بدون دغدغه ضرر به دلالان می فروشند و در صورت نیاز با قیمت آنی تالار مجازی توانایی تهیه ارز تا مبالغ نا محدود را دارند. آنچه که از صحبت های دلالان بازار ارز بر می آید، تعطیلی غیررسمی صرافی های تهران است.

 

چه آن عده ای که به بازار دلالان پیوسته و بصورت غیر رسمی جزئی از زنجیره آنها شده اند و چه آن عده ای که دلار بانکی را تنها با نرخ رسمی و در صرافی های خود می فروشند. توان دلالان در اداره بازار آزاد ارز بر هیچ کسی پوشیده نیست. خودشان هم ابایی از ابراز این سخن ندارند. دلالان می دانند که قیمت گذاری ارز در بازار آزاد تنها توسط آنها صورت می گیرد. هم اکنون که نرخ دلار در بودجه رسمی کشور نیز مشخص شده است و امید چندانی به کاهش قیمت دلار به خاطر شرایط ویژه اقتصادی کشور وجود ندارد این قیمت گذاری ها با آرامش و سود دهی بیشتری صورت می گیرد. قیمت گذاری ارز یک کشور در بازاری که نیست ولی همه چیز را در دست دارد.

 

اخباراقتصادی  - ابتکار   

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------