آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

گزارش‌ها از افزایش بهای نفت در پی اخبار حمله به اهدافی در ایران

همزمان با انتشار گزارش‌ها از انفجار در اصفهان، شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده است که قیمت نفت ۴ درصد افزایش پیدا کرده است. به…

طرح یارانه 250 هزار تومانی سوء استفاده از مشکلات اقتصادی مردم است



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی , یارانه  ها

جعفری با پوپولیست خواندن طراحان یارانه 250 هزار تومانی گفت: افزایش رقم یارانه نهایتا منجر به تورم وحشتناک و افزایش غیر قابل کنترل حجم نقدینگی در کشور می‌شود.

هرمز جعفری کارشناس انرژی در گفت‌وگو با   ایلنا درباره طرح موضوعاتی همچون وعده پرداخت یارانه 250 هزار تومانی و مشکلاتی که در این مسیر گریبانگیر دولت و وزارت نفت خواهد شد، گفت: پرداخت یارانه از اساس طرح غلطی بود چرا که در علم اقتصاد چنین طرح‌هایی حتی اگر بخواهد اجرا شود در قالب پول نقد نیست چون بی شک تورم زاست کما اینکه در چند سال اخیر نیز این قضیه را تجربه کردیم.

وی افزود: اکنون خانوارها به ازای هر نفر 45 هزار تومانی که می‌گیرند تورمی را تجربه می کنند که باید  چند برابر را پس دهند یعنی در واقع به ضرر شهروندان است چون تورم ایجاد می‌کند.

جعفری تصریح کرد: بحث دیگر اینکه ما با توجه به کاهش قیمت نفت و اقتصاد تک محصولی وابسته به درآمدهای نفتی بعد از کاهش قیمت نفت کسری بودجه زیادی داشتیم به نحوی که دولت درخواست برداشت از صندوق توسعه ملی را داشته است.

وی اظهار داشت: تاکنون 30 درصد سهم صندوق توسعه نفتی از درآمدهای نفتی بود که این 30 درصد را به 20 درصد کاهش داده‌اند لذا می‌بینیم که دولت در پرداخت حق و حقوق کارمندان هم به خاطر کسری بودجه با مشکل مواجه است بنابراین به لحاظ تئوریکی و هم به لحاظ واقعیت‌های موجود این ایده اشتباه است و دولت قدرت پاسخگویی به چنین پرداخت‌هایی ندارد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: اینکه برخی به خاطر مباحث انتخاباتی و جناحی چنین موضوعاتی را طرح می‌کنند فقط دعوای سیاسی است که نه تنها به نفع منافع ملی نیست بلکه بیشتر رویکرد پوپولیستی است و این عده قبلا در قبال طرح چنین رویکردهایی به منافعی دست یافته بودند.

وی یادآور شد: وضعیت اقتصادی کشور این ظرفیت را ندارد که بخواهد به مردم چنین مبالغی را پرداخت کند زیرا با یک محاسبه سر انگشتی رقم بسیار کلانی است که نهایتا منجر به تورم وحشتناک و افزایش غیر قابل کنترل حجم نقدینگی در کشور می شود معضلی که اکنون نیز بحث کنترل آن یک موضوع جدی در اقتصاد کشور است.

جعفری گفت: مباحث مربوط به افزایش یارانه نقدی به لحاظ تئوریک و عمل واقعی نیستند و کسی نمی‌تواند از آن دفاع کند مگر گروه‌هایی که به جای منافع ملی، منافع گروهی و شخصی خودشان را دنبال می‌کنند و در پی اهداف انتخاباتی و جمع کردن آرا و سوء استفاده از نجابت و مشکلات اقتصادی مردم هستند.

وی تاکید کرد: این موضوعات نه تنها دولت بلکه وزارت نفت را که سنگینی پرداخت یارانه را به دوش می‌کشد دچار چالش‌های فراوانی می‌کند کما اینکه این وزارت خانه در حال حاضر نیز که یارانه 45 هزار تومان است با مشکلات عدیده‌ای رو به رو است.

 اخبار  اقتصادی  -  ایلنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------