آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

نخست وزیر ایتالیا: تهران و رم می‌توانند پیام ثبات را در منطقه منتشر كنند



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی,نخست وزیر ایتالیا

نخست وزیر ایتالیا با تاكید بر اینكه تهران و رم می‌توانند پیام ثبات را در همه منطقه منتشر كنند، گفت: بهترین راه برای تحكیم دوستی‌ها این است كه ارزش‌ها را به اشتراك بگذاریم.

به گزارش ایرنا، «ماتئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا امروز (چهارشنبه) در نشست تجاری دو كشور در اتاق ایران افزود: ما در ایران هستیم اما نه فقط برای بستن قراردادهای اقتصادی؛ فرصت‌های اقتصادی زیادی بین دو كشور وجود دارد و باید از این فرصت‌ها استفاده كنیم اما بیش از هر چیز یك احساس مشترك بین دو تمدن بزرگ ایران و رم وجود دارد.


نخست وزیر ایتالیا افزود: این باور عمیق در ایتالیا وجود دارد كه ایران می‌تواند نقشی بسیار مهمی نه تنها در منطقه بلكه در دنیایی كه با چالش‌های زیادی روبه‌روست، ایفا كند.


وی در ادامه به بحران های منطقه اشاره كرد و گفت: در سوریه و یمن یك بحران انسانی بزرگ به جا مانده است به طوری كه تعداد پناهندگان به ایتالیا، امسال 15 تا 20 برابر افزایش یافته‌است.


نخست وزیر ایتالیا افزود: وقتی گفته می‌شود 23 درصد از قربانیان یمن كودك و 15 درصد زنان هستند، به این نكته می‌رسیم كه یك فاجعه در این كشور رخ داده است.


رنتزی با تاكید بر اینكه ایران و ایتالیا می‌توانند پیام ثبات را در منطقه منتشر كنند، گفت: دو كشور همچنین می‌توانند به موضوعاتی بپردازند كه در مورد آن توافق ندارند؛ با این حال ما نقاط مشترك زیادی داریم كه یكی از آنها ایجاد صلح است.


وی ضمن ابراز خرسندی از اینكه نخستین نخست وزیر غربی هست كه بعد از اجرای برجام به ایران سفر كرده است، گفت: رابطه‌ها نباید فقط روی كاغذ بمانند و بهترین راه برای تحكیم دوستی‌ها این است كه ارزش‌ها را به اشتراك بگذاریم و با هم كار كنیم.


وی گفت‌: ما مانند قطارهای سریع‌السیر باید بدویم؛ مساله مالی مهم است و در مرحله بعدی این مذاكرات دو كشور، وزیر اقتصاد و دارایی ایتالیا همراه هیاتی اقتصادی به ایران خواهد آمد.


نخست وزیر ایتالیا ادامه داد: سه روز پیش مطلع شدم كه یك بانك غربی قراردادی با ایران منعقد كرده است و شعبه‌هایی در ایران و اروپا باز خواهد كرد.


وی با اشاره به حضور شركت‌هایی همچون ساچه و فعالان اقتصادی ایتالیا در ایران گفت: پروژه‌ها فقط روی كاغذ نیستند و باید اجرایی شوند.


رنتزی گفت: چرا ما به جاده ابریشم فكر نكنیم؛ واقعیت این است كه مسافران جاده ابریشم در گذشته به فارسی و لهجه‌های ایتالیایی با هم گفتمان داشتند.


وی با اشاره به زمینه‌ها و ظرفیت‌های همكاری دو كشور گفت: فعالان اقتصادی ایتالیا در بخش‌های نیرو، گاز، نفت، فولاد، بهداشت و زیرساخت‌های تكنولوژیكی در هیات ایتالیایی وجود دارند و نباید مراودات در این زمینه‌ها نادیده گرفته شود.


وی گفت: ایتالیا نخستین كشوری است كه بعد از تحریم‌ها به ایران آمده است چون بر این باوریم كه رابطه ما، رابطه‌ای دوستانه است؛ ایران و ایتالیا فرصت‌های بزرگی برای همكاری دارند.


نخست وزیر ایتالیا ادامه داد: هر دو كشور گذشته و تاریخ زیبایی دارند اما این تاریخ نباید تنها در سطح یادبود و خاطره بماند.


وی گفت: با اجرای 30 تفاهمنامه‌ای كه در رم به امضا رسید و چند تفاهمنامه‌ای كه دیروز امضا شد و همچنین 12 تفاهمنامه‌ای كه امروز امضا می‌شود، فرصت‌های خوبی برای اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد.


** اروپا مصمم به گسترش روابط با ایران است
محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت كشورمان نیز در این نشست گفت: رئیس موسسه ساچه قول داده است كه پوشش‌های لازم برای كارهای اجرایی و سرمایه‌گذاری‌های مشترك را در نظر بگیرد.


وی یاددآورشد: رئیس موسسه ساچه دو بار در گذشته و امروز سومین بار است كه به ایران سفر كرده است.


نعمت زاده افزود: پیش از نهایی‌شدن مذاكرات برجام، ما روابط خود را در جهت عادی‌سازی روابط شروع كردیم.


وی ادامه داد: در سفر تاریخی رئیس‌جمهوری ایران به ایتالیا، سنگ بنای همكاری بنا نهاده شد و 30 قرارداد به امضا رسید كه هشت مورد اجرایی شده است.


وی، از فعالان اقتصادی دو طرف برای پیگیری و گسترش روابط اقتصادی دوجانبه تشكر كرد و گفت: وظیفه ما این است كه راه را برای فعالان اقتصادی هموار كنیم.


وزیر صنعت افزود: همكاری شركت‌ها و بانك‌های ایتالیا با كشورمان نشان داده است كه كشورهای اروپایی مصمم به گسترش روابط با ایران هستند و ما نیز هر كمكی بتوانیم انجام می‌دهیم.


به گزارش ایرنا، دیروز(سه شنبه) در نخستین روز سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران، هفت سند همكاری در زمینه های مختلف از جمله همكاری در زمینه گردشگری و فعالیت های فرهنگی، تفاهم نامه همكاری صنعتی بین وزارت نیروی ایران و وزارت توسعه اقتصادی ایتالیا و همچنین چارچوب همكاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران و راه آهن دولتی ایتالیا امضا شد.
یادداشت تفاهم همكاری بین شركت انل و شركت ملی صادرات گاز ایران، یادداشت تفاهم همكاری بین شركت فرودگاه های ایران و شركت فرودگاه های میلان ایتالیا، یادداشت تفاهم همكاری بین شركت كارگاز سیستم ایران و شركت دانیلی ایتالیا در زمینه تولید انواع مفتول، میلگرد و تسمه مورد نیاز صنایع خودرو از دیگر اسنادی بود كه روز گذشته بین طرفین مبادله شد.

 

 اخبار اقتصادی -  ایرنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------