جهانگیری: اولویت اول ایران نظام اقتصاد است



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی, جهانگیری

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه در مقاطعی بر سر اولویت‌های کشور بحث و جدال زیادی وجود داشت یادآور شد: خیلی زحمت می‌برد تا جا بیاندازیم که اقتصاد اولویت اصلی کشور است اما به حمدالله امروز هم بین سیاست‌گذاران نظام از صدر تا ذیل، هم در جامعه مدنی و میان عامه مردم پذیرفته شده که اولویت اول ایران اقتصاد است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که فرماندهی اقتصاد مقاومتی دست دولت و معاون اول رئیس جمهور باشد.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری طی سخنانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه ایران پلاست، اظهار کرد: عده‌ای دولت را متهم می‌کنند که در زمینه اقتصاد مقاومتی کاری انجام نشده چون احساس می‌کنند راه رسیدن به آن چیز دیگری است یا در ذهنشان راه دیگری در نظر دارند اما این توسط مقام معظم رهبری حل شده و ایشان فرموده‌اند که فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دست دولت و معاون اول رئیس جمهور باشد.

وی ادامه داد: ایشان آنجایی که باید حرف آخر زده شود را مشخص کردند و فرمودند الان در دستگاه‌های مختلف کارهایی می‌شود که منطبق با اقتصاد مقاومتی یا خنثی و یا متضاد با آن است. در جایی که منطبق است باید حمایت کنید آنجایی که خنثی است را به سمت اقتصاد مقاومتی بکشانید و آنجا که متضاد است را متوقف کنید.

جهانگیری با بیان اینکه مکرر گفته شده که مهمترین چالش‌های پیش روی انسان، رفع بیکاری، ایجاد رفاه، توسعه و اقتدار اقتصادی ایران است، افزود: به حمدالله ایران در منطقه ناامن و ناآرامی که در اطراف ماست کانون ثبات و نقطه آرام منطقه به حساب می‌آید و در کنار جاذبه‌های طبیعی، نیروی انسانی، بازار و موقعیت استراتژیکی که دارد اگر بتواند بر چالش‌های پیش روی خود غلبه کند می‌تواند و باید به یکی از کانون‌های مهم توسعه تبدیل شود و اقتصاد دنیا حتما می‌تواند از شرایط ایران برای کارهای مهم و سرمایه‌گذاری‌های اساسی استفاده کند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه در مقاطعی بر سر اولویت‌های کشور بحث و جدال زیادی وجود داشت یادآور شد: خیلی زحمت می‌برد تا جا بیاندازیم که اقتصاد اولویت اصلی کشور است اما به حمدالله امروز هم بین سیاست‌گذاران نظام از صدر تا ذیل، هم در جامعه مدنی و میان عامه مردم پذیرفته شده که اولویت اول ایران اقتصاد است. مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی ابتدایی خود و هم‌چنین در دیدار با اعضای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فرمودند که چون بحث‌های امنیتی هم می‌تواند پایه اقتصادی داشته باشد اقتصاد اولویت اول کشور است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در مقطع فعلی برای این اولویت راهبرد مشترکی به نام اقتصاد مقاومتی داریم که مجموعه سیاست‌های آن را همه قبول دارند و هیچ کس در کشور نیست که بگوید بندی از اقتصاد مقاومتی را قبول ندارم. ما امروز به راهبرد مشترکی دست پیدا کرده‌ایم که البته ممکن است در عمل و اقدام جهت‌گیری‌های مختلفی داشته باشیم.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در ادامه به ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطر نشان کرد: اتکا به تمام ظرفیت‌های داخلی کشور و محوریت دادن به آن‌ها یعنی ظرفیت‌های اقتصادی، انسانی،‌ اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای توسعه اقتصاد کشور از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است. ویژگی دیگر این است که اقتصاد باید برونگرا و با اقتصاد جهانی در تعامل باشد. یعنی فناوری بگیرد منابع مالی تامین کند و صادرات داشته باشد و کسانی می‌گویند اقتصاد مقاومتی عملی نمی‌شود برداشت دیگری دارند و ملتفت نیستند.

وی ادامه داد:‌ اقتصاد ایران که تولید ناخالص داخلی بیش از 1200 میلیارد دلار دارد جز بیست اقتصاد اول دنیا است. به طور مثال سند پتروشیمی در سال 94، 10 میلیارد دلار صادرات داشته که حتما در سال 95 بیشتر می‌شود. پس دوستان ما تحت تاثیر برخی حرف ها قرار نگیرند و فکر نکنند اقتصاد مقاومتی برای انزوا و محدود کردن اقتصاد است، بلکه اقتصاد مقاومتی برای توسعه اقتصاد و تعامل اقتصاد با دنیا و جذب منابع خارجی است.

جهانگیری با بیان اینکه پتروشیمی نماد واقعی از اقتصاد مقاومتی ایران است افزود: ما باید پنج رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی یعنی درون زایی،‌ برونگرایی، دانش‌بنیان بودن، عدالت بنیان بودن و مردم بنیان بودن را با هم در پتروشیمی اجرا کنیم و باید سرمایه گذاران خارجی را برای مشارکت در صنایع بالادستی یا پایین درستی ترغیب نماییم. وزارت نفت نیز باید سیاست‌های شفافی درباره قیمت‌ها و تامین خوراک صنایع در پیش بگیرند.

وی ادامه داد: باید از صنعت پتروشیمی برای کمک به صنایع پایین دستی که هم ایجاد اشتغال و هم ایجاد ارزش افزوده می‌کند استفاده کنیم که البته این سیاست‌ها در دستور وزارت نفت و وزارت صنعت هستند. ضمن اینکه همه بنگاه ها باید در یک چارچوب اقتصادی تعریف شوند و باید ببنیم چه سیاستی باید وضع شود که منجر به توسعه صنایع پایین دستی و پتروشیمی گردد.

معاون اول رئیس جمهور در پایان اظهار کرد: امیدوارم در برنامه ششم توسعه بتوانیم حجم قابل توجهی از منابع را به سمت پتروشیمی بیاوریم. طبق اقدامات صورت گرفته حدود 75 میلیارد دلار در بخش پتروشیمی طرح‌های در دست اجرا و جدید وجود دارد و ان شاء‌الله پتروشیمی در آینده از نظر حجم صادرات و تولید به نقطه‌ای برسد که بخش زیادی ازنیازهای خود و جهان را تامین کنیم.

 

اخبار اقتصادی  -  ایسنا  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------