ذخیره دارایی‌های ارزی ایران در بانک‌های بزرگ دنیا



 اخباراقتصادی  ,خبرهای اقتصادی , بانک مرکزی

برجام بسیاری از اجبارهایی که درروابط اقتصادی با دیگرکشورها وجود داشت را ازبین برده است. دردوره تحریم‌ها ایران مجبور بود با شرایط بسیار ویژه و درواقع راضی کردن شرکای تحریمی خود، روابط تجاری و اقتصادی خود را با آنها به پیش برد.

یکی ازاین اجبارها تجمیع پول نفت ایران درحساب کشورهایی مانند هند و چین بود که ایران مجبور بود برای دستیابی به بخشی از این دارایی‌ها به صورت تهاتری کالا وارد کند و آن بخشی که امکان پرداخت نقدی داشت را با پول ملی این کشورها بپذیرد.

 

برهمین اساس دولت قبل روپیه هند را به جای ارزهای معتبر جهانی درمبادلات نفتی با هند جای داد. علاوه براین به دلیل تشدید محدودیت‌های تحریم، ایران درسال 2013 میلادی به هندی‌ها پیشنهاد داد تا نفت خریداری شده آنها را با نفتکش‌های ایرانی به صورت رایگان حمل و تحویل پالایشگاه‌های هندی بدهد. اما اکنون با اجرایی شدن برجام و رفع بسیاری از محدودیت‌هایی که برای ایران و مشتریان نفتی آن وجود داشت، رویه کشورمان دراین زمینه تغییر کرده است.

 
درشرایط کنونی پول ملی بسیاری از کشورها به دلیل مشکلات اقتصادی دچار نوسان و نزول می‌شود و درصورتی که دارایی‌های ایران با این نوع ارزها ذخیره شده باشد باعث کاهش ارزش دارایی‌ها و نااطمینانی در نگهداشت آن می‌شود.

پول نفت را فقط با یورو می‌گیریم
دراین باره مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: پس از حل مشکلات تحریم درحال حاضر ایران پول نفت صادراتی خود به خریداران را درقالب یورو دریافت می‌کند. حسین یعقوبی افزود: دردوران تحریم ذخیره دارایی‌های نفتی ایران درکشورهایی مانند هند، چین و کره جنوبی یک اجبار بود ولی اکنون این روند تغییر کرده است. این مقام مسئول دربانک مرکزی توضیح داد: درسال‌های گذشته دریافت پول نفت با روپیه دردستورکار دولت قرارداشت، ولی دردوره پساتحریم، اصرار ایران بردریافت پول نفت با یورو است.

وی با اشاره به اینکه دریافت پول نفت با ارزهای محلی مانند روپیه هیچ مزیتی برای ایران ندارد، اظهارکرد: درشرایط کنونی پول ملی بسیاری از کشورها به دلیل مشکلات اقتصادی دچار نوسان و نزول می‌شود و درصورتی که دارایی‌های ایران با این نوع ارزها ذخیره شده باشد باعث کاهش ارزش دارایی‌ها و نااطمینانی در نگهداشت آن می‌شود.


مدیر بین‌الملل بانک مرکزی ادامه داد: برهمین اساس پس از لغو تحریم‌ها بتدریج شاهد جابه‌جایی ذخایر ارزی ایران از کشورهای آسیایی به اروپا خواهیم بود. به گفته وی به طور قطع درآینده نزدیک دارایی‌های نفتی و ارزی ایران به بانک‌های معتبر اروپایی منتقل می‌شود که این انتقال کاهش ریسک ذخیره دارایی‌ها را به دنبال خواهد داشت. یعقوبی همچنین تأکید کرد: براساس دستورالعمل بانک مرکزی، این بانک تنها به ذخیره دارایی‌های ارزی کشور نزد بانک‌های بزرگ و معتبردنیا مجاز است و برهمین اساس این انتقال صورت خواهد گرفت.
حمل رایگان نفت ایران به هند متوقف شد
از سوی دیگردرحالی که ایران در نوامبر 2013 به دنبال ممانعت خطوط کشتیرانی برای انتقال نفت خام ایران به دلیل تحریم‌ به پالایشگاه‌های هندی حمل و نقل رایگان محموله‌های نفتی را پیشنهاد داد. و از کشتی‌های خود برای ارسال محموله استفاده کرد، چند رسانه هندی از پایان حمل رایگان نفت به هند خبرداده‌اند. براساس گزارش روزنامه تلگراف چاپ کلکته یک مقام ارشد نفتی هند در این باره گفت: «شرکت ملی نفت ایران به شرکت‌های هندی اعلام کرده است که دیگر محموله‌های نفتی را رایگان حمل نخواهد کرد اما به حمل محموله‌های نفتی با تانکرهای خود با تعرفه‌های تخفیفی ادامه خواهد داد.» به نوشته این گزارش، پس از لغو تحریم‌ها، ایران سیستم 3 ساله پرداخت نیمی از دیون نفتی هند به روپیه را فسخ کرد.

 

 اخبار اقتصادی  - ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------