آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خرید حلقه طلا برای عروس و دامادها آرزو شد / یک‌جفت حلقه ساده ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

قیمت طلا از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرده تا خرید نیم‌ست ۱.۸ گرمی طلا نزدیک ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد. به…

موگرینی تایید کرد؛ حمایت اتحادیه اروپا از روابط بانکی نزدیک‌تر با ایران



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, موگرینی

 فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفیر اخیرش به تهران قول داد این بلوک برای همکاری بانک‌های منطقه‌ای بزرگ با ایران هر آنچه در توان دارد انجام دهد تا تنش میان ایران و واشنگتن بر سر تحریمهای آمریکایی را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از وال استریت ژورنال، فدریکا موگرینی روز شنبه در راس بزرگترین هیات از مقامات اتحادیه اروپا به تهران سفر کرد. دو طرف در راستای اقدام برای گسترش روابط دو جانبه که به دلیل سالها تحریم علیه برنامه هسته‌ای محدود شده بودند، پروژه‌های مشترکی از بخش انرژی گرفته تا مهاجرت و کارهای تحقیقاتی مشترک را اعلام کردند.

خانم موگرینی که ریاست مذاکرات هسته‌ای با ایران را برعهده داشت، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران اظهار کرد اتحادیه اروپا تلاش می‌کند به بانکهای اروپایی بزرگ برای آغاز مجدد فعالیت در ایران اطمینان دهد.

وی در جمع گروهی از خبرنگاران گفت: پیام اصلی که من حامل آن هستم این حقیقت است که اروپایی‌ها به اندازه ایرانی‌ها در حل این مسئله منافع دارند. موگرینی گفت: ما به عنوان نخستین شریک تجاری ایران برای بازگشت به این کشور منافع اقتصادی داریم و برای این منظور باید بانک‌ها هم در ایران حضور پیدا کنند.

توافق هسته‌ای که در ماه ژوییه سال گذشته امضا شد، در اواسط ژانویه امسال اجرایی شد با این همه با وجود منافع تجاری گسترده در اروپا و فراتر از آن، غیبت بانک‌های غربی بزرگ برای تضمین توافقات و ایجاد ارتباطات مالی گسترده، مانع اجرای پروژه‌ها شده است.

مقامات اروپایی از این واهمه دارند که مشکل مذکور باعث ایجاد بی‌اعتمادی به توافق هسته‌ای شود و ممکن است ایران از اجرای توافق سرباز بزند. چنین احتمالی عدم رغبت بانک‌ها و شرکت‌های غربی برای ورود به ایران را شدیدتر کرده است.

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران روز جمعه در اظهاراتی در واشنگتن هشدار داد شکست توافق هسته‌ای برای همراه آوردن رونق اقتصادی در ایران، ممکن است توافقنامه را به خطر بیاندازد.

به گفته مقامات اروپایی و ایرانی، تماسهای فزاینده‌ای میان بانک‌های ایرانی و اروپایی کوچک و متوسط وجود دارد اما بسیاری از موسسات بزرگتر به دلیل ادامه تحریمهای آمریکا و جریمه‌های سنگینی که بانک‌های اروپایی در سالهای اخیر بابت نقض تحریمهای آمریکا پرداخت کرده‌اند، محتاط مانده‌اند.

تحت تحریمهای مربوط به نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم، وزارت خزانه داری آمریکا استفاده از سیستم مالی و دلار آمریکا را برای ایران ممنوع کرده است. بانک‌های اروپایی اگر با اشخاص و نهادهای تحت تحریم همکاری کنند، ممکن است با ممنوعیت استفاده از بازار دلار آمریکا روبرو شوند.

آقای ظریف هم در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: آمریکا و اروپایی‌ها برای اطمینان از آمادگی مجدد بانکهای اروپایی در فاصله شش ماه از زمان امضای توافق تا اجرایی شدن آن باید کار می‌کردند.

وی در ادامه افزود: آنچه که از آمریکا می‌خواهیم عدم مداخله و تضمین عدم جریمه بانکهای بین المللی برای فعالیت در ایران است. با اینهمه وی این اظهارات که کندی احیای روابط مالی توافق هسته ای معروف به برجام را به خطر می اندازد را رد کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد وی دولت اوباما را برای پایان دادن به این بن بست تحت فشار قرار داده است و با جان کری، وزیر خارجه آمریکا در نشست اخیر گروه 7 در هیروشیما این مسئله را مطرح کرده و همچنین در حاشیه نشست امنیت هسته ای در واشنگتن این مسئله را با یک مقام ارشد آمریکایی در میان گذاشته است.

به گفته مقامات آمریکایی، دولت اوباما در هفته‌های اخیر در راه بررسی راه‌هایی برای تسهیل تجارت ایران بوده و این مسئله شامل یافتن راه‌هایی بوده تا به ایران اجازه دهد بدون دسترسی مستقیم به سیستم مالی آمریکا، تجاری دلاری را انجام دهد. امکان بازگرداندن ده‌ها میلیارد دلار درآمد نفتی به ایران بدون امکان دسترسی به دلار محدود شده است.

با این همه خانم موگرینی خاطرنشان کرد ایران باید در داخل هم تغییراتی صورت دهد تا بانکهای غربی بیشتری برای ورود به این کشور ترغیب شوند که شامل بهبود فضای مالی و تجاری و بهبود چارچوب سیاسی برای سرمایه گذاران خارجی است.


  اخباراقتصادی  -  ایسنا 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------