آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

بازیافت ۴۰ میلیون دلار طلا از گوشی‌های آیفون در یک سال



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی,شرکت اپل

شرکت اپل سال گذشته مقادیری طلا به ارزش ۴۰ میلیون دلار را از بازیافت محصولات خود به دست آمده‌است و اکنون با آغاز برنامه‌ای زیست‌محیطی تصمیم دارد روبات‌هایی را برای بازیافت آی‌فون‌ها به کار گیرد.

 به گزارش همشهری آنلاین ؛ براساس گزارش فاكس‌نيوز، اپل در آخرين گزارش مسئوليت‌پذيري زيست‌محيطي سالانه‌اش كه هفته گذشته منتشر شد، اعلام كرد در عمليات بازيافت در سال 2015 نزديك به هزار كيلوگرم طلا به ارزش 39.6 ميليون دلار از محصولاتش استخراج كرده‌است.

شركت اپل در برنامه‌ ابتكاري نام Take-Back با هدف بازيافت محصولات خود توانست 28.5 ميليون كيلوگرم از مواد مختلفي كه در ساخت محصولاتش استفاده مي‌كند را جمع‌آوري كند. اين مواد شامل 104 ميليون كيلوگرم فولاد و 5.8 ميليون كيلوگرم پلاستيك بوده‌است. ديگر مواد بازيافت شده شيشه،‌آلومينيوم، مس، كوبالت، نيكل، سرب، زينك،‌قلع و نقره بوده‌اند.

مس و طلا در فناوري دوربين گوشي‌هاي آي‌فون كارايي دارند، و كوبالت و ليتيوم در باتري‌ها استفاده مي‌شوند. نقره نيز در مادربرد‌هاي گوشي‌ها مصرف دارند.

اپل سال گذشته تعدادي از برنامه‌هاي بازيافت توسط كاربران را در طرح ابتكاري نوسازي خود گنجاند،‌براساس اين برنامه كاربران مي‌توانند تجهيزات قديمي خود را به اپل بازگردانند و متناسب با نوع دستگاه اعتبار خريد به كاربران داده مي‌شود.

اپل براي بهبود تلاش‌هاي بازيافت خود از فناوري‌هاي پيچيده‌اي استفاده مي‌كند. به گفته اين شركت فناوري‌هاي بازيافت رايج تنها قادر به بازيافت برخي از مواد هستندكه معمولا افت كيفيت را به‌دنبال دارند. از اين رو اپل از مجموعه‌اي از روبات‌ها به نام LIAM استفاده مي‌كند كه سالانه 1.2 ميليون گوشي را تجزيه مي‌كنند و مواد ارزشمند را جدا كرده و نياز به استخراج اين مواد از زمين را كاهش مي‌دهند.

اين روبات‌ها در كاليفرنيا و هلند مورد استفاده قرار گرفته‌اند و اپل اميدوار است استفاده از اين تكنيك بتواند الهام‌بخش ديگر شركت‌هاي فعال در صنعت فناوري باشد. به گفته اپل اين روبات‌ها به حفظ منابع طبيعي كمك مي‌كنند. از تنگستن به دست آمده از سيستم هشدار آي‌فون‌ها مي‌توان در ساخت دستگاه‌هاي برش پيشرفته استفاده كرد و از نقره موجود در اين گوشي‌ها مي‌توان در ساخت صفحه‌هاي خورشيدي استفاده كرد. هدف نهايي اپل ايجاد فناوري‌هايي است كه با كمك آنها بتواند از مواد بازيافت‌شده در توليد محصولات جديدش استفاده كند.

 اخبار اقتصادی  - همشهری آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------