تعامل سازنده و مثبت دولت و مجلس در تصویب بودجه سال 95 كل كشور



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی,لایحه بودجه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی روز گذشته - سه شنبه - رسیدگی به لایحه بودجه سال 95 كل كشور را به اتمام رساندند كه از منظر دست اندركاران دو قوه مجریه و مقننه ، تعامل مجلس و دولت در بررسی این لایحه در 11 جلسه و هشت روز بسیار سازنده و مثبت بود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری لوایح بودجه سال 1395كل كشور و برنامه ششم توسعه را 27 دی ماه تقدیم مجلس شورای اسلامی كرد.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی اسفندماه پیشنهادهای خود را درمورد این لایحه به كمیسیون های تخصصی مجلس ارائه كردند و سپس بررسی لایحه بودجه سال 95 كل كشور در كمیسیون های تخصصی مجلس و كمیسیون تلفیق آغاز شد.


رسیدگی به لایحه بودجه سال 1395 در روزهای پایانی اسفند در كمیسیون تلفیق پایان یافت و پس از پایان بررسی در این كمیسیون ، لایحه بودجه سال جاری به جلسه علنی مجلس ارجاع شد.


نمایندگان در جلسه علنی یكشنبه - 22 فروردین - مجلس شورای اسلامی رسیدگی به كلیات لایحه بودجه سال 95 كل كشور را آغاز كردند و آن را با 135 رای موافق، 37 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در جلسه تصویب كردند، در این جلسه 10 نماینده به عنوان مخالف و 10 نماینده به عنوان موافق كلیات لایحه بودجه سال 95 كل كشور سخنرانی كردند.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی جزییات لایحه بودجه سال 95 كل كشور را از عصر یكشنبه 22 فروردین ماه آغاز كردند و بررسی لایحه بودجه سال 95 كل كشور در دو نوبت صبح و عصر در مجلس ادامه یافت.


بررسی لایحه بودجه سال 95 كل كشور هشت روز و 11 جلسه به طول انجامید و در طول این مدت اعضای كمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز جلسات خود را برای بررسی موارد ارجاع شده برگزار می كردند.


حقوقدانان شورای نگهبان در این 11 جلسه در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند و مصوبات نمایندگان را مورد رسیدگی قرار می دادند.


محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزیران اقتصادی در هنگام بررسی لایحه بودجه سال 95 كل كشور به عنوان نماینده دولت در مجلس حضور می یافت و به دفاع از موارد می پرداخت.


نمایندگان روز گذشته با 152 رای موافق، 24 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر ماده واحده لایحه بودجه سال 95 كل كشور را به تصویب رساندند.


بودجه سال جاری از حیث منابع بالغ بر 9 میلیون و 785 هزار و 529 میلیارد و 974 میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر 9 میلیون و 785 هزار و 529 میلیارد و 974 میلیون ریال است.


با تصویب نمایندگان مجلس، بودجه سال 95 كل كشور از حیث منابع بالغ بر 9 میلیون و 785 هزار و 529 میلیارد و 974 میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر 9 میلیون و 785 هزار و 529 میلیارد و 974 میلیون ریال به شرح زیر است:


الف- منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه ها و تملك دارایی های سرمایه ای و مالی بالغ بر سه میلیون و 354 هزار و 895 میلیارد و 145 میلیون ریال شامل:
1- منابع عمومی بالغ بر دو میلیون و 943هزار و 937 میلیارد و 199 میلیون ریال
2 - درآمدهای اختصاصی وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی بالغ بر 410 هزار و 957 میلیارد و 946 میلیون ریال


ب- بودجه شركت های دولتی، بانك ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر 6 میلیون و 628 هزار و 171 میلیارد و 863میلیون ریال و از حیث هزینه ها و سایر پرداخت ها بالغ بر 6 میلیون و 628 هزار و 171میلیارد و 863 میلیون ریال است.
تعامل مجلس شورای اسلامی و دولت در بررسی لایحه بودجه سال 95 كل كشور را می توان به نسبت تصویب لوایح بودجه سال های قبلی مثبت تر ارزیابی كرد زیرا نمایندگان توانستند در مدت زمان كمتری و با تعامل بیشتری با دولت بودجه را به سرانجام برسانند، هر چند در برخی از موارد اختلاف نظرهایی بین مجلس و دولت وجود داشت و طرفین به خوبی توانستند در این موضوعات به راه حل مناسب دست یابند و بودجه را تصویب كنند.


جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت همكاری دولت و مجلس در بررسی لایحه بودجه سال 95 كل كشور را مثبت و سازنده ارزیابی و تاكید كردند كه مجلس در كنار دولت توانست در زمانی كمی لایحه بودجه سال 95 كل كشور را تصویب كند.


گفت وگوی این نمایندگان مجلس و دولت با خبرنگار پارلمانی ایرنا را در ادامه می خوانید:

**مجلس همكاری خوبی را با دولت در بررسی بودجه 95 داشته است
علیرضا صالح معاون امور مجلس، استان ها و پشتیبانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: مجلس همكاری خوبی را با دولت در بررسی لایحه بودجه سال 95 كل كشور داشت.
وی افزود: آیین نامه جدید مجلس كمك زیادی برای پیشبرد كار می كند و باعث بررسی بهتر بودجه سال 95 كل كشور شد.
وی همچنین درمورد بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس اظهار امیدواری كرد روند بررسی این لایحه نیز به خوبی جلو رود.

**هماهنگی دولت و مجلس در تصویب بودجه مناسب بود
موید حسینی صدر نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی نیز با تاكید بر این كه دولت و مجلس تعامل خوبی در بررسی بودجه سال 95 كل كشور داشتند گفت: البته در دو موضوع یارانه و قیمت بنزین اختلاف نظرهایی وجود داشت ولی در كل رویكرد مجلس را در تعامل با دولت مثبت ارزیابی می كنم.


وی تاكید كرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فراغت فكر تصمیم گرفتند و بودجه را به تصویب رساندند، شاید در بررسی این لایحه نمایندگان، برخی ملاحظات را كنار گذاشتند و با استقلال رای بیشتری تصمیم گرفتند.
نماینده مردم خوی در مجلس همچنین در ارزیابی خود از لایحه بودجه گفت: در كل لایحه خوبی از سوی دولت آمده بود، نمایندگان هم پیشنهادهای خوبی داشتند و با هماهنگی كه با نمایندگان دولت در كمیسیون های های تخصصی و تلفیق داشتند بودجه خوبی تصویب شد.

**لایحه بودجه سال 95 كل كشور حاصل تعاملات دولت و مجلس بود
همچنین علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس با تاكید بر این كه بودجه به جهت این كه سقف جابه جایی زیادی ندارد و تا 95 درصد به صورت اتوماتیك تعامل با دولت ها وجود دارد، اظهارداشت: البته در این لایحه، تعداد كمی از پیشنهادهای نمایندگان تصویب شد.


وی تاكید كرد: لایحه بودجه سال 95 كل كشور، تعاملات كمتر مورد تعارض واقع شد و در نهایت این بودجه حاصل تعاملات دولت و مجلس بود، البته اختلافاتی در موضوع هدفمندی یارانه ها وجود داشت.

**تعامل مجلس و دولت باعث شد بودجه در زمان كمتری تصویب شود
محمدرضا تابش نماینده مردم اردكان در مجلس با تاكید بر این كه تعامل مجلس و دولت در لایحه بودجه سال 95 كل كشور مثبت بود، گفت: در بررسی لایحه بودجه و لایحه برنامه دولت و مجلس تعامل خوبی داشتند.


وی افزود: البته شرایط كشور شرایطی نیست كه بتوانیم خیلی تحولات اساسی در بودجه و برنامه ایجاد كنیم، شرایط خاص كشور و محدودیت اقتصادی باعث شده نتوانیم مانور زیادی داشته باشیم.


نماینده مردم اردكان در مجلس خاطرنشان كرد: از سوی دیگر در سال آخر مجلس قرار داریم و دیگر مانند سال اول نیست كه نمایندگان با سیل تقاضاهای مردم مواجه باشند، از سوی دیگر دو سوم نمایندگان برای مجلس بعد رای نیاورده اند از این رو زیاد به دنبال رتق و فتق حوزه انتخابیه نیستند از این رو به بودجه كلان تر و ملی تر نگاه شد.


تابش تاكید كرد: تعامل مجلس و دولت باعث شد بودجه در زمان كمتری تصویب شود.


 اخباراقتصادی  -  ایرنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------