جهانگیری: شاه‌بیت اصلی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی,معاون اول رئیس‌جمهور

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه شاه‌بیت اصلی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است، گفت: پنج رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی، درون‌زایی، برون‌نگری، دانش‌بنیان بودن، مردمی بودن و عدالت‌محور بودن است.

به گزارش  ایسنا ، اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران با بیان اینکه در جهت‌گیری اقتصادی ما باید دانش و فناوری حرف اصلی را بزند، اظهار کرد: اینکه می‌گوییم اقتصاد باید از اتکا به نفس خارج شود نیازمند آن است که حتما به پایه‌ای دیگر متکی باشد و در شرایط فعلی اقتصاد ما باید به فکر و اندیشه جوانان تحصیلکرده اتکا کند.

وی با اشاره به حضور حجم نیروی انسانی متفکر، تحصیلکرده جوان و متفکر در کشورمان گفت: این حجم از نیروی انسانی جوان می‌تواند خلاق اقتصاد دانش‌بنیان به معنای واقعی باشد پس باید رویکردهای دقیقی برای دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان اتخاذ کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به برگزاری جلسه‌ای به عنوان نفت دانش‌بنیان اظهار کرد: با دانشگاه‌های معتبر کشور قراردادهایی بسته شده و بیش از 1000 میلیارد تومان قرار است در اختیار دانشگاه‌ها قرار بگیرد تا دانش مورد نیاز تولید شده و نفت متکی به دانش داخلی شود؛ چراکه نفت از منابع غنی کشور ما و برنامه ما این است که بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه در تمام رشته‌های صنعتی نیازمند فناوری جدید هستیم، تصریح کرد: اقتصاد دانش‌بنیان به این معناست که صنعت، کشاورزی و نفت ما دانش‌بنیان باشد و اداره کشور نیز براساس دانش مدیریت شود که زیرساخت اصلی این اتفاق دانشگاه‌هاست و در این راستا دانشگاه‌ها باید خود را مجهز کنند تا به دیگران سرویس دهند.

جهانگیری با بیان اینکه دانشگاه‌ها در تولید دانش در داخل کشور نقش کلیدی دارند، گفت: اولین رسالت ما تجهیز دانشگاه‌هاست و دولت باید کمک کند دانشگاه‌های کشور به تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاهی مجهز شوند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما باید به تولیدات داخلی ایران افتخار کنیم و شرایطی ایجاد کنیم تا هر ایرانی برای استفاده از محصول داخلی احساس افتخار کند، افزود: متاسفانه نتوانستیم این فرهنگ را در ایران به وجود آوریم که مصرف تولید ایرانی باید یک فرهنگ شود.

جهانگیری تاکید کرد: موضوع مصرف کالای تولید داخلی باید تبدیل به فرهنگ عمومی شود و در این راستا همه رسانه‌ها و شخصیت‌های بانفوذ در جامعه وظیفه دارند.

وی همچنین با اشاره به اینکه نیازمند رشد اقتصادی بالای پنج تا شش طی چندین سال آینده در کشور هستیم، تصریح کرد: نیازمند رشد اقتصادی هستیم تا برای نیروی انسانی در کشور کار ایجاد کنیم و رفاه مردم را افزایش دهیم.

جهانگیری با اشاره به ضرورت تقویت تولیدات داخلی در کشور گفت: باید نظام تعرفه‌ای مناسب حمایت از تولید داخل داشته باشیم، با قاچاق مبارزه کنیم و در بخش دولت نیز نظارت شود تا دستگاه‌های دولتی هیچ کالایی که در داخل تولید می‌شود را از خارج خریداری نکنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به رشد نمایشگاه تجهیزات مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در طول چهار دوره‌ای که برگزار شده است، گفت: این نمایشگاه از 1000 محصول به 10 هزار محصول رسیده که جزو افتخارات مهم کشورمان است.

جهانگیری با اشاره به اینکه همه مکلف به توسعه ایران برای پیشرفت کشورمان هستیم، خاطرنشان کرد: توسعه کشورها از شرایط محیطی و بین‌المللی متاثر است و خوشبختانه این گفتمان در کشور ما شکل گرفته که دنبال توسعه علم و فناوری باشیم و مبنای آن را مقام معظم رهبری گذاشته‌اند.

وی با بیان اینکه توسعه علم زیربنای همه توسعه‌ها در کشور است، افزود: توسعه‌ای می‌تواند پایدار باشد که متکی به علم و فناوری باشد و با توجه به سابقه تاریخی ایران در تولید علم و فناوری در دنیا نیاز است که به جایگاه قدیمی‌مان برگردیم و در این راستا باید به نخبگان توجه کرده و دانشگاه‌ها را محترم بشماریم.

جهانگیری با اشاره به اینکه به خاطر تحریم‌ها موضوع اقتصاد مقاومتی به مساله اصلی و کلیدی در کشور تبدیل شده است، تصریح کرد: امروز تمام سطوح موظف هستند تا با اقتصاد مقاومتی، کشور را در مقابل فشارها مقاوم کنند و اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت و مسوولان دستگاه‌های مختلف است.

 

 اخبار اقتصادی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------