تغيير نامحسوس ذائقه مردم با محصولات قاچاق



 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,محصولات قاچاق

از آنجا که گردش مالی زیادی در مسئله میوه‌های قاچاق وجود دارد، باعث تامین منافع یک عده خاص می‌شود. دولت اعلام کرده محصولاتی که در کشور خودمان تولید می‌کنیم نباید در گردونه واردات جایی داشته باشند.

مسئله میوه‌های قاچاق از سال گذشته در میان اخبار اقتصادی مهم کشور، به چشم می ‌خورد.

به گزارش قانون، در پایان سال پیش بود که حدود 31 تن میوه غیرفصلی به صورت قاچاق وارد کشور شد و بر اساس مستندات ارائه شده اعلام شد که  این میوه‌ها در شرایط بسیار مساعد و از طریق کانتینرهای مجهز وارد شده‌اند. مدتی پس از ورود این میوه‌ها پیشنهادات مختلفی از جمله توزیع ‌میان نیازمندان برای استفاده مفید از این محصولات ارائه شد ولی در نهایت تصمیم به امحا و دفن آن‌ها گرفته شد و مقادیر بسیار زیادی از این میوه‌های خوش آب و رنگ، به بهانه وجود آفت کشاورزی امحا و دفن شدند. همان زمان بود که طرح مبارزه با میوه‌های قاچاق از سوی نهادهای ذی ربط  به‌طور جدی مطرح و پیگیری شد ولی این‌طور به نظر می‌رسد که در حال حاضر این امر تا حدودی به فراموشی سپرده شده و  توجه کمتری به این مسئله می‌شود.

با توجه به اخبار اعلام شده ظاهرا در تعطیلات نوروز چند لنج حاوی پرتقال‌های مصری کشف و عودت داده شده است. در حالی که در کشور به میزان مورد نیاز مرکبات تولید ‌می‌شود، در چنین شرایطی باید دید با توجه به تاثیرات سوء این محصولات قاچاق بر تولید داخلی محصولات کشاورزی، چه راهکاری برای مبارزه با این دست تخلفات وجود دارد. همچنین از آنجایی که اعلام شده اکثر این میوه‌ها و محصولات کشاورزی دارای بیماری هستند و آفات خطرناکی را با خود حمل می‌کنند، استفاده از آن‌ها قطعا سلامت محصولات داخلی کشور را نیز به خطر می اندازد و علاوه بر آن باعث برهم خوردن تنظیم بازار خرید و فروش داخلی می‌شود و فروشندگان میوه و تره‌بار را نیز به دردسر خواهد انداخت.

  قاچاق میوه به سود یک عده خاص

عنایت‌ا... بیابانی، قائم مقام دبیر کل خانه کشاورزی با ابراز تاسف از ورود غیرقانونی محصولات کشاورزی به کشور به «قانون» گفت: متاسفانه پیامد سوء ورود میوه‌های قاچاق به کشور تنها  به هم خوردن نظم تولید میوه‌های داخلی نیست بلکه از آنجا که گردش مالی زیادی در مسئله میوه‌های قاچاق وجود دارد، همیشه عده‌ای هستند که این نوع فعالیت‌های غیرقانونی، منافع آن‌ها را تامین می‌کند و در واقع سودجویی این عده ایجاب می‌کند که این کار را انجام دهند. بحث کشف لنج‌های حاوی مرکبات مصری در ایام عید و عودت دادن آن‌ها نیز، صحت دارد. باید توجه داشت ورود مرکباتی که روزهای متمادی در کشتی‌ها و لنج‌های حامل آن‌ها باقی می‌مانند و معلوم نیست با چه شرایطی وارد کشور می‌شوند، هزاران مدل پیامد سوء به دنبال خواهد داشت.

  برخورد جدی دولت با واردات غیرضروری

بیابانی در ادامه بیان کرد: از طرفی هم دولت به طور جدی اعلام کرده است محصولاتی که در کشور خودمان تولید می‌کنیم نباید در گردونه واردات، جایی داشته باشند و به ‌طور ویژه به مرکبات اشاره دارند. امسال مرکبات جزو ارزان‌ترین میوه‎های در دسترس مردم بوده بنابراین دلیلی برای وارد کردن آن به کشور وجود ندارد. این نشان می‌دهد که یک انگیزه قوی برای یک عده‌ در قاچاق مرکبات وجود دارد و قطعا در کانتینرهایی که برای واردات استفاده می‌کنند علاوه بر مرکبات قاچاق، محصولات دیگری هم به چشم خواهد خورد؛ به طور مثال گیلاس و میوه‌های غیرفصلی هم وارد می‌کنند که سود بیشتری عایدشان شود.

  قاچاق مسبب ازبین رفتن شغل

قائم مقام دبیر کل خانه کشاورزی با تاکید بر این که محصولات باغی کشور ما دارای مزیت‌های ویژه‌ای بوده است، تصریح کرد:  به طور مثال زمانی کشور ما در صادرات 11 محصول مقام اول را داشت و این باعث می‌شد افتخارات ملی ما افزایش یابد ولی به تدریج این مزیت‌ها را از دست داده‌ایم که علت آن اجازه واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی و قاچاق میوه است. از طرفی مسئله قاچاق باعث شد آفات نباتی و بیماری‌های مختلفی نیز وارد کشور شود که ریشه کن کردن این بیماری‌ها و آفات، برای دولت میلیاردها تومان هزینه داشته است. باغاتی که برای صاحبان شان ارزش بسیار زیاد مالی داشته اند، سرمایه و عمر زیادی صرف آن ها شده تا به اینجا برسند. علاوه بر مشکلات مطرح شده، این آسیب‌ها باعث از بین رفتن شغل نیز در جامعه می‌شود، این درحالی است‌که ایجاد یک شغل برای دولت چیزی در حدود 70هزار دلار هزینه دارد. چنانچه در بخش مرکبات 4میلیون تن تولید وجود داشته باشد، قطعا 40 هزار شغل ثابت ایجاد خواهد شد، به اضافه این‌که مشاغل فصلی هم به تعداد زیاد به وجود خواهد آمد. در حالی‌که با اقداماتی نظیر واردات بی‌رویه و قاچاق، مزیت‌هایی از این دست را در کشور از دست داده‌ایم.

  تغییر ذائقه مردم

وی با ابراز نگرانی از تاثیرات بد این مسئله بر وضعیت جامعه، گفت: از دیگر آثار سوء این قضیه، تغییر ذائقه مردم است که ضربه شدیدی به فرهنگ تغذیه در کشور وارد می‌کند، به طور مثال وجود گیلاس در شب عید چه چیزی را می‌خواهد ثابت کند جز این که باعث سود یک عده شود. این محصولات از چه مبادی‌ای وارد می‌شوند؟ اگر با مجوز وارد شوند قطعا باید روی آن کنترل وجود داشته باشد و بر قرنطینه آن هم نظارت شود ضمن این که در کشور ما به علت موقعیت آب و هوایی و جغرافیایی در تمام فصول سال محصول واقعی آن فصل وجود دارد. بنابراین دیگر دلیلی ندارد فرهنگ تغذیه را در کشورمان دچار آسیب و

بی نظمی کنیم. باید کنترل و نظارت بیشتری از سوی نهادهای مربوط وجود داشته باشد که هر محصولی با هر عنوانی وارد کشور نشود.

  راهکار برای جلوگیری از قاچاق محصولات

بیابانی در پایان بیان کرد: راهکاری که برای جلوگیری از قاچاق کالا وجود دارد این است که دربرخی محصولات، مانند موز که تولید داخلی برای نیاز کشور کفایت نمی‌کند، بر اساس ساختار قانونی و بررسی‌های انجام شده از کشورهایی که این محصول در آن‌ها دچار بیماری‌های خاص نیست، اجازه واردات بدهیم ولی به محصولی که در کشور برای ما سرمایه ملی محسوب و به مقدار کافی تولید می‌شود، نیازی نیست مجوز واردات بدهیم که به هر عنوانی در کشور توزیع و عواقب آن دامنگیر باغات و مزارع کشور شود و در نهایت زیان ملی برای ما به بار بیاورد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------