ارز دو نرخی فسادآور است؟



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی ,ارز دو نرخی

کارشناسان معتقدند ارز دو نرخی، فساد آور است و سو استفاده دلالان طی سال های اخیر خود دلیلی بر این ادعاست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ بازار ارز نقش عمده‌ در اقتصاد هر کشوری دارد تاجایی که پیش بینی فعالان اقتصادی نسبت به آینده اقتصاد به این امر بر می گردد و از عمده عوامل تاثیرگذار بر این بازار در سال گذشته می توان به رفع تحریم‌ها، کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و تقویت دلار در بازارهای بین‌المللی اشاره کرد.

اهمیت این بازار به حدی است که نوسان در این بخش قسمت های مختلف اقتصادی اعم از صادرات ، واردات، تولید، اشتغالزایی را تحت تاثیر خود قرار می دهد در همین راستا چند سالی می شود که بحث حتی تک نرخی شدن ارز مطرح شده است.

چند سالی می شود که مسئولان در سمت های مختلف وعده تک نرخی شدن ارز را می دهند و اخیرا معاون اول رئیس‌جمهور نیز این حرف را به عنوان تکلیف، به دولت برای اجراء و محقق ساختن سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز تا قبل از اتمام دوره دولت یازدهم ابلاغ کرده است و در این بین سیف معتقد است باید اجازه دهیم که بازار خود قیمت ارز را تعیین کند و بانک مرکزی از بروز هیجانات در بازار جلوگیری کند.

سید رضی حاجی آقامیری رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه نوسان نرخ ارز بی ثباتی در عرصه اقتصاد کشور ایجاد می‌کند، افزود: ثبات نرخ ارز درجذب سرمایه‌گذار خارجی موثر است.

وی در خصوص آثار تک نرخی شدن ارز بر بازار افزود: تحقق این امر در بلند مدت دست رانتخواران را کوتاه می کند؛ به شرط آنکه بانک مرکزی ارز کافی در اختیار بازار قرار دهد تا سوء استفاده ای از سوی دلالان صورت نگیرد.

در همین راستا مهدی‌پور قاضی رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان نیز اظهار داشت: تک نرخی شدن ارز به نوعی حمایت از تولید است.

وی افزود: تغییرات نرخ ارز در تمام دنیا به صورت محدود رایج است اما نباید فراموش کنیم که هرچقدر دامنه این نوسان کمتر باشد سرمایه‌گذاران بیشتری جذب اقتصاد می شود.

علاء الدین میرمحمد صادقی نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در این خصوص گفت: نرخ ارز همگام با تورم تغییر نیافته است بنابراین در زمینه صادرات سود کمتری به تولید کننده تعلق گرفته از این رو دولت باید نسبت به افزایش نرخ ارز متناسب با تورم اقدام کند تا رشد صادرات تحقق یابد.

محمد رضا پور ابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تک نرخی شدن ارز گفت: ارز دو نرخی آسیب جدی به اقتصاد کشورمی زند و این امر عدم کارآیی در حوزه های مختلف را نیز به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی صحیح در راستای بهبود اقتصاد کشور با تک نرخی شدن ارز امکان پذیر است.

پور ابراهیمی همچنین تاکید کرد: نقل و انتقال وجوه ارزی و منابع ناشی از فروش نفت به داخل کشور و سرمایه گذاری در بخش های تولیدی تراز تجاری مثبتی را برای کشور رقم می زند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تک نرخی شدن ارز، تشکیل یک بازار نقدی در اقتصاد را به دنبال دارد و شفافیت در اقتصاد و انجام معاملات مرتبط با قراردادهای آتی ارز را نیز محقق می کند و به تبع آن ریسک پذیری در سرمایه گذاری ایجاد می شود.

پور ابراهیمی در پایان اظهار داشت: ارز دو نرخی فساد و رانتخواری در کشورایجاد می کند و سو استفاده دلالان طی سال های اخیر، بیانگر این امر است.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------