جایگزین سکه در پستوخانه ها آمد



 اخبار اقتصادی ,خبرهای  اقتصادی, سکه

با راه اندازی معاملات گواهی سپرده سکه طلا، مردم به جای آنکه سکه را در خانه‌هایشان نگهداری کنند، سکه ها را به بانک معرفی شده از سوی بورس کالا می برند و با دریافت یک گواهی که حکم سکه را دارد، با امنیت خاطر اقدام به نگهداری گواهی سکه می کنند.

با راه اندازی معاملات گواهی سپرده سکه طلا، مردم به جای آنکه سکه را در خانه‌هایشان نگهداری کنند، سکه ها را به بانک معرفی شده از سوی بورس کالا می برند و با دریافت یک گواهی که حکم سکه را دارد، با امنیت خاطر اقدام به نگهداری گواهی سکه می کنند.


به گزارش ایسنا، معاملات گواهی سپرده سکه طلای تمام بهار آزادی که از اواخر سال گذشته در بورس کالای ایران آغاز شد با هدف شفافیت و امنیت توانست توجه بخشی از معامله گران سکه را به خود جلب کند.


به گفته یکی از کارشناسان بازار طلا و سکه، حجم کنونی معاملات سپرده سکه برای شروع خوب است اما انتظار می رود با فرهنگ سازی بیشتر و آشنایی معامله گران با این ابزار کالایی، حجم تقاضا افزایش یابد.


احمد بیات در این باره گفت: از آنجا که ریسک نگهداری سکه طلا زیاد است در نتیجه بورس کالای ایران شرایطی را برای معامله گران فراهم کرده تا بتوانند با تهیه گواهی سکه طلا از امنیت لازم در معاملات برخوردار شوند.


وی در رابطه با مزیت‌های بزرگ گواهی سپرده طلا گفت:  امنیت در معاملات و نگهداری سکه طلا مهمترین مزیت این ابزار مالی است، به‌طوری‌که هر فردی که نزد خود سکه دارد یا صرافان و معامله‌گرانی که هر روز سکه معامله می‌کنند، می‌تواند با تبدیل کردن دارایی خود به اوراق گواهی، بدون هیچ دغدغه به معامله یا نگهداری سکه بپردازند، بنابراین دغدغه‌ای برای امنیت سکه وجود نخواهد داشت.


بیات ادامه داد: همچنین یکی دیگر از مزیت‌های این معاملات این است که در بلند مدت قیمت پایه‌ای که به‌صورت روزانه مد نظر معامله‌گران آتی سکه قرار می‌گیرد، گواهی سپرده سکه خواهد بود که حکم قیمت نقدی سکه را دارد.


به گفته این کارشناسان بازار طلا و سکه، در حال حاضر برای معاملات گواهی سپرده سکه طلا، خزانه داری پردیس بانک رفاه به‌عنوان انبار تحت کلید بورس کالای ایران معرفی شده که به مرور زمان برنامه های بورس کالا برای توسعه شعب انبارهای تحت کلید خود اجرایی خواهد شد.


بیات اظهار داشت: براساس برنامه‌های بورس کالا، قرار است در بلند مدت امکان تسویه معاملات آتی سکه با گواهی سپرده طلا هم ایجاد شود که این موضوع می تواند موجب رونق بازار آتی سکه نیز شود؛ از طرفی امکان ارائه گواهی سپرده به جای وجه تضمین اولیه معاملات آتی هم وجود دارد که به نظر می رسد در آینده محقق شود.


وی در پایان با بیان اینکه چشم انداز معاملات گواهی سکه در بورس کالای ایران روشن است، گفت:  به نظر می رسد با قابلیت های بورس کالا و تداوم انجام معاملات و همچنین فرهنگ سازی و آموزش، شاهد رشد بیشتر معاملات از طریق این بازار مالی باشیم چراکه به روز رسانی ابزارهای معاملاتی از قابلیت های بورس کالا محسوب می شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------