نقش يقه سفيدها در قاچاق سازمان يافته!



 اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی, قاچاق

 «سازمان يافته بودن قاچاق در كشور» به راحتي نمي‌توان از اين موضوع عبور كرد؛ به ويژه زماني كه بر بخش سازمان يافته آن از سوي فرمانده ناجا تاكيد شده و سردار حسين اشتري در واكنش به سوالي نسبت به نقش يقه‌سفيدها در پديده قاچاق در كشور گفته باشد:«متاسفانه بخش عمده‌اي از قاچاق به صورت سازمان يافته انجام مي‌شود و ما بايد با اشرافيت كامل، با آنها برخورد كنيم!»

هر چند نمايندگان مجلس در سال ۹۰ با راي خود، مجازات‌هاي مربوط به قاچاق كالاهاي ممنوع به نحو سازمان يافته را تعيين كردند كه ظاهرا يقه سفيدها اين قانون را بي‌اثر كرده‌اند. ديروز كه همايش سراسري فرماندهان، روسا و مديران ناجا بود علي لاريجاني در قامت رئيس مجلس هم حضور داشت و سخنراني كرد؛ او هم از پديده قاچاق در كشور نگران بود چنانكه قاچاق كالا را مانعي در راستاي اجراي اقتصاد مقاوتي دانست.

 

امنيت یقه سفيدها كه فرمانده ناجا به آن اشاره داشت موضوع مهمي است كه راهكاري براي رفع آن ظاهرا وجود ندارد. یقه سفيدها آفت بزرگ اقتصاد كشور هستند؛ كمتر شخص آگاهي است كه نداند عملكرد اين بخش از خلافكاران اقتصادي سبب چه ضررهايي براي كشور شده است و قاچاق چه ضررهايي را متوجه كشور كرده است.

 

زماني پديده قاچاق درد بيشتري براي فعالان عرصه اقتصادي دارد كه مسئولان از سازمان يافته بودن پديده قاچاق از سوي يقه سفيدها سخن مي‌گويند. اما چرا يقه سفيدها از عرصه اقتصاد كشور محو نمي‌شوند كه در اين باره بايد به تعريف اصطلاح يقه سفيدي پرداخت. دكتر حسين ميرمحمدصادقي استاد حقوق جزاي دانشگاه شهيد بهشتي اين‌گونه مي‌گويد كه « جرايمي وجود دارد تحت عنوان جرايم يقه‌سفيدي، به اين معنا كه بيشتر طبقات فرادست جامعه اينها را انجام مي‌دهند در مقابله با طبقات فرودست جامعه.

 

از جمله قاچاق، كلاهبرداري و اختلاس كه گاه مي‌تواند ناشي از اين باشد كه چون اين افراد از امتيازات ويژه‌اي برخوردار هستند، جرايم خود را به‌گونه‌ای انجام مي‌دهند كه هيچ اثر و ردپايي از خود باقي نمي‌گذارند و ظاهرش را طوري تنظيم مي‌كنند كه نشود منبع مجرمانه را در اين خصوص پيدا كرد. اما مشكل ديگري كه وجود دارد ملاحظات و مصلحتانديشي‌هاي بيگاه و بي‌مورد است. يعني اين فكر در كشور ما غالب است كه افرادي كه وابستگي‌هايي به حكومت دارند، اگر خودشان يا بستگان‌شان مرتكب اين نوع جرايم شوند، پيگيري اين موارد مي‌تواند احيانا باعث سوءاستفاده دشمنان يا ضربه زدن به نظام شود.»

برخورد با قاچاق سازمان‌يافته
ديروز فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري در مبارزه بي‌امان با پديده قاچاق كالا در كشور اظهار كرد: ايشان در ديدار روز گذشته خود با فرماندهان نيروي انتظامي بر ضرورت تلاش بيشتر دستگاه‌هاي مسئول و نيروي انتظامي در برخورد بي‌امان با قاچاقچيان دانه درشت و قاچاق سازمان يافته تاكيد داشتند. سردار حسين اشتري با تاكيد بر اينكه براي تحقق اين امر حتما نيازمند كمك‌هاي بيشتر از سوي ديگر نهادها هستيم، گفت: يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي نيروي انتظامي براي سال ۹۵، مبارزه موثرتر با پديده قاچاق است كه در اين بخش نيز نيازمند كمك دستگاه‌هاي ذي‌ربط از جمله دستگاه قضائي هستيم.

 

وي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره ميزان نقش قاچاقچيان يقه‌سفيد در ميان رقم قاچاق كالاي رخ داده در كشور كه رئيس مجلس، عدد آن را ۲۰ ميليارد دلار برآورد كرد، تاكيد كرد: بايد گفت كه بخش عمده‌اي از قاچاق كالا به كشور و همچنين خروج آن از كشور به صورت سازمان يافته انجام مي‌شود و ما بايد با اشراف كامل بر اين قاچاق سازمان يافته، برخورد قاطعي با اين پديده شوم كنيم كه اميدواريم با تلاش‌هاي انجام شده خبرهاي خوشي براي مردم به ارمغان آوريم. وي البته در پاسخ به سوال ديگري درباره مطالبات ناجا از مجلس دهم نيز اظهار كرد: از نمايندگان مجلس تقاضا داريم با نيروي انتظامي هماهنگي داشته باشند و اميدواريم خلاهاي قانوني كه نيروي انتظامي با آن روبه رو است، توسط نمايندگان مجلس دهم برطرف شود.

هشدار نسبت به پيامدهاي قاچاق
رئيس مجلس هم پديده قاچاق را داراي صدمات بزرگي براي كشور مي‌داند و ديروز قاچاق را همچون خوره توصيف كرد كه به جان اقتصاد مقاومتي افتاده است و گفت: با ۲۰ ميليارد دلار قاچاق، اقتصاد مقاومتي صورت نمي‌گيرد. علي لاريجاني گفت: بايد براي مبارزه با قاچاق پروژه مهم و دقيقي ساماندهي شود و مي‌دانم كه نيروي انتظامي قدرت اين كار را دارد به شرط اينكه به عنوان يك مساله مهم به آن نگاه كند. وي ادامه داد: موتور توليد زماني راه مي‌افتد كه جلوي قاچاق گرفته شود و براي جلوگيري از آن بايد هزينه كرد.

 

لاريجاني به بيانات رهبري درباره اقتصاد مقاومتي كه فرمودند امنيت، يك پايه اقتصاد مقاومتي است اشاره كرد و گفت: اگر همه در قبال قانون يكسان نباشند و شرايط قانوني در زمينه‌هاي مختلف به درستي رعايت نشود و امنيت كاري به وجود نيايد سرمايه‌گذاري صورت نمي‌گيرد، بنابراين خوب است كه شعار اقتصاد مقاومتي، اقدام وعمل در كارتان كه امنيتي است مورد توجه قرار گيرد.

 

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه در بخش اقتصاد مقاومتي گلوگاهي داريم و آن قاچاق است، گفت: قاچاق در كشور ما مثل خوره اقتصاد مقاومتي را از بين مي‌برد. الان حدود ۲۰ميليارد دلار در سال قاچاق وارد كشور مي‌شود كه با اين مقدار اقتصاد مقاومتي صورت نمي‌گيرد. وي ادامه داد: هيچ كارخانه‌اي نمي‌تواند با آن رقابت كند. اينكه امروز دچار مشكلات در كشور هستيم يك مقدار زيادي از آن مربوط به قاچاق است و تنوع آن هم زياد شده است.

 

رئيس مجلس افزود: قاچاق به توليد و به استانداردها لطمه مي‌زند. كالاهايي كه وارد مي‌شود چه كسي دقت مي‌كند كه اينها استاندارد هست يا نيست، از خوراكي وارد مي‌شود تا پوشاك و لوازم بهداشتي و اين معضل بزرگي است. وي با بيان اينكه موتور توليد وقتي راه مي‌افتد كه جلوي قاچاق گرفته شود گفت: البته كارهاي خردي در مسائل مرزي داريم ولي قاچاق كار خرد نيست و معلوم است كه سيستمي پشت قضيه است بنابراين بايد برخورد دقيق شود و نيروي انتظامي قدرت اين كار را دارد.

 

وي گفت: نيروي انتظامي اگر به كمك و اختيارات در اين زمينه احتياج داشته باشد مشكلي نيست، همه بايد به آن كمك كنيم كه در اين زمينه موفق شود. بايد براي مبارزه با قاچاق كه كاربزرگي است هزينه كنيم. رئيس مجلس تاكيد كرد: اين حجم قاچاق در كشور موجب مي‌شود كه سرمايه‌گذاري درست در كشور صورت نگيرد.

 

اخباراجتماعی  -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------