آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

مدیر حقوقی بزرگ ترین بانک اروپا: با ایران وارد معامله نمی شویم



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی, بانک ها

بسیاری از ناظران معتقدند با توجه به سابقه جریم های سنگین مالی بانک های اروپایی از سوی آمریکا ، مدیران این بانک ها ترجیح می دهند با ایران وارد معامله نشوند.

پس از جلسه روز پنج شنبه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با مدیران ارشد 9 بانک بزرگ اروپایی در لندن، مدیر حقوقی بزرگ ترین بانک اروپا اعلام کرده است با ایران وارد معامله نخواهند شد.مدیر حقوقی بزرگ ترین بانک اروپا: با ایران وارد معامله نمی شویم

به گزارش عصر ایران به نقل از گاردین "استوارت لوی" مدیر حقوقی بانک بریتانیایی "HSBC" با نگارش مقاله ای در روزنامه " وال استریت ژورنال" به توصیه وزیر امور خارجه آمریکا درباره دادوستد بانک های اروپایی با ایران علی رغم ممنوع بودن معامله با ایران برای بانک های آمریکایی انتقاد کرده و موضع دولت واشنگتن را در این زمینه "عجیب و غریب" دانسته است.

استوارت لوی که پیشتر (2004 تا 2011) معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا بوده است، در مقاله خود نوشته است :" از یک طرف دولت واشنگتن بانک های آمریکایی را از انجام هر گونه معامله و دادوستد با ایران منع می کند .. و از طرف دیگر آقای کری از بانک های اروپایی می خواهد با ایران وارد معامله شوند بدون اینکه دولت آمریکا از اظهارات و مواضع گذشته خود درباره خطرات و ریسک های احتمالی معامله با ایران عقب نشینی کند."

لوی که در جلسه دیدار کری با مدیران بانک های اروپایی حضور نداشته است، در مقاله خود تاکید کرده است که هیچ تضمینی وجود ندارد که تمامی نهادهای حاکمیتی و نظام حقوقی و قضایی آمریکا با تصمیم دولت واشنگتن مبنی بر انجام معامله با ایران از سوی بانک های اروپایی همراهی داشته باشند و وزارت امور خارجه آمریکا هیچ نقش معناداری در کنترل تصمیمات نظام قضایی آمریکا در جریمه بانک های غیر آمریکایی به خاطر معامله با ایران ندارد.

گفتنی است برخی از بانک های اروپایی  پیشتر مبالغ کلانی را به خاطر نقض تحریم های آمریکا علیه کشورهای ثالث از جمله ایران پرداخت کرده اند. بانک اچ . اس . بی . سی بریتانیا در سال 2012 از سوی آمریکا و به خاطر اتهام پولشویی این بانک در مکزیک به مبلغ 1.2 میلیارد دلار جریمه شد.

"بانک استاندارد چارترد" نیز به خاطر نقض تحریم های ایران 400 میلیون دلار جریمه مالی شد و بانک فرانسوی " پی. ان . بی پاریباس " در سال 2014 به خاطر نقض تحریم های ایران مبلغ 5.2 میلیارد دلار جریمه شد.

بسیاری از ناظران معتقدند با توجه به سابقه جریم های سنگین مالی بانک های اروپایی از سوی آمریکا ، مدیران این بانک ها ترجیح می دهند با ایران وارد معامله نشوند.

با این حال مقامات آمریکا از جمله جان کری بارها تاکید کرده اند بانک های اروپایی با ایران وارد معامله شوند و اگر از انجام چنین کاری خودداری می کنند، آمریکا را بهانه عدم تمایل و انگیزه خود ندانند.

استورت لوی در مقاله خود در تشریح بی انگیزگی این بانک و دیگر بانک های اروپایی برای معامله با ایران نوشته است :" دولت واشنگتن بارها هشدار داده است شرکت های وابسته به سپاه پاسداران ایران کنترل بخش مهمی از اقتصاد ایران را در دست دارند. سپاه با وجود رفع تحریم های ایران همچنان در لیست تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا است . در حالی که آمریکا،اتحادیه اروپا و سازمان ملل تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران را برای صدها بانک و شرکت ایرانی لغو کرده اند ، هیچ اطمینانی نیست که رفتار این بانک ها و شرکت ها (در زمینه معاملات پوششی برای نهادهایی چون سپاه) تغییر کرده باشد."

او همچنین تاکید کرده است یکی دیگر از مشکلات بانک های اروپایی برای معامله با ایران ، عدم قطعیت درباره نظر و تصمیم نهادهای قضایی و دولتی آمریکا در تعیین مصادیق نقض تحریم های باقی مانده ایران است و اینکه وزارت امور خارجه آمریکا هیچ کنترلی بر تصمیمات نهادهای قضایی ، کنگره و وزارت خزانه داری آمریکا ندارد.

او این معضلات را چالشی برای بانک های اروپایی از جمله اچ . اس . بی . سی دانسته و تاکید کرده است تصمیم مدیران ارشد این بانک انگلیسی بر احتراز از وارد شدن در معاملات با ریسک و پرخطر است و به همین دلیل این بانک هیچ تمایل و انگیزه ای برای ورود دوباره به معامله با ایران ندارد.

گفتنی است با وجودی که به نظر می رسد نخستین جلسه جان کری با مدیران بانک های اروپایی در لندن به نتایج ملموسی در زمینه کاهش نگرانی این بانک ها از ورود دوباره به بازار ایران نرسیده است، قرار است دومین نشست این مدیران با کری و دیگر مقامات آمریکایی هفته آینده در آمریکا برگزار شود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------