جزئیات پرداخت بدهی ۶.۵ میلیون دلاری هند به ایران



 اخبار اقتصادی ,خبرهای   اقتصادی, بدهی هند  به ایران

سفیر هند در ایران گفت: دولت هند درصدد پرداخت بدهی ۶.۵ میلیارد دلاری است و به دنبال فراهم نمودن مقدمات بانکی هستیم که دریافت‌کننده این پول هالک‌بانک هند خواهد بود و پول از طریق ارز مرجع یورو پرداخت خواهد شد.

سهراب‌کومار صبح امروز در همایش تجاری ایران و هند در اتاق بازرگانی تهران به روابط تاریخی و اشتراک فرهنگی بین ایران و هند اشاره کرد و گفت: نزدیکی جغرافیایی، اندازه اقتصاد ایران و ورود اقتصاد ایران به مرحله جدید، زمینه را برای توسعه همکاری‌ بین دو کشور فراهم می‌کند.

به گزارش  فارس، وی اظهار امیدواری کرد: تا هر چه زودتر قرارداد تعرفه ترجیحی بین ایران و هند به امضاء برسد، چرا که چارچوب آن آماده شده و در این صورت سطح تجاری افزایش خواهد یافت.

وی امضاء قراردادی بین ایران و هند برای تجهیز فاز اول بندر چابهار از طریق سرمایه گذاران هندی اشاره کرد و و گفت:‌مسئولیت عملیاتی کردن استفاده از بندر چابهار برای 10 سال آینده به عهده طرف هندی خواهد بود.

وی ایجاد کریدور محور شمال به جنوب و خط ترانزیتی ایران، افغانستان و هند را یکی دیگر از مواردی برشمرد که می‌تواند به توسعه خطوط ترانزیتی کمک کند.

کومار همچنین رقم مبادلات تجاری بین ایران و هند را 15 میلیارد دلار اعلام کرد که بیشتر شامل نفت خام و محصولات نفتی می‌شود و افزود: ایران دومین منبع گازی دنیاست که ما می‌توانیم در آن سرمایه‌گذاری کنیم و به زودی هم وارد بهره‌برداری و اکتشاف از میدان گازی فرزادB خواهیم شد. همچنین می توانیم در حوزه اوره و آمونیوم در چابهار سرمایه‌گذاری کنیم و با توجه به نزدیکی چابهار به هند، این امر مقرون‌به صرفه خواهد بود.

وی به مشکلات نقل و انتقالات بانکی که انتظار می‌رفت پس از امضای توافقات هسته‌ای ایران و 1+5 به سرعت حل شود نیز اشاره‌ای کرد و گفت: این گونه نیست که یک کلید روشن شود و کانال‌های بانکی شروع به کار کنند، بلکه این موضوع امری زمانبر است و کانال‌های بانکی به تدریج شروع به کار می‌کنند.

سفیر هند در ایران همچنین به بدهی 6.5 میلیارد دلاری کشورش به ایران و نحوه پرداخت آن نیز گفت: دولت هند با پرداخت این بدهی موافقت کرده و پول از طریق هالک‌بانک ترکیه واریز خواهد شد و ارز مرجع مورد استفاده یورو خواهد بود.

وی به چراغ سبز وزیر خارجه آمریکا برای فعالیت بانک‌های اروپایی با ایران اشاره کرد و گفت: اما بانک‌های اروپایی به صراحت اعلام کردند که سخنان وی التزام‌بخش نیست بلکه وزارت دارایی و خزانه‌داری آمریکا باید موضوع را تأیید کند، تا مبادا بانک‌های اروپایی برای کار با ایران جریمه شوند.

به گفته کومار، طبق آخرین خبرها وزارت دارایی آمریکا در تلاش برای اطلاع‌رسانی به بانک‌های اروپایی برای امکان فعالیت با ایران است.

وی از سفر نخست‌وزیر هند طی هفته آینده به ایران نیز خبر داد و گفت:‌ این سفر می‌تواند تأثیر به سزایی در افزایش سطح روابط تجاری دو کشور داشته باشد.

صبح امروز سومین هیأت تجاری به ریاست دیلیپ پیرامال رئیس اتاق بازرگانی برای رایزنی‌های تجاری میزبان اتاق بازرگانی تهران بودند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------