بودجه معلق و نمایندگان در تعطیلات/ مجلس دهم نیازمند تحولات اساسی است



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی ,عملکرد اقتصادی مجلس

یک اقتصاددان تصمیمات مجلس نهم را در برخی موارد عجولانه و یا ناشی از اطلاعات کم می‌داند و معتقد است مجلس شورای اسلامی به دلیل نقش مهمی که در تصمیمات کلان اقتصادی کشور ایفا می‌کند نیازمند تحول اساسی است.

محمد باقر صدری، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ عملکرد اقتصادی مجلس اظهار کرد:یکی از مشکلاتی که درتصمیمات اقتصادی مجلس نهم وجود داشت این بود که در میان نمایندگان مجلس افراد دارای تحصیلات عالی در حوزه‌ اقتصاد، کمتر بودند. اقتصاد علم پیچیده‌ای است و برای تصمیم‌گیری درباره موضوعات مهم اقتصادی نیاز است که افراد تصمیم‌گیرنده، درس‌خواندگان اقتصاد باشند.

او اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از نطق‌های اقتصادی که در مجلس می‌شد و همچنین بررسی متن مصوبات مجلسی‌ها نشان می داد درباره‌ موضوعات اقتصادی اطلاعات کافی وجود ندارد و همین موضوع می تواند به تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی کشور صدمه وارد کند.

وی همچنین گفت: یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که رفتار مجلس دهم به ویژه‌ در هفته‌های پایانی این مجلس وارد است، تصمیمات بسیار عجولانه‌ این مجلس برای طرح و حتی تصویب بسیاری از موضوعاتی است که برای بررسی آن نیاز به صرف زمان بیشتر و کار کارشناسانه وجود داشت. من فکر می کنم که ما در آینده لطمات این مصوبات عجولانه را خواهیم خورد.

این اقتصاد دان تصریح کرد: متاسفانه در متن مصوبات مجلس دیده می‌شود که اشتباهات املایی و انشایی وجود دارد و دال بر این است که یا بسیاری از آن‌ها بصورت عجولانه‌ای تصویب شده‌اند و یا اینکه اطلاعات کافی در مورد موضوعات مورد طرح وجود نداشته است.

صدری همچنین گفت: یکی از انتقادات دیگری که به مجلس نهم وارد است این بود که موضوع رسیدگی به بودجه‌ی سال جاری را در اولویت قرار نداد و در سال گذشته در حالی که بودجه به مجلس ارایه شده بود نمایندگان مجلس دو ماه برای تبلیغات انتخابات، مجلس را تعطیل کردند و بررسی موضوع مهم بودجه را به تعویق انداختند. در حالی‌که می بایست به بودجه‌ کشور رسیدگی می کردند تا امور کشور سریع تر پیش رود.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای خارجی موضوع بودجه آنقدر برای نمایندگان مجلس اهمیت دارد که حتی شب در مجلس می‌خوابند که صبح زود بتوانند به زودی آن را بررسی کنند. جای تعجب است که در کشور ما موضوع مهم بودجه معلق می‌ماند تا افراد برای تبلیغات دو ماه فرصت داشته باشند.

صدر ادامه داد:مجلس شورای اسلامی بعد از نه دوره فعالیت از بسیاری وجوه نیازمند تحولات بزرگ است.روش‌هایی که اکنون در مجلس متداول است باید دگرگون شود. رفتار مجلس از این جهت که قانون‌گذار است و مسئولیت نظارت بر اجرا را بر عهده دارد، بسیار مهم و در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور موثر است. در نتیجه برای اینکه مجلس بتواند نقش مفید و موثری را در بهبود اوضاع به ویژه اقتصادی کشور ایفا کند نیازمند آنیم که مجلس دهم به فکر ایجاد برخی تحولاتی اساسی باشد.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------