آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

لوازم خانگی گران خواهد شد؟

محمود سیجانی اظهار داشت: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارائه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید…

بازار اجاره در انتظار روزهای داغ تابستان



 اخباراقتصادی ,خبرهای   اقتصادی, مسکن

  بازار نقل و انتقالات و جابه‌جایی مسکن هنوز با روزهای پرکار خود در فصل تابستان فاصله دارد اما با توجه به اینکه قیمت های پیشنهادی رهن و اجاره در فصل بهار مناسب تر است تعداد مستأجرانی که این روزها را برای اجاره واحدهای مسکونی خود انتخاب کرده‌اند، کم نیست.

 به  گزارش  ایران آنلاین  ؛تابستان پرکارترین فصل سال برای موجران، مستأجران و بنگاه‌های مشاور املاک است.


به همین دلیل این فصل معمولاً بیشترین میزان رشد اجاره بها را دارد اما افزایش قیمت، محدود به فصل تابستان نیست و قیمت‌ها در حال حاضر هم معادل 15 تا 20 درصد رشد دارد.


هر چند در بازار مسکن گفته می‌شود طبق عرف افزایش قیمت‌ها بر اساس میزان تورم یا افزایش قیمت مسکن است اما با توجه به کاهش نرخ تورم و ثابت ماندن قیمت مسکن بازار اجاره همچنان سیر صعودی دارد و امسال تمایل مالکان بیشتر به سمت اجاره است تا رهن. کاهش نرخ سود بانکی از سال گذشته موجب شده مالکان رهن کمتر و اجاره بیشتر را به رهن کامل یا رهن بیشتر ترجیح دهند.  از این رو برخی مشاوران املاک پیش‌بینی می‌کنند با گرم شدن بازار رهن و اجاره در تابستان، سهم قراردادهای رهن کامل با کاهش نسبت به سال گذشته روبه‌رو شود.


البته هنوز تا فرا رسیدن فصل بازار داغ اجاره یک ماه زمان باقی است و موجران تا حدودی شرایط مستأجران را در نظر می‌گیرند و مستأجران هم با انعقاد قرارداد در فصل بهار می‌توانند خانه مورد نظر خود را با قیمت مناسب‌تری  اجاره کنند. چنین وضعیتی طبعاً برای مستأجرانی که خواستار پرداخت اجاره‌بهای کمتر هستند، مطلوب است.


بنابر آماری که اخیراً مرکز آمار منتشر کرده متوسط مبلغ اجاره‌ ماهانه به علاوه 3 درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیر بنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 4 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 5/9 درصد افزایش داشته‌ است. بررسی فایل‌های اجاره نشان می‌دهد کمترین میزان اجاره مربوط به خانه‌های با سن بالا و امکانات کم است.


بیشتر این خانه‌ها فاقد پارکینگ و آسانسور هستند. خانه‌هایی که این امکانات را داشته باشند با قیمت بالاتری برای اجاره عرضه می‌شوند. فایل‌های اجاره مشاوران املاک نشان می‌دهد واحدهای مسکونی کمتر از 100 متر و واحدهای 70 متری بیشترین متقاضی را داشته و عمده قراردادهای اجاره را به خود اختصاص می‌دهند. بررسی سامانه اطلاعات بازار املاک ایران نیز این گزاره را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد از ابتدای اردیبهشت ماه تا روز گذشته مجموعاً 5 هزار و 154 قرارداد اجاره منعقد و ثبت شده است که از این تعداد 4 هزار و 14 مورد یعنی تقریباً 78 درصد آنها مربوط به آپارتمان‌های تا 100 متر مربع بوده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------