آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

مخالفت‌هایی که سد راه میوه‌های وارداتی نشد!



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی, واردات  میوه

در حالی که حجتی بارها مخالفت خود را نسبت به واردات میوه به دلیل تولید مناسب کمی و کیفی این محصولات اعلام کرده و تنها چند قلم میوه مانند موز، نارگیل، آناناس و انبه مجوز واردات از سوی این وزارتخانه دریافت کرده‌اند، میزان واردات انواع میوه به کشور در سال گذشته بیش از 41 درصد نسبت به سال قبلش افزایش یافته است.

به گزارش  ایسنا، محمود حجتی در تنظیم و کنترل بازار محصولات کشاورزی از طریق تعرفه‌های واردات، صادرات و تامین بازار داخلی طی سال گذشته اقدامات و دستورات مناسبی داده است اما اینکه تا چه حد این مسئله مورد توجه قرار گرفته و عملی شده است را باید از آمار و ارقام منتشر شده پرسید.

یکی از مسائلی که همواره وزیر جهاد کشاورزی طی سال‌های صدارتش نسبت به آن حساسیت داشت، بی نیازی ایران از واردات میوه به دلیل تولید مناسب این محصولات از نظر کمی و کیفی و کنترل واردات برخی میوه های فانتزی و گرمسیری مانند موز، نارگیل، انبه، آناناس و ... در راستای حفظ و تنظیم بازار داخلی میوه‌های تولیدی بود.

به گونه‌ای که این عضو هیات دولت در اواخر سال گذشته که میوه‌های قاچاق به کشور وارد شده بودند، ضمن افشاگری در خصوص چگونگی وارد کردن این محموله غیر قانونی به کشور گفت: وزارت جهاد کشاورزی بارها مخالفت خود را با واردات میوه به دلیل تولید مناسب میوه از نظر کمی و کیفی اعلام کرده است و علی‌رغم وجود مشکلات متعدد در این زمینه، مذاکرات و پیگیری‌های متعددی برای جلوگیری از این پدیده انجام داده است.

اما با وجود این مخالفت‌ها و ایستادگی وزارت‌ جهاد کشاورزی مقابل فشارهای برخی واردکنندگان میوه، سال گذشته 717 هزار و 500 تن انواع میوه به ارزش 567 میلیون و 700 هزار دلار به کشور وارد شد که از نظر وزنی 41.4 درصد و از نظر ارزشی 25.5 درصد افزایش داشته است.

جالب‌تر اینکه علی‌رغم کاهش قیمت میوه‌های وارداتی طی سال گذشته در بازار جهانی مشخص نشد چرا همچنان قیمت‌های بالای انواع میوه خارجی در بازار ادامه داشت و مصرف کنندگان باید صرفا به خاطر خارجی بودن و نه کیفیت و مطلوبیت قیمت‌های نجومی برای خرید آن‌ها پرداخت کنند.

البته نگاهی به آمارهای رسمی منتشر شده، نشان از کاهش 11.3 درصدی قیمت انواع میوه‌ی وارداتی است و بر این اساس قیمت متوسط هر کیلوگرم انواع میوه‌های خارجی وارد شده و البته رسمی، با در نظر گرفتن میانگین نرخ 3450 تومانی ارز آزاد در سال گذشته حدود 2730 تومان است.

حال باید دید وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند امسال بازار میوه را بهتر از پارسال و البته سال‌های قبل از آن که روند افزایشی داشته است، کنترل کند یا اینکه باز هم زور دلالان و واردکنندگان میوه بر تولیدکنندگان و باغداران ایرانی می‌چربد و همچنان روند افزایشی واردات میوه ادامه پیدا خواهد کرد.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------