آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

واکنش سرد بازار به قیمت‌های جدید



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی, قیمت جدید خودرو

 در حالی شورای رقابت به تازگی قیمت جدید خودروها را ابلاغ کرده، که این موضوع هنوز تاثیر چندانی روی بازار نگذاشته است. آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، به دلایلی از جمله رکود خرید و فروش خودرو، این مصوبه شورای رقابت فعلا اثر خود را در بازار نگذاشته است. این در حالی است که معمولا وقتی قیمت رسمی خودروها افزایش می‌یابد، به تبع آن، قیمت‌ها در بازار نیز بالا می‌رود.

 به  گزارش  دنیای اقتصاد ؛فعالان بازار بر این باورند که اثر مصوبه شورای رقابت بر قیمت‌ها، پس از صدور بخشنامه برای نمایندگی‌های خودروسازان و اعمال قیمت‌های جدید، ملموس خواهد بود. به گفته آنها، در صورتی که خودروسازان مصوبه شورای رقابت را اجرا کنند، این موضوع قیمت‌های بازار را نیز تحریک می‌کند، منتها تغییرات قیمتی به گستردگی قبل نخواهد بود. به‌عبارت بهتر، بعید به‌نظر می‌رسد قیمت بازار خودروها مطابق با افزایش قیمت اعلامی از سوی شورای رقابت، بالا برود.

از نظر بسیاری کارشناسان، دلیل این موضوع، رکود بازار است، چه آنکه کاهش تقاضا و کم میلی مشتریان به خرید و فروش، چندان اجازه افزایش قیمت را به بازار نمی‌دهد. در واقع، بازار خودرو کشور در حال حاضر کشش افزایش قیمت‌های زیاد را ندارد و از همین رو اگر قرار به بالا رفتن قیمت‌ها باشد، این اتفاق به‌صورت محدود رخ خواهد داد. هرچند بنا به اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی در 2ماه اول امسال شماره‌گذاری خودروهای نو 11درصد افزایش داشته است.

نکته دیگر اینجاست که با توجه به فصل امتحانات و همچنین در راه بودن ماه مبارک رمضان، تقاضا برای خرید خودرو معمولا کاهش می‌یابد و این موضوع نیز به نوبه خود بر کمتر شدن کشش بازار و در نتیجه کاهش احتمال گرانی، اثر می‌گذارد. از سوی دیگر اما اصلا مشخص نیست خودروسازان مصوبه شورای رقابت را مبنی بر افزایش قیمت محصولات خود به اجرا در بیاورند.

 

آن طور که مسوولان دو خودروساز بزرگ کشور در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرده‌اند، فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت محصولات خود ندارند و هر تصمیمی در این مورد به شرایط بازار بستگی دارد. به گفته خودروسازان، این احتمال وجود دارد که متناسب با شرایط بازار، قیمت برخی محصولات افزایش یافته و برخی دیگر نیز ثابت مانده یا کمتر از میزان اعلامی از سوی شورای رقابت، گران شوند. هرچه هست، شورای رقابت دست خودروسازان را برای افزایش قیمت محصولات شان باز گذاشته است، با این حال خودروسازان فعلا خبری رسمی مبنی بر اعمال قیمت‌های جدید نداده و به‌نوعی بازار را در شرایط انتظار قرار داده‌اند.

کاهش قیمت‌های جزئی
اما سری به بازار بزنیم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی چه افت و خیزی را تجربه کرده و حال و هوای آن پس از ابلاغ مصوبه شورای رقابت، به چه شکل است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از کاهش قیمت 100 هزار تومانی خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. شورای رقابت دست ایران خودرو را برای افزایش قیمت 900 هزار تومانی پژو 206 باز گذاشته که البته بعید است شرایط بازار اجازه چنین جهش قیمتی را به ایران خودرویی‌ها بدهد. از سوی دیگر پژو 206 صندوقدار مدل V8 نیز هم‌اکنون قیمتی برابر 37 میلیون و 500 هزار تومان دارد که این موضوع نشان می‌دهد خودرو موردنظر تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکرده است. بنابر مصوبه شورای رقابت، ایران خودرومی تواند یک میلیون و 200 هزار تومان به قیمت این محصول بیفزاید. این مدل از 206 نیز شانس کمی برای اعمال مصوبه شورای رقابت دارد و محتمل ترین گزینه در مورد آن، افزایش قیمتی کمتر از رقم اعلامی شورای رقابت، است.

از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به کاهش قیمتی که داشته، در حال حاضر 29 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد. این قیمت نشان می‌دهد پژو 405 در مقایسه با هفته گذشته 200 هزار تومان ارزان شده است. ایران خودرویی‌ها مجوز افزایش قیمت حدودا 450 هزار تومانی این محصول را از شورای رقابت دریافت کرده‌اند و بعید نیست این قیمت یا کمی کمتر، روی 405 اعمال شود. دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 هم طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر 30 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. سمند جزو خودروهایی است که معمولا تغییرات قیمتی خاصی را تجربه نمی‌کند و گاهی قیمت آن تا هفته‌ها ثابت می‌ماند.

اما از بازار رانا خبر می‌رسد، این خودرو با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون 33 میلیون تومان به فروش می‌رود. طبق مصوبه شورای رقابت، ایران خودرو می‌تواند نزدیک به 900 هزار تومان به قیمت این محصول بیفزاید، هرچند بعید به‌نظر می‌رسد آبی‌های جاده مخصوص با توجه به شرایط بازار، قیمت رانا تا این حد بالا ببرند. فعالان بازار اما در مورد دنا عنوان می‌کنند که این خودرو با توجه به کاهش قیمت 100 هزار تومانی اش، در حال حاضر با قیمت 43 میلیون و 400 هزار تومان قابل خرید و فروش است. این در شرایطی است که شورای رقابت به تازگی رای به آزادسازی قیمت دنا داده و باید منتظر ماند و دید ایران خودرو تغییری در قیمت این محصول ایجاد می‌کند یا با توجه به رکود بازار، احتیاط به خرج می‌دهد. از دنا که بگذریم، تیبا بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر قیمتی معادل 24 میلیون و 100 هزار تومان در بازار دارد و برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 20 میلیون و 100 هزار تومان هزینه کرد.

همچنین پراید در مدل 111 نیز تغییر قیمتی نداشته و در حال حاضر 20 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد. هم تیبا و هم پراید، مجوز افزایش قیمت را از شورای رقابت دریافت کرده‌اند که به‌نظر می‌رسد شانس تیبا برای بالا رفتن قیمت بیش از پراید باشد. نگاهی هم اما به قیمت سراتوهای مونتاژی سایپا بیندازیم، خودروهایی که قیمت‌گذاری شان آزاد است و تغییر خاصی در هفته جاری نکرده‌اند. بر این اساس،سراتوی اتومات هم‌اکنون 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با 75 میلیون و 800 هزار تومان دارد.

در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-90 اتومات بدون هیچ تغییری نسبت به هفته گذشته، هم‌اکنون 49 میلیون و 700 هزار تومان قیمت دارد. قیمت‌گذاری این خودرو توسط شورای رقابت آزاد اعلام شده، اما ایران‌خودرویی‌ها اعلام کرده‌اند فعلا قصد گران کردن آن را ندارند. تندر-90 اما مدلی تغییر شکل یافته به نام پارس تندر نیز دارد که این محصول در حال حاضر 40 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسد و این یعنی پارس تندر تغییر قیمتی خاصی را در هفته جاری تجربه نکرده است.

با این حال اما تندر-90 مدل E2 ، این هفته کاهش قیمتی 100 هزار تومانی را به خود دیده و در حال حاضر 39 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. هم تندر E2 و هم پارس تندر، هر دو مجوز افزایش قیمت 6/ 2 درصدی را از شورای رقابت دریافت کرده‌اند و احتمال اعمال قیمت جدید این خودرو (با توجه به شرایط بازارشان) بالا به‌نظر می‌رسد.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------