آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

۸۰درصد سپرده بانک‌ها زیر ۵۰میلیون/طبقه متوسط توان پس‌انداز ندارد



 اخباراقتصادی,خبرهای   اقتصادی,وزیر کار

وزیر کار با اعلام اینکه بیش از ۹۰ درصد سپرده‌های مردم در بانک‌ها زیر ۱۰۰ میلیون تومان است، گفت: طبقه متوسط توان پس‌انداز ندارند.

به گزارش مهر، علی ربیعی با تاکید بر تغییر پارادایم نظام بانکی مبتنی بر رشد فراگیر و جامعه محور گفت: اگر بانک ها کسب و کارهای کوچک را پوشش ندهند، نابرابری کم نمی شود. امیدواریم امسال با سختکوشی، عقلانیت و مدارای بزرگ به رشد ۵ تا ۶ درصد دست پیدا کنیم، یعنی اگر خواهان رشدی باشیم که در زندگی اجتماعی مان تاثیرگذار باشد نیاز داریم که نظام بانکی مان این تغییر پارادایم را انجام دهد.

وزیر کار با اشاره به اینکه بیش از ٩٠ درصد سپرده های مردم نزد بانک ها به طور متوسط کمتر از ١٠٠ میلیون تومان است و ٨٠ درصد نیز کمتر از ٥٠ میلیون تومان اظهارداشت: در بخش تسهیلات ٥٠ درصد مردم هیچ گونه تسهیلاتی نگرفته اند و ٩٠ درصد تسهیلات بانک ها به ١٠ درصد مردم اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه ساختار اشتغال کشور به سمت خُرد و متوسط رفته و کمترین سهم اشتغال مربوط به بنگاه های سرمایه بَر بزرگ است گفت: در زمینه حذف یارانه ها، بیمه و مسائلی از این دست باید بهترین تصمیم را اتخاذ کنیم که مطلوبیت و اثربخشی داشته باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه با بیان اینکه بخش اعظم طبقه متوسط توان پس انداز ندارند، زیرا میزان هزینه و درآمدها به گونه ای است که قدرت پس انداز این اقشار را گرفته است افزود: مطالعات نشان می دهد که منابع بانکی تاثیر زیادی در رشد اقتصادی ندارند و منابع با یک واسطه به بازار غیر متشکل پولی منتقل شده است.

ربیعی با تاکید بر اینکه نظام تسهیلات و نظام مالی در سیستم بانکی متناسب با اشتغال نیست ادامه داد: نمی توان اشتغال بزرگ را از روال موجود سیستم ارائه تسهیلات انتظار داشت. وی با اشاره به اینکه در دوران رکود ٢٥ درصد نقدینگی به سمت بازار غیر متشکل پولی رفته است گفت: برای حل این مشکلات به تغییر پارادیم نظام تامین مالی نیاز داریم  و انتظار ما تدبیر در این راستا است.

وی افزود: نرخ سود را نمی توانیم دستوری کاهش دهیم و تسهیلات باید به سمت گروهی از جامعه هدایت شود که بیشترین بهره اجتماعی را داشته باشد و موجب اشتغال شود. در شرایطی هستیم که حق نداریم حتی یک دلار اشتباه کنیم و تصمیم غلط بگیریم.

وزیر کار با اشاره به اینکه توسعه فقط به معنای کارخانجات بزرگ نیست و باید بتوانیم نشاط و شادی را توسعه دهیم و رفاه اجتماعی را ارتقا دهیم اظهارداشت: امروز اگر نتوانیم زیرساخت های اجتماعی را بهبود بخشیم ممکن است بسیاری چیزها قابل بازگشت نباشد.
 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------