موسسه های غیرمجاز با لباس تازه



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی,خودرو

آمار و اطلاعات البته نه‌چندان رسمی نشان می‌دهد بازار فروش انواع خودرو در بهار امسال رونق و شکوهی ندارد و انتظارات از رشد بازار به تابستان بعد موکول شده است. از سوی دیگر اطلاعات درز کرده از بازار سهام نشان می‌دهد روزگار سهام خودروسازان چندان مساعد نیست.

با توجه به اطلاعات سال‌های پیش که نشان می‌دهد خودروسازان به لحاظ دخل و خرج شرایط نامساعدی دارند و ارزش دارایی‌های‌شان کمتر از آن مقداری است که بتوانند تعهدات و بدهی‌های خود را بپردازند، اکنون این بنگاه‌ها مسیر تازه‌ای برای کسب منابع مالی پیدا کرده‌اند. راه تازه که از شروع فصل پاییز کلیده خورده و امروز گسترش پیدا کرده است پرداخت نرخ سود بسیار بالاتر از نرخ سود بانک‌هاست. آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد پرداخت نرخ سود 27درصدی به مشتریانی که ثبت‌نام می‌کنند و پس از مدتی انصراف می‌دهند متداول است که این نرخ در مقایسه با نرخ 18درصدی بانک‌ها رقم بالایی است. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد نرخ سود پرداختی خودروسازان به انصراف‌دهندگان 50درصد بالاتر از نرخ سود بانک‌هاست. درباره این رخداد عجیب چند نکته را می‌توان یادآور شد.

نکته نخست این است که آیا این اقدام خودروسازان که در روز روشن و در برابر دیدگان مدیران ارشد بانک مرکزی انجام می‌شود با اجازه این بانک است یا اینکه مدیران بانک مرکزی خود را به ندیدن زده‌اند.

برخی کارشناسان اظهار نگرانی می‌کنند که شاید خودروسازان با حمایت و موافقت دولت اقدام به این کار می‌کنند و پول‌های جمع شده را به نسبتی برای خود و دولت تخصیص ‌دهند تا دولت از بی‌پولی سخت رها شود. یک حدس دیگر این است که شاید خودروسازان منابع جمع شده را به جای اینکه در تولید خودرو سرمایه‌گذاری ‌کنند، در جای دیگری سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود بالاتری به دست می‌آورند و این کار را با اطلاعات پنهان انجام می‌دهند. به هر حال این کار خودروسازان یعنی دور زدن بانک مرکزی در روز روشن معنایش این است که بانک مرکزی موسسه‌های غیرمجاز را در لباس تازه‌ای می‌بیند و چیزی نمی‌گوید.


 اخبار اقتصادی  -  فرصت  امروز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------