شوک بیکاری به بازار طلا



  سکه امروز با صعود اونس هماهنگ می‌شود

بدترین آمار اشتغال‌زایی آمریکا حدود 6 سال گذشته، باعث جهش 33 دلاری بهای اونس طلا در روز جمعه شد. گزارش وزارت کار آمریکا برای ماه مه که داده‌هایی بسیار بدتر از انتظار داشت،‌ باعث سقوط شاخص دلار و رشد کالاهای پایه شد این اتفاق علاوه بر بازارها چشم‌انداز سیاست پولی فدرال رزرو را نیز تحت تاثیر قرار داده است. این روندها بازار داخلی را نیز که روز شنبه تعطیل بود در روز یکشنبه گرفتار خواهد کرد. احتمال دارد امروز همزمان با رشد سکه، دلار تضعیف شود.

گروه بازار پول: بازارهای جهانی بار دیگر تحت‌تاثیر شوکی آمریکایی قرار گرفته‌اند، شوکی که بدترین شوک بازار کار ایالات‌متحده در حدود 6 سال اخیر بود. آمار بسیار بدتر از انتظار بازار کار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان که روز جمعه منتشر شد، از پاییز 2010 بی‌سابقه بود. به این ترتیب انقباضی‌تر شدن سیاست پولی فدرال رزرو در آینده نزدیک تقریبا به‌طور کامل نامحتمل شده تا روندها و شاخص‌های مالی و کالایی دگرگون شوند. شاخص دلار که چند هفته‌ای رو به رشد داشت،‌ روز جمعه با افتی ناگهانی مواجه شد و به کف 3 هفته‌ای رفت. از آن سو طلا که همیشه در روزهای بد شادمان است، بهترین روز خود را در تقریبا یک ماه اخیر تجربه کرد و دوباره به میانه کانال 1200 دلار نزدیک شد. بازارهای سهام نیز دوباره گرفتار سردرگمی‌ای شده‌اند که روند آنها را کاهشی کرده است.
 
پسروی بازار کار
روز جمعه وزارت کار ایالات‌متحده اعلام کرد که اقتصاد این کشور در ماه مه تنها 38هزار شغل ایجاد کرده است. این در حالی بود که انتظار 159 هزار مورد اشتغال‌زایی در پنجمین ماه سال 2016‌ می‌رفت. این به آن معنا است که تنها 23 درصد انتظارات اشتغال‌زایی در ماه مه برآورده شده است. تعداد مشاغل ایجاد شده در ماه مه بدترین آمار اشتغال‌زایی از پاییز 2010 بود. بدتر اینکه داده‌های ماه‌های مارس و آوریل نیز بازبینی منفی داشتند. رقم اعلام شده 208هزار مورد اشتغال‌زایی برای ماه مارس به 186 هزار مورد و رقم 160 هزاری ماه آوریل به 123 هزار مورد تبدیل شده است. بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری آمریکا از 5 درصد به 7/ 4درصد افت کرده، با این همه این کاهش عمدتا ناشی از کاهش نرخ مشارکت بوده که خود خبر بدی است.

بخش قابل توجهی از کاهش اشتغال‌زایی در اقتصاد آمریکا، مربوط به غول «وریزون» بوده، ولی ضعف بازار کار در ماه‌های گذشته کاملا به چشم می‌آید. کارگران این غول صنعت ارتباطات پس از اعتصاب یک ماهه و دریافت نکردن حقوق، جزو فهرست بیکاران قرار گرفتند و حدود 35 هزار مورد اشتغال‌زایی را از آمار ماه مه کم کردند. اکنون با وجود آنکه بازگشت آنها به کار، آمار ماه ژوئن را بهبود خواهد بخشید، باید توجه کرد که حتی بدون داده‌های بد وریزون نیز، موارد اشتغال‌زایی ماه مه بیشتر از 70 هزار مورد نمی‌شد. تنها نکته خوب گزارش روز جمعه این بود که حداقل دستمزد اندکی افزایش داشته و با 5 سنت رشد برای هر ساعت کاری به 59/ 25 دلار رسیده است. متوسط حداقل دستمزدها در مقیاس سالانه 5/ 2 درصد رشد داشته که همسو با انتظارات بوده است.

 چشم‌انداز سیاست پولی
ماه مه به یک دلیل واضح ماه خوبی برای دلار و ماه بدی برای طلا بود. در این ماه نه تنها دو مقام فدرال رزرو بلکه رئیس بانک مرکزی آمریکا نیز تاکید کرد که افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا در نشست‌های پیش‌رو یک احتمال جدی است. دلار با جدی شدن بحث انقباضی‌تر شدن سیاست پولی فدرال رزرو از مرز 95 واحد گذشت و اونس طلا به کف کانال 1200 دلار سقوط کرد. گرچه هر دو روند شاهد تعدیل بودند، تا اواخر هفته گذشته، چشم‌انداز بازار دلار همچنان افزایشی و چشم‌انداز بازار طلا همچنان کاهشی بود، اما اکنون گزارش روز جمعه بسیاری از معادلات را بر هم زده است.

در حالی که عده کارشناسانی که گمان می‌کردند کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در نشست میانه ماه ژوئن نرخ بهره وجوه فدرال را افزایش خواهد داد، کمتر بود، عده بسیار بیشتری بر این باور بودند که فدرال رزرو در تابستان 2016 نرخ بهره را افزایش خواهد داد. اما حالا کمتر کسی است که فکر کند این کمیته در نشست ماه‌های ژوئن یا ژوئیه نرخ‌های بهره را افزایش خواهد داد. وضعیت بازار کار یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های تصمیم‌گیری برای بانک مرکزی آمریکا است و آمار بسیار بدتر از انتظار ماه مه هر انقباضی را در سیاست پولی فدرال رزرو در آینده نزدیک نامحتمل می‌نماید.

 روند معکوس طلا
اونس طلا که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های 1213 و 1210 دلار ایستاده بود، روز جمعه تا بهای 1243 دلار جهش کرد. داده‌های بد از یکسو و اثر آنها بر چشم‌انداز سیاست پولی آمریکا از سوی دیگر، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را در روز جمعه به شدت افزایش داد. این در حالی بود که طلا در بیشتر مقاطع هفته گذشته رو به افت داشت.  معامله‌گران فلز زرد در روزهای انتهایی ماه مه و روزهای ابتدایی ماه ژوئن بر گفته‌های مقام‌های فدرال رزرو متمرکز بودند مبنی بر اینکه ادامه احیای اقتصاد آمریکا با شتاب فعلی می‌تواند رشد نرخ‌های بهره را در ماه‌های آینده ممکن کند؛ اما با توجه به اضافه شدن وضعیت بد بازار کار آمریکا به رشد کم این اقتصاد در فصل دوم سال جاری میلادی، افزایش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک نامحتمل است تا دلار تضعیف و طلا تقویت شود.

 جمعه متفاوت
اونس روز چهارشنبه با 2 دلار افت مواجه شد، افتی که عمدتا ناشی از غلبه کاهشی‌های بازار بر معاملات فنی بود. طلا در این روز شاهد پوشش کوتاه‌مدت در معاملات آتی و شناسایی سود در معاملات نقدی بود، اما در نهایت روی قیمت 1213 دلار ایستاد. داده‌های بخش تولید آمریکا که در این روز منتشر شدند بهتر از انتظار بودند و احتمال افزایش نرخ بهره وجوه فدرال را در نشست ژوئن افزایش دادند، ولی کسی گمان نمی‌کرد که گزارش روز جمعه این چنین باشد. شاخص دلار در این روز با تعدیل روند افت کرد اما قوی ماند و همزمان افت بهای نفت خام به ضرر طلا عمل کرد.

اونس روز پنج‌شنبه نیز 3 دلار دیگر افت کرد تا بار دیگر به کمترین قیمت‌ها در 5/ 3 ماه اخیر نزدیک شود. بازار روز پنج‌شنبه خلوت‌تر بود؛ چراکه بسیاری از معامله‌گران در انتظار گزارش روز جمعه بودند.  مهم‌ترین خبر روز کاری چهارم هفته برگزاری نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا بود، اما این نشست تصویب‌کننده هیچ تغییری در سیاست این نهاد اروپایی نبود. با این همه احتمال افزایش سیاست‌های انبساطی این بانک در هفته‌ها یا ماه‌های آینده قوی است.

اما روز جمعه روز کاملا متفاوتی بود. بیشترین رشد یک روزه طلا در حدود یک ماه اخیر اونس را به میانه کانال 1200 دلار نزدیک کرد تا پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت دوباره همه افزایشی شوند. اونس طلا در هفته گذشته از قیمت 1213 دلار به بهای 1243 دلار جهش کرد تا در اولین هفته کاری ماه ژوئن 5/ 2 درصد رشد را تجربه کند. البته در هفته گذشته،‌ روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به ماه مه تعلق داشتند. همزمان دلار که در ماه مه، 4 هفته رشد کرده بود، روز جمعه به کف سه هفته‌ای رفت تا کل بازار کالاهای پایه را تحت‌تاثیر قرار دهد.

طلای کوتاه‌مدت
چشم‌انداز بازار طلا در هفته‌های گذشته عمدتا کاهشی بود؛ چراکه معامله‌گران بازار فلزهای گرانبها عمدتا بر احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک تمرکز کرده بودند، اما حالا با معکوس شدن انتظارات درباره سیاست پولی فدرال رزرو، انتظارات در بازار طلا نیز تغییر کرده است. در تازه‌ترین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو از کارشناسان حرفه‌ای بازار فلزهای گرانبها 21 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 15 نفر معادل 57 درصد، افزایش و 4 نفر معادل 19 درصد پاسخ دهندگان، کاهش قیمت‌های طلا را در هفته کاری جدید پیش‌بینی کرده‌اند. 5 نفر معادل 24 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

 

در نظرسنجی از مخاطبان نیز که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است 643 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 326 نفر معادل 51 درصد افزایش و 234 نفر معادل 36 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند. 83 نفر معادل 13 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. 

 

 

 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی,اونس طلا

اخبار اقتصادی -  دنیای  اقتصاد 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------